Pages

Sunday 1 October 2023

Jag har slutat jobba

Som underrubrik till bloggen The Dividend Story står följande ord att läsa: ”En blogg om finansiellt oberoende och att lämna ekorrhjulet”.

För tolv år sedan inledde min fru och jag vår resa mot finansiellt oberoende. I augusti 2011 uppgick vår nettoförmögenhet till 200 438 kr. Resan började inte särskilt strålande. Redan efter en månad hade vi tappat 20% av värdet på nettoförmögenheten. Därefter tog dock resan mot finansiellt oberoende fart på allvar.

Det har hänt oerhört mycket under de senaste tolv åren. Ur ett finansiellt perspektiv har vi bland annat hunnit med att köpa tre lägenheter (och sålt två av dessa) samt gått från att ha haft en signifikant hög skuldsättning till att nu ha en mer solid skuldsättningsnivå. Som lägst uppgick vår soliditetsnivå till 10,9%.

Vi har också hunnit med att passera många milstolpar avseende miljonpasseringar som nettoförmögenheten har passerat. Sammantaget tog det tjugo månader innan vi kunde glädja oss åt att nettoförmögenheten hade passerat en miljon kronor. Det var en stor milstolpe för oss.

Vi har sedan ett antal år kunnat titulera oss finansiellt oberoende, enligt vår definition om att passiva inkomster ska täcka våra kostnader. Under innevarande år kommer våra utdelningar att överstiga i genomsnitt 50 000 kr per månad.

Trots att vi har varit finansiellt oberoende sedan några år tillbaka har jag inte helt lämnat jobbsammanhanget. Inte förrän nu. Jag har nu nämligen lämnat in jobbdatorn och inpasseringskortet, varpå anställningskontraktet således är upphört.

Detta markerar ännu en stor milstolpe för mig. Att lämna min arbetsgivare var inte ett självklart beslut. Det är mycket om-och-men och olika scenarier som jag har spelat upp i mitt huvud innan jag vågade ta steget.

Om man är en ”modig” person och/eller en person som har en bit kvar till dess att man kan leva på sitt kapital (om man så önskar) har jag respekt för att vissa kan tycka ordet ”vågade” i senaste meningen kan te sig lite märkligt.

Ponera att jag i augusti 2011 hade sagt att jag skulle lämna in passerkortet direkt jag hade jobbat upp X miljoner kronor i nettoförmögenhet. Det är ju en strävsam målbild men egentligen betyder det inte särskilt mycket då ingen vet huruvida jag verkligen kommer leverera på min utfästelse. Det är oerhört lätt att vara kaxig ”när det inte gäller”.

Jag ser inte mig själv som världens modigaste person. Att lämna jobbsammanhanget har därför som sagt krävt mycket eftertanke. När till slut alla faktorer tagits i beaktande hamnade jag i en situation när jag kände att ”om jag nu inte agerar enligt vad hjärtat säger till mig kommer jag att ångra mig när livet ska summeras”.

Det betyder inte att jag per se har gjort rätt val. Mitt val att lämna in passerkortet kanske inte alls visade sig lämpligt, ur flera perspektiv. Oavsett utfall har jag åtminstone försökt och jag behöver inte gå och ångra något som jag ville göra, men som jag inte vågade.

Det måhända att de följande orden kan låta märkliga hos vissa, men faktum är att jag är stolt över att jag har vågat ta steget och testa. Pengar i all ära, men jag känner att detta initiativ är något som stärker mig som människa och tilltro till mig själv.

Så vad ska jag göra nu?

Först och främst vill jag vara tydlig med att jag inte stänger några dörrar för framtiden. Skulle någon imorgon kommer med ett oerhört intressant jobberbjudande som avser något som jag brinner mycket för, då kommer jag definitivt att överväga det.

Generellt är dock ambitionen nu bland annat att lägga mer tid på att förvalta mina pengar på ett så bra sätt jag kan. Aktier är en stor passion jag har och jag vill fortsätta att utvecklas som investerare. Att vara investerare är ett epitet som innebär att man aldrig blir fullärd. För någon som älskar att lära sig nya saker är det ett exempel på lämplig sysselsättning.

Överlag vill jag självfallet också prioritera mer tid till nära och kära, träning och återhämtning mm. Jag skulle också vilja utöka mitt nätverk när det kommer till investeringar.

Jag hoppas att ni vill fortsätta följa min resa, med eller utan jobb.


31 comments:

  1. Grattis och lycka till!!

    ReplyDelete
  2. Spännande med en ny fas. Stort steg. Grattis!

    ReplyDelete
  3. Grattis!
    Det krävs inte lite att träget köra på i så många år.
    Hur mycket i procent av lönen och i kronor/månad har du/ni investerat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stort tack! Det har varit en del, där beloppet har ökat över tid i takt med stigande löner. Under de första åren var det flera månader med över 80% sparkvot. Beloppsmässigt har vi på senare år (när båda jobbade heltid) sparat 50 000 kr eller mer per månad. I början av resan var beloppen signifikant lägre.

      Delete
    2. Bra jobbat, jag gillar när det går bra för folk som anstränger sig.
      Det där löser inte en halv procent av landets befolkning!

      Delete
  4. Grymt, tack för all inspiration , hatten av för dig!, all lycka.

    ReplyDelete
  5. Okej. Vad händer nu då?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Utöver vad som anges i inlägget ovan ber jag att få återkomma på den punkten :)

      Delete
  6. Vilken grej! Jag kommer så klart följa den fortsatta resan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stort tack, kul att höra att du vill fortsätta följa resan :)

      Delete
  7. Vad roligt! Du är enligt mig rik som Joakim von Anka från Kalle Anka tidningen, du kunde sluta för länge sedan, det är äntligen kul att höra att du kan göra roligare saker. Det kommer bli bra! Ser fram emot att höra vad du hittar på nu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stort tack! Haha, det är stort att (beloppsmässigt) nämnas i samma mening som Joakim von Anka :) Tack för din support och de fina orden!

      Delete
  8. Hej Dividend Guy.
    Även om man har råd är det få som vågar säga upp sig från ett fast jobb. Men jag tycker du har gjort helt rätt om det känns som det rätta för dig. Ja sa ju själv upp mig nyligen från min fasta tjänst och jobbar nu endast på timme. I början funderade jag om mitt beslut var rätt men så här i efterhand har jag det bättre nu. Det är givetvis en mindre säker inkomst men ibland lär man följa hjärtat och inte bara tänka på tryggheten som ett fast jobb ger. Man lär ju även trivas med det man håller på med och för egen del blev jag bland annat utsatt för kränkande särbehandling på min tidigare arbetsplats. Hade jag inte haft ett sparande som trygghet hade jag inte vågat ta steget att säga upp mig och lämna denna dysfunktionella arbetsplats. Nu öppnas nya möjligheter och jag är säker på att ditt beslut blir hur bra som helst på sikt.

    Stort grattis till FIRE från mig.

    Mvh Slimis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Slimis!

      Stort tack! Jag håller helt med dig, det är inte helt lätt att ta mod till sig att lämna ett fast jobb, även om man ändå skulle kunna ha goda förutsättningar att klara sig ekonomiskt.

      Jag blir oerhört glad av att läsa att din sparsamhet och ekonomiska situation möjliggjorde att du kunde lämna en situation du inte trivdes med och att du har det bättre nu. Riktigt bra jobbat!!

      Ha det fint!

      Delete
  9. Stort grattis! Imponerade med 50" i utdelningar varje månad. Ska kolla närmare på vad ni har för innehav. Ska ni båda sluta jobba samtidigt eller är det bara du? Du får skriva ett mer detaljerat upplägg kring hur det rent praktiskt ska gå till, ty detta är något jag funderar mycket på när det är dags för oss själva.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stort tack! Initialt kommer vi få in lite lön från frugan en tid framåt, men vi har en plan vi följer :) Ska försöka få till ett sådant inlägg när jag kommit in i "nya rutinerna".

      Delete
  10. Jag blev uppsagd pga arbetsbrist 2009 med två årslöner. Gick i pension 2012. Har klarat mig fint på pensioner.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wow, riktigt fint med avgångsvederlag motsvarande två årslöner! Grattis till pensionen!

      Delete
  11. Hej! du är lika gammal som mig! Jag har trappat ner successivt men jag har lyxen att välja vad jag skall göra genom mitt företag. Så mitt tips är att hitta nått som du tycker är kul att göra.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Grymt jobbat, det låter som du har en väldigt bra situation. Hur mycket jobbar du idag ungefär?

      Delete
  12. God kväll!
    Härligt och kul att du nu tar steget fullt ut! Självklart följer jag med på resan eftersom den aldrig tar slut...

    ReplyDelete
  13. Stort grattis! Och jag håller med om att det är modigt, även om du/ni har god marginal samt att din fru fortsatt jobbar. Kul för dig och familjen!
    Från en småbarnsfarsa till en annan, hur kommer ni göra med förskola?

    /Arbetsplanen (på mobilen)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stort tack! Vi har inte helt bestämt upplägg :)

      Delete
  14. Till att börja med, Grattis - du följer ju din dröm. Du får nu styra din tid och har ni finansiella muskler så, why not? Och onekligen är det så att anser du att 1h av din tid som du investerar / lägger på aktieinvesteringar i det långa loppet genererar mer än 1h lönearbete i är det ju rationellt. Man ska ju lägga tid på det som är mest värdeskapande.

    Själv fortsätter jag att löneslava, dels behöver vi pengarna då vi är ute och reser mycket men framför allt så behöver jag den sociala och strukturella delen från att ha ett jobb. Jag jobbar definitivt inte 40h/vecka men får betalt för det. Kan säkerligen lägga 10-15h på privata saker (läs: aktieinvesteringar och/eller hålla på med andra privata saker som att gå ut med hunden, följa upp barnens skola, ta hand om hus&trädgård). Även om jag är på kontoret bara 1 gång i veckan så betyder det väldigt mycket för mig och tror jag, för mina barn. Att också ha någorlunda fasta rutiner i min tillvaro betyder också mycket för mig.

    Men självklart är jag avundsjuk på de som en dag som denna, här är det fantastiskt väder, bara kan lägga ned jobbet och spela en runda golf :-)

    Eller åka iväg på en hiking tur / semesterresa fast har man barn i skolåldern begränsas onekligen av barnens lov.

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stort tack! Låter som en bra deal att få heltidslön för "deltidsjobb" :) Att resa mycket är givande och något vi också gillar. Vi reste väldigt mycket innan vi fick barn, på sistone har vi mer hållit till i hemtrakterna.

      Delete
  15. Enormt stort grattis DS! Tycker du är mycket modig som i dessa dåliga tider vågar ta steget. En enorm prestation sedan 2011 med 200 tkr i kapital. 50 tkr/mån är en utomordentlig summa och jag förstår att du med den summan vågar ta steget, det bör liksom räcka även om framtiden är osäker med det mesta. Har förstått att du haft låg soliditet men ända ner till blott 11% anade jag inte. Känns som du exekverat i en hyfsad god tidsperiod som nu definitivt på många sätt ser ut att ha förändrats och fortfarande kommer att förändras. ISK/KF skatten lär inte vara trevlig för dig heller, ser inte framemot att betala den och förstår inte att makten inte sett till att införa ett tak då de hade väldigt bråttom att införa ett golv...

    Måste kännas som alldeles fantastiskt och omtumlande på en och samma gång, overkligt snarare. Lämna in p-kortet och kasta in jobbdatorn. Fy vad skönt. Inget mer äckligt automatkaffe eller teamsmöten!... Underbart.

    Lycka till i och med FIRE!
    /Kalkyl

    ReplyDelete