Pages

Monday 30 September 2024

Summering av intervju med RevolutionRaces VD

I förra veckan var det äntligen dags för min favoritpodd – Kvalitetsaktiepodden – att släppa ett nytt avsnitt.

När det kommer ett nytt avsnitt från Kvalitetsaktiepodden är det bara att släppa allt man håller på med och börja lyssna på avsnittet. Det är sen gammalt. I det senaste avsnittet hade KAP-killarna en lång intervju med RevolutionRaces (RVRC) VD Paul Fischbein. Jag äger aktier i RevolutionRace och fann intervjun (likt avsnittet i sin helhet) mycket intressant.

Har du mot förmodan inte redan lyssnat på det senaste avsnittet av Kvalitetsaktiepodden så är mitt tips att göra det per omgående. Det finns kortsiktiga utmaningar för RevolutionRace och givet en fortsatt tuff situation för konsumenten (och lite otydligt skrivning från bolaget i Q2-rapporten om starten på Q3) hoppas vi att de inte tvingas släppa någon vinstvarning 😊. Oavsett vilket så tycker jag att RVRC är ett spännande långsiktigt bolag.

Nedan följer anteckningar som jag gjorde när jag lyssnade på intervjun med Paul i Kvalitetsaktiepodden. Den var så intressant så jag lyssnade på den två gånger.

• Kort om bolaget: RVRC är ett Business-to-Consumer (B2C) bolag som säljer outdoor-produkter. I sortimentet finns bland annat kläder, skor och väskor. Att man är ett B2C-bolag gör att man kan skippa mellanled och istället fokusera på att upprätthålla konkurrenskraftiga priser och marginaler. RVRCs produkter kan många gånger köpas till halva priset jämfört med likvärdiga produkter från konkurrenter. Bolagets produkter finns idag tillgängliga på över 40 marknader. I Sverige och Finland har man 5-6% marknadsandel. I Tyskland har man 2,0-2,5% marknadsandel

Unik affärsmodell: RVRCs affärsmodell är till stor del unik på marknaden. Bolag, verksamma i andra branscher, med liknande affärsmodell är Maya Delorez (ridkläder) och CAIA Cosmetics

• Marknadsföring och varumärkeskännedom: RVRCs varumärkeskännedom är enligt VD lägre än vad den borde vara givet den omsättning man har. Den absoluta merparten av bolagets marknadsinvesteringar görs på sociala medier, men man marknadsför sig också i mer traditionella kanaler så som tv-reklam. Rekrytering av nya kunder kommer bland annat också från word of mouth. Bolagets affärsmodell gör att man allt annat lika har mer resurser att satsa på marknadsföring

• Kundpreferenser: Generellt anser bolagets kunder att kvalitet och design är det mest attraktiva kring RVRCs produkter. I Sverige hamnar dock attraktivt pris på andra plats över det bästa med RVRCs produkter. I Tyskland hamnar pris först på åttonde plats på motsvarande lista

• Kundrecensioner: Per idag har RVRC närmare 654 000 kundrecensioner. Detta är något som är centralt för bolagets affärsmodell. RVRC ger en rabattkod på nästa köp till alla som lämnar en recension. Det genomsnittliga kundbetyget uppgår till 4,6 på en femgradig skala. Antal betyg i form av kommentarer leder till högre konvertering än att bara lämna en siffra. Att satsa mycket på att erhålla kundrecensioner är något som har varit en ”framgångsfaktor” för bolaget. Framför allt i Tyskland där certifiering och dylikt är viktigt, där har de positiva kundrecensionerna visat att detta är ett bolag du kan lita på

Returgrad: RVRC, som en digital aktör, har en högre returgrad än vad fysisk handel i regel har. Paul ser det som cost of doing business, även om man såklart jobbar proaktivt med att minska returgraden

• Nya och återkommande kunder: I snitt kommer 35-40% av försäljningen från redan befintliga kunder, dock är det stor skillnad mellan olika länder. 

• Tillväxtstrategi: Rest of the world är den geografiska region som växer snabbast samt är en viktig tillväxtdrivare framgent. Här lyfts länder som Storbritannien, Polen och Nederländerna fram som särskilt viktiga. I övrigt är också Tyskland en fortsatt viktig marknad, där det finns potential att dubblera försäljningen. På tal om geografiska marknader är också USA en långsiktigt spännande marknad. Den andra delen i tillväxtstrategin är att bredda produkterbjudandet. Från att ha varit ett byxbolag breddar RVRC successivt sitt erbjudande. Idag har man ett sortiment där det finns mycket kvar att göra jämfört med hur det ser ut hos konkurrenterna, bortsett från byxsegmentet. Exempelvis har RVRC idag endast två sulor när det kommer till skor. Flera konkurrenter har 40-50 olika skor. RVRC har byggt upp sitt skosegment från 0 kr till att nu sälja för 100 mkr. Framöver är det fokus på att bygga på erbjudandet med fler skor. Man kommer att satsa på hiking- och walking skor

• Produktion: Alla produkter designas i Borås och produceras i Asien. Ett större lager återfinns i Borås. Det största lagret finns dock i Tyskland. Därutöver har man ett mindre lager i USA. Borås-lagret faciliterar försäljningen i Norden och lagret i Tyskland har hand om försäljningen i Europa. Lagren, som är outsourcade på tredje part, är idag semiautomatiserade

• Produktutveckling: Främsta fokuset är på att utveckla det befintliga erbjudandet, där det finns mycket kvar att göra. Cirka 40 personer jobbar med produkt idag

• Lager: Finns alltid inkuransrisker. Väl balanserat lager idag, både utifrån storlek och komposition. Målet är att ha runt 80-85% etablerade produkter och resten nya produkter på lagret

• Förvärv: RVRC har för närvarande ingen förvärvsagenda. Man är däremot ändå öppen för förvärv ”om det flyger förbi en bra möjlighet”. Det krävs dock att många bockar tickas för att RVRC ska genomföra ett förvärv. Teoretiskt skulle man kunna ta sig in i USA via förvärv eller att förvärva för att nå någon ny produktkategori

• Produkternas användningsområden: Målet är att RVRCs produkter ska vara multifunktionella. Man ska kunna mecka med bilen, greja i trädgården, vandra i skogen mm. Det vanligaste användningsområdet är att byxorna används när man går ut och går med hunden

• Alpinkollektionen: Man kommer också fortsätta att satsa på sin alpinkollektion, vilken man lanserade för första gången förra året. Det var första gången man lanserade en kategori vars användningsområde inte löper under hela året. Det skapar visst säsongsberoende i bolagets totala försäljning. I år har RVRC dubblerat inköpen när det kommer till alpinkollektionen och man hoppas kunna sälja för 60-70 mkr i år

• Leverantörer och valutor: RVRC har idag runt 10 ”tier 1” leverantörer. Kina är ett stort leverantörsland för RVRC. Man har också leverantörer i Vietnam. Man har anlitat auditing firms som kollar kvaliteten hos leverantörerna. Inköpsvaluta är dollar och huvudsaklig försäljningsvaluta är euro. Man hedgar ingen valutarisk idag. RVRCs höga marginal gör att man inte upplever sig tvungen att hedga sig mot betydande valutasvängningar, något som hade varit annorlunda om man hade en låg marginal

• Tuff ekonomisk situation för många kunder: Marknadsdata från Svensk Handels ”Sportindex” försäljning i sporthandeln, som RVRC är en del av, har uppvisat försäljningsnedgång 10 kvartal i följd. Samtidigt har branschen haft stora lager, vilket medfört betydande reor

• Fraktpriser: Från Asien till Europa är prisnivån mycket bättre idag än när det var som ”värst”. Det som främst påverkar RVRC är ledtiderna, där produkterna kommer fram tre veckor senare när Afrika måste rundas

• Ägarbilden: Paul oroas inte nämnvärt av Altors och Nyrenstens försäljningar. Han lyfter fram att det inte har någon operationell påverkan. Bolaget har heller inget behov av att ta in mer kapital. Successionen i samband med att Nyrensten lämnade VD-posten har enligt Paul skötts väl, där Paul också varit med som en ”halvinternare” när han satt i styrelsen och sedan tog över som interim-VD

• Skalbar affärsmodell: RVRCs affärsmodell är skalbar. Istället för att låta marginalerna stiga fokuserar man på att växa sina marknadsandelar genom att satsa mer på marknadsföring. Bland befintliga kunder vill man kapitalisera på att få dem att köpa fler produkter och på nya marknader är fokus på att rekrytera nya kunder. Historiskt har bolaget (med undantag för extremt starka år) haft en rörelsemarginal kring 20%

• USA: Lyckas man i USA så är det något som kan vara transformativt för RVRC. Än så länge har man bland annat dock inte nödvändig infrastruktur på plats för att lyckas med detta. Det kommer att ta tid att etableras ordentligt i USA

• Bruttomarginalen: Bruttomarginalen är viktigt att hålla koll på för investerare. Man har inte kommunicerat något mål kring bruttomarginalen men den har historiskt stadigt legat över 70%. RVRC är försiktiga med att höja priserna. Paul anser att man har hittat en riktigt sweet spot som kunderna gillar och uppskattar

• Risker: Exempel på risker är att man inte träffar rätt med sina produkter eller att sajten skulle gå ned. Paul ser dock att riskerna framför allt ligger på uppsidan, dvs om man inte lyckas växa med 20% per år (som är målsättningen kommande tre år) och om marginalen skulle komma in på exempelvis 15%. Dock är han tydlig med att han ser att bolaget kommer fortsätta växa

• Framtiden för RVRC: Ambitionen är att bli mycket större. Har man väldigt många nöjda kunder brukar något bra hända i slutändan

4 comments: