Pages

Sunday 14 August 2022

Finansiellt oberoende: Drömmen som blev sann

Den här veckan markerar exakt 11 år sedan min fru och jag inledde vår resa mot finansiellt oberoende.

De här 11 åren har bjudit på en fantastisk resa där vi för några år sedan nådde en punkt där vi nu kan kalla oss för finansiellt oberoende – både enligt den så kallade fyraprocentsregeln och enligt vår definition där passiva inkomster överstiger våra totala kostnader.

I augusti 2011 inledde vi resan mot finansiellt oberoende med en nettoförmögenhet på 200 438 kr. Efter en dålig start, där nettoförmögenheten månaden efter hade sjunkit till 160 673 kr, började en stadig resa uppåt.

I mars 2013 kunde vi (= hushållet) kalla oss för miljonärer. Som sparnörd och aktieinvesterare var det verkligen en stor händelse och något som var värt att fira. Därefter har ytterligare ett antal miljonmarkeringar passerat och (för oss) stora milstolpar uppnåtts.

Som bloggens namn antyder är utdelningar något vi gillar. Från och med 2011 till idag har vi erhållit mer än 3 miljoner kronor i utdelningar. Det känns svårt att ta in den siffran när man endast summerar de månatliga utdelningarna.

Sedan januari 2011 till idag har våra utdelningar uppgått till i genomsnitt 21 800 kr per månad. Detta tillsammans med nuvarande storlek på aktieportföljen är något som skapar en extra trygghet i vardagen.

Just tryggheten att vi har möjlighet att leva på den avkastning som aktieportföljen genererar är värd mycket. Det är också något som möjliggör att vi till betydligt större grad har möjlighet att själva bestämma hur vi vill spendera vår tid.

Jag funderar ibland på hur vi har lyckats få aktieportföljen och nettoförmögenheten att växa så pass mycket som den har gjort under de senaste åren. Jag kommer då ofta på mig själv med att inte ha något riktigt vasst svar.

Att inte ha något riktigt vasst svar – någon ’quick fix’ – kan låta tråkigt. Personligen tycker jag dock att det (från läsarens perspektiv) ska tolkas som att ”kan han, kan jag”. Till syvende och sist är vår resa en finansiell framgång som bygger på drivkraft och motivation samt ett dedikerat och regelbundet sparande (inklusive återinvesterade utdelningar).

Självfallet har vi också haft tur med en gynnsam börsutveckling under många av de senaste 11 åren och ränta-på-ränta effekten är som bekant en stark kraft på lång sikt. Vi har under denna börsperiod presterat bättre än index men det är ingen överavkastning som genererar idolstatus i börsforum 😉

Vi har för närvarande hyggliga lönenivåer men det är verkligen inte heller några häpnadsväckande höga löner. I början av vår resa hade vi definitivt inga större inkomster, då vi de facto inte ens hade två heltidslöner.

Vår framgång bygger på långsiktigt gnetande, där vi har exponerat vårt kapital (plus stundvis en del belåning) mot aktiemarknaden. Historiskt sett har sunda och breda investeringar på aktiemarknaden varit ett framgångsrecept över tid.

Det låter som sagt inte särskilt spännande eller actionfyllt. Men när man zoomar ut och kollar utvecklingen över tid blir det dock snabbt mer spännande. Man behöver definitivt inte vara någon stjärnanalytiker för att lyckas på börsen.

Man behöver definitivt inte heller sträva efter att erhålla ”enastående CAGR-avkastning” (= stor överavkastning jämfört med index) för att bli rik på börsen. Inte minst i början av investerarkarriären tycker jag att det är viktigare att jaga in så mycket investeringsbart kapital som möjligt snarare än att jobba för några procentenhets extra avkastning (i det korta perspektivet). Det är som jag brukar säga ”en procentsiffra kan du inte köpa ett hus för”. Pengar i absoluta tal trumfar alltid en ”procentsiffra”.

Givetvis behöver man välja bort vissa saker om man ska bygga upp en större förmögenhet på relativt kort tid. Som alltid handlar det dock om att göra medvetna val och inte välja bort saker som man värderar högt. Det är inget som trumfar hälsa och välmående så nyss skrivna mening är viktig att ha med sig.

Hur framtiden ska se ut är något jag funderar på en del nu. Eventuellt återkommer jag med det i framtida inlägg. Just nu har jag dock inte beslutat om någon specifik riktning, jag vill ge mig själv tid för reflektion samtidigt som jag har fokus på att leva i nuet. På tal om nuet är jag för tillfället föräldraledig och njuter av det.

11 comments:

  1. Njut av föräldrar ledigheten och ta hand om barnet. Grattis än en gång. Oj inte ens 2 heltidslöner. Visserligen har jag inte heller heltidslön men det är ganska sällsynt vad jag tror eller så är jag ute och cyklar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Mikael! Efter ett tag fick vi två heltidslöner, för tillfället har vi dock inte ens en heltidslön :)

      Delete
  2. Det är en oerhört inspirerande resa ni gjort! Jag kan liksom inte ta in det riktigt, men ändå hoppas jag såklart att jag är på samma ställe om ett antal år. Ja, eller nära i alla fall. Grattis till er fina resa!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack Louise! Du är grym och kommer definitivt uppnå det du önskar :)

      Delete
  3. Fantastisk resa Ni har gjort! Måste hylla Din hustru, som kanske har avstått från en och annan Herme`s väska. Skulle vara intressant att veta hur mycket Ni sparar varje månad?
    Att spara bör, enligt mig, vara lika med att samla. Skillnaden är att man kan se och känna sitt värdeföremål, medan kapitalet "bara" är siffror. Ni har ju redan lyckats att få ihop ett självspelande piano. Vi övriga idogt prylsamlare fortsätter att spendera och leta efter tangenterna.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Hehe, frugan tackade lite extra och höll med ;) Sparandet har varierat en del övertid, men växlades upp när vi båda hade heltidslöner. "Marchfarten" i sparandet var under några år runt 50 000 kr per månad (+/- några tusenlappar). Väldigt bra och tänkvärt med att lägga fokus på samlande istället för sparande!

      Delete
  4. Jag är väldigt brydd i hur ni lyckades på ca 1.5 år gå från 160kSEK till miljonärer? Ok, 50kSEK/månad innebär ju 600k på ett år och 900kSEK på 1.5 - vilket förmodligen förklarar. Det kryddat med avkastning, jag ser att i 2011 sjönk börsen med 14.5% medan året därpå steg den med knappt 12%.
    Mvh Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. September 2011 var nettoförmögenheten ~160 kSEK. Med det sagt inte nödvändigtvis att aktieportföljen var ~160 kSEK ;) Vi hade inte två heltidslöner då så vi sparande en bra bit ifrån 50 000 kr per månad då. Däremot hade vi ganska bra hävstång i portföljen med belåning. Jag kommer inte ihåg exakt hur börsen avkastade men vår resa började i augusti 2011 och helårsavkastningen kanske var sämre för börsen jämfört med aug-dec? Hursomhelst, förutom september 2011 och september 2012 växte vår nettoförmögenhet varje enskild månad till dess att vi nått en miljon kronor.

      Delete
  5. Du är en sann inspirationskälla och det är härligt att läsa. Bra jobbat! :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stort tack för de fina orden och tack detsamma!

      Delete
  6. Inspirerande och fantastiskt att nå ett sådant mål!

    Är kul att följa din resa!
    Hur går det med dina tankar på en stiftelse?
    Mvh PB?

    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    PB Surveys - Min egna panelsida, tjäna pengar på undersökningar

    ReplyDelete