För en tid sedan publicerade iGaming-bolaget Evolution siffrorna för Q3 2025. Nedan är en summering av rapporten och min syn på aktien. Inget som skrivs ska ses som någon form av rekommendation.
Evolution levererade i Q3 2025 en nettoomsättning som minskade med 2,4%. Nettoomsättningen fortsätter att påverkas negativt av ofördelaktiga valutarörelser. Justerat för valuta uppges nettoomsättningen ha ökat med 3,9%. Andelen intäkter från lokalt reglerade marknader steg från 39% till 46%.
Intäkterna från Live Casino-vertikalen sjönk med 3,4% i Q3, medan RNG-segmentet växte med 4,1%. Totalt står Live Casino för 85% (86) av EVOs nettoomsättning. I Q3 lanserades live casino-spelet Ice Fishing, vilket enligt bolaget fått ett ”utmärkt” mottagande.
Inom RNG har EVO lanserat sitt nya varumärke Sneaky Slots. Det är ett varumärke som utvecklats till fullo inom EVO-koncernen och strävar efter att producera slots som ligger mellan vad traditionellt Nolimit City och NetEnt erbjuder.
VD Martin Carlesund skriver i VD-ordet att intäktsutvecklingen i Europa (-7% vs. Q3 2024; +1% vs. Q2 2025), Nordamerika (+15 vs Q3 2024; 0% vs. Q2 2025) och Latinamerika (+6% vs. Q3 2024; +6% vs. Q2 2025) är inom intervallet ”skaplig till bra”.
Det är därmed fortsatt i Asien som bolaget har de största utmaningarna. Cyberattackerna är mer komplexa och tidskrävande att få bukt på än vad man initialt räknat med. I de fall EVO vidtar för mycket åtgärder hämmas intäkterna av att ”legitima” kunder påverkas negativt. Gör man för få åtgärder hamnar mer intäkter istället i de kriminellas händer. Det är ett tydligt moment 22. EVO uppger att man i Q3 vidtog för omfattande åtgärder i strävan att få bukt på cyberattackerna. Utvecklingen i Asien har också hämmats av regulatorisk volatilitet och osäkerhet.
Sammantaget har tillväxttakten sjunkit i 17 av de 18 senaste kvartalen, där en negativ tillväxt på 6% noterades i Q3.
I USA har EVO lanserat Ezugi som sitt andra livekasino-varumärket i landet. Bolaget uppger också att flera kunder i USA och Kanada genomfört omfattande investeringar i större dedikerade studiomiljöer.
I Latinamerika börjar såväl operatörer som spelare att vänja sig vid den nya regleringen i Brasilien, något som skapar ett visst bättre momentum. EVO har nu ambitionen att utöka sin studio i São Paulo, vilken lanserades så sent som i juli 2025.
Bolagets justerade EBITDA-resultat sjönk med 5,3% till 336,9 miljoner euro (355,6). Det motsvarar en marginal på 66,4% (68,5). För årets tre första kvartal uppgår EBITDA-marginalen nu till 66,0%. EVO är nu inom intervallet för sin helårsprognos om 66-68% i EBITDA-marginal och bolaget guidar för att man kommer landa inom detta intervall när helåret 2025 summeras.
Avslutande tankar
Evolution kom in med en rapport som var svagare än väntat. En bild som både jag, marknaden i stort och EVO själva instämmer i. Aktien sjönk med 7,14% på rapportdagen.
Evolution – bolaget som alltid uppger att man prioriterar tillväxt före lönsamhet – lyfter fram ordet ”kostnadskontroll” som det första ordet under avsnittet ”Händelser under tredje kvartalet 2025”. EVO uppger att det är just kostnadskontroll, och fördelaktiga investeringar, som supporterar marginalutvecklingen till att ligga inom årets målintervall.
På tal om att man alltid satsar på tillväxt är det intressant att notera att antalet anställda minskade sekventiellt.
I övrigt kretsar mycket kring EVO för tillfället om den ”förtalskampanj” som pågått i flera år. EVO skriver i rapporten att ”Playtech avslöjas som uppdragsgivare bakom ärekränkande förtalskampanj riktad mot Evolution”. Det finns mycket man kan säga om denna historia och utveckling, men jag nöjer mig med att konstatera att fortsättning följer.
Vidare lyfter EVO fram att Q3 var kvartalet då RNG-segmentet för första gången någonsin växte mer än Live-vertikalen. Det är bara att gratulera RNG, men jag vet inte om det är en bedrift värd att lyfta fram ur ett koncernperspektiv. Jag skulle hellre vilja vända på det och skriva något i stil med följande: ”Vi är inte alls nöjda med utvecklingen inom Live, något som bland annat möjliggjorde att RNG för första gången någonsin växte snabbare än Live”.
Personligen tycker jag att Carlesund i VD-ordet gav en bra och lite djupare nerdykning i EVOs regulatoriska fokus och tillvägagångssätt. Nedan är en kopia av delar av det han skrev:
”Vi vill alltid göra det rätta, och gör så genom att noga följa den legala utvecklingen, samarbeta med regulatoriska experter och anpassa oss. Kortfattat är vårt mål att ligga steget före den regulatoriska utvecklingen och samtidigt maximera affärspotentialen. Låt oss ta sweepstakes i USA som ett bra exempel. Vi erbjuder sweepstakes i delstater där det inte är förbjudet eller finns några juridiska oklarheter, baserat på vår regelbundna dialog med tillsynsmyndigheter och beslutsfattare. Om förutsättningarna ändras, som i Kalifornien under kvartalet när en statsåklagare gjorde en personlig tolkning av lagen, anpassar vi oss – oavsett om vi håller med om tolkningen eller ej”.
I övrigt fortsätter EVO att leverera solida kassaflöden och man har en stark finansiell ställning, något som möjliggör bland annat fortsatt innovation, utdelning och aktieåterköp. Vid kvartalets slut uppgick bolagets likvida medel till 656,4 miljoner euro (663,7).
När dessa rader skrivs vid lunchtid på fredagen den 7 november handlas aktien till kursen 626,60 kr. För verksamhetsår 2026 skissar jag på en vinst per aktie på 5,47 euro. Omräknat till SEK blir det 60,42 kr. Det ger ett P/E-tal på 10,4. Justerat för nettokassan sjunker värderingen ytterligare.
Det är svårt att säga att värderingen är särskilt ansträngd för tillfället. Bolaget har dock flera utmaningar på olika fronter att hantera för tillfället. I en artikel från Malta spekulerades det nyligen kring att EVO kan komma att bli utköpt från börsen. Vi får se om så blir fallet eller inte.
Jag tycker att värderingen är låg och äger aktier i EVO. Jag tycker att man gör helt rätt i att återköpa aktier kring nuvarande kursnivåer.



No comments:
Post a Comment