För ett tag sedan fick vi ett presentkort på några hundra kronor till ett bageri i närheten.
Som inte sällan sker har man ambitionen att använda presentkortet, men man "ska bara" först. Sedan när "ska bara" har inträffat blir det i bästa fall tight med tid innan presentkortet löper ut.
I vårt fall plockade vi fram presentkortet en kväll häromdagen och tittade när det löpte ut. Typiskt nog var sista giltighetsdag dagen före. Det var ju verkligen typiskt tänkte vi. Vi gav dock inte upp utan gick till bageriet dagen efter. Lite nervösa över huruvida de skulle acceptera presentkortet eller ej.
I "juridisk" mening är det såklart inte mycket att diskutera. Presentkortet var inte längre giltigt. I "kundvärdesperspektivet" kan man argumentera för att presentkortet ändå borde vara giltigt så nära utgångsdatum.
Hade jag ägt bageriet hade jag utan att tveka accepterat presentkortet. Antingen offrar bageriet några hundra kronor idag för att få en långsiktigt nöjd kund, eller så sparar man några hundra kronor idag men (kanske) förlorar (minst) en långsiktig kund.
För mig är valet givet. Tyvärr är det många bolag som har en annan syn i frågan. Ponera att jag gillar att gå ut och fika och en vän föreslår att vi ska gå till just det ställe som inte var vänliga att ha en flexibel inställning till frågeställningen ovan. Då lär jag tacka nej och berätta varför för min vän.
Ett negativt ryktesflöde kan då inledas kring bageriet i fråga. Än värre om det är en person med stort kontaktnät / följarskara. Således känns det som en dålig risk/reward att satsa på att spara några hundralappar idag.
Ovanstående resonemang gäller givetvis så länge inte saker och ting sätts i system utan handlar om "olyckshändelse" / ”sällan-företeelse”.
Hur hade ni agerat i frågan om ni ägde bageriet? Tagit emot presentkortet trots att det inte längre var giltigt, eller nekat kunden att använda presentkortet?
Ps, om någon undrar hur det gick för oss med bageriet så kan jag informera om att jag berättade om den uppkomna situationen och det var inga problem att använda presentkortet trots att vi var två dagar sena.
Ps 2, (för tydlighetens skull) gällande att vara paragrafryttare eller att skapa kundvärde (om de två står i kontrast till varandra) så ska man givetvis alltid hålla sig inom lagens gränser.
Jag hade också accepterat det då du förklarar. Dessutom skulle de tappa fler kunder då VI är flera som kan sprida vidare.
ReplyDeleteExakt, jag håller helt med :)
DeleteHar tiden gått ut för presentkortet så får man stå sitt kast anser jag. Man kan ju inte skylla på företaget ifråga för att man själv inte fått ändan ur vagnen.
ReplyDeleteDet är inte företagets fel att man inte får ändan ur vagnen och jag gissar att det finns många som delar din åsikt (om att man får stå sitt kast).
Delete"Berättade om den uppkomna situationen" - att ni inte orkar kolla sista giltighetsdatum? Givetvis skulle bageriet nekat, det handlar inte om att vara paragrafryttare, man sätter ju inte sista giltighetsdatum för skojs skull. Att sen blanda in snömos som "kundvärdesperspektiv" är ju irrelevant.
ReplyDeleteSom sagt det är inte mycket att argumentera om, vi gjorde formellt fel (oavsett orsak). Enda sättet för oss att ändå få möjlighet att använda presentkortet var om bageriet la in det på "snällkontot".
DeleteNu är vi på semester i Stockholm med en vän familj från det land där vi bor. Mycket fika blir det, Espresso House framför allt då de har gott kaffe. Varit i London tidigare i somras, slår mig att det är väldigt dyrt i Stockholm. Tror faktiskt att vi gör av med mer pengar här jämfört med London, trots att vi gått på få museer.
ReplyDeleteKundvärde är viktigt, något man önskar att SL lärt sig. Överfyllda spårvagnar till Djurgården, 470 SEK för 1v att resa runt. Blir nog inte Stockholm nästa år, får mer för pengarna på andra ställen (och bra väder).
Mvh
Emigrantinvesteraren