Pages

Saturday 30 September 2023

Veckans aktieköp: v.39

Personligen tycker jag att det finns flertalet intressanta lägen på börsen nu. Men som bekant kan billigt alltid bli billigare. Vi får se vart aktiekurserna tar vägen framöver.

BETSSON: Vinstvarningar från utländska spelbolag har skapat osäkerhet i sektorn under veckan, något som bidrog till ett stundtals svagare sentiment kring Betsson-aktien. Åtminstone delar av de vinstvarningar som inkommit tycker jag inte är specifikt något som berör Betsson i betydande omfattning. Jag sålde för ett tag sedan en del av mitt innehav i Betsson till över 130 kr. I veckan kunde jag återköpa aktier för 118,30 kr per styck.

EVOLUTION: För andra veckan i följd köpte jag aktier i EVO. Denna gång fick jag betala 1 104,00 och 1086,40 kr för aktierna som inhandlades. Enligt min prognos för 2024 handlas EVO, givet min lägsta köpkurs i veckan, till strax över P/E 17. Det tycker jag är en attraktiv värdering för ett bolag med EVOs prestanda.

NEW WAVE: Ännu en gång har jag utökat mitt innehav i New Wave. Jag köpte aktier för 73,18 kr respektive 71,65 kr. Om jag inte misstar mig i skrivande stund är 71,65 kr den lägsta kurs som jag hittills har köpt aktier i New Wave. Enligt min prognos för 2023 renderar det i ett P/E-tal på cirka 8,5. Skulle min vinstprognos slå inte tycker jag att New Wave handlas till attraktiva nivåer nu.

Har ni köpt eller sålt något i veckan?

12 comments:

  1. Intressanta köp du gjort med bl.a. Betsson. De har ju också fått en bra nyhet i veckan :) Själv ökade jag i NCC. Tycker att bolaget är stabilt trotts en svajande bransch. NCC jobbar på bra med nya ordrar och visst har det visats i aktiekursen iår men tror på att det finns mer att ge.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Ja, spännande med licens för sportspel online i Frankrike. Kul med NCC, jag delar dina tankar och bolaget plockade hem många fina ordrar i veckan :)

      Delete
  2. Om jag förstod det rätt så ska väl spelskatten i Sverige öka från 1 Julia 2024, har för mig att det skulle kosta 500 msek/år för spelbranschen? Visar ju att den politiska risken är reell även på reglerade marknader.

    Själv har jag köpt lite guld aktier och skog, båda kanadensiska bolag. Äger även Betsson som jag skalade ned 75% (för tidigt) då kursen stod kring 110 för ett par månader sedan. Dock hade aktien då gått oerhört starkt 1-1.5 år.

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, det stämmer att Sverige tyvärr kommer öka spelskatten. Håller med, det är vanskligt att kategoriskt tro att det är mer stabilt på reglerade marknader. Inte minst är Nederländerna och Sverige exempel på marknader där det kan svänga en hel del regleringsmässigt :)

      Spännande med guld- och skogsbolag!

      Delete
  3. Jag köpte också ett gäng Evolution till vid kurs1085 kr. Det blev även påfyll av 4st LVMH vid 698 EUR. Men jag tycker att börsklimatet känns skakigt och ängsligt. Har därför frigjort kapital från räntekonton - för att vid ev. rejäl nedgång kunna fylla på mer i nämnda bolag + innehaven i Investor, Lundbergs, Latour och Lifco.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Snyggt med EVO! Spännande också med LVMH, många som gillar det bolaget. Det låter som att du har en bra plan redo att sätta i verket :)

      Delete
  4. Jag tog en position i AFRY och F-Secure

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spännande köp! F-Secure har jag inte koll på, de ska jag kolla upp :)

      Delete
    2. Jag kan rekommendera deras Investor day, det här är ett bolag som många inte förstår, deras affärsmodell är intresserad och marknaden är stor och aktuell. Titta gärna och ge feedback.

      Delete
    3. Kul, jag lägger till det på min läslista så ska försöka få tid till det framöver :)

      Delete
  5. Blev köp i New wave hos mig med, till kursen 73,1. Köpte också lite cibus nordic real estate i veckan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Snyggt! Trevligt med insynsköp av Torsten i veckan med :)

      Delete