Pages

Saturday 1 July 2023

Veckans aktieköp: v.26

I detta inlägg redogörs för veckans aktieköp avseende min ordinarie portfölj. Den portfölj (TDS-portföljen) som jag nämnde att jag hade lanserat tidigare i veckan inkluderas inte i inläggen över veckans aktieköp som jag lanserar på lördagar.

CATELLA: I likhet med mycket annat som kan kopplas till fastigheter har Catella haft en svag utveckling på börsen i år. Bolaget har dock en solid finansiell ställning som gör att man inte tvingas sälja färdigutvecklade projekt om de inte finner ett rättvisande pris. Jag gillar Catellas underliggande verksamhet och tycker att aktien har pressats för mycket. Jag köpte därför fler aktier i veckan till kursen 26,60 kr.

INVESTOR: Jag köpte aktier i Investor till kursen 206,50 kr. Enligt hemsidan IB-index:s angivna substansvärde för Investor på fredagseftermiddagen så motsvarar mitt köp en substansrabatt på 16%. Det anrika investmentbolaget har en enastående historik och har numera en given plats i min portfölj.

LUNDBERGS: För andra veckan i följd köpte jag aktier i Lundbergs. Jag fick denna gång betala 440,10 kr per aktie. Enligt IB-index ger det en substansrabatt på 13%. Jag tycker att det är en tillfredsställande substansrabatt i Fredrik Lundbergs investmentbolag. Genom Lundbergs får jag också rabatt på rabatten i investmentbolaget Industrivärden, vilket den 26 maj var Lundbergs näst största innehav. 

NEW WAVE: Jag började veckan med att än en gång utöka mitt innehav i New Wave. Köpkursen landade på 86,30 kr, vilket inte var alltför långt ifrån att pricka in veckolägsta. Givet bolagets fundamenta tycker jag veckans köpkurs är attraktiv.

Har ni köpt eller sålt något i veckan?

12 comments:

  1. Det gäller att ha is i magen sägs det men det var inget jag hade denna vecka.

    I måndags talade kinas premiärminister om att tillväxten efter öppning av landet från tidigare korona stängningar.

    Jag sålde ut SSAB B 73,84 redan i måndags. Veckans andra sälj är: Industrivärden till pris 287. Jag äger redan Alleima, Skanska, SHB, Volvo. Veckans köp då?! Nu äger jag SCA B igen. De köptes 137,50. Jag tror på skogen och liknande produkter och ökade därför ytterligare i Nordic Paper på 30,10. Sedan tror jag att denna sommaren kommer att lyfta frilufslivet och dyligt. Lade en order på Dometic till pris 69,40

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spännande transaktioner! Kul också med Nordic Paper, vi får hoppas på en solid Q2-rapport och lite bättre momentum för aktien :)

      Delete
  2. Både Lundbergs och investor lockar med nuvarande rabatt. Jag har emellertid inte gjort några affärer i veckan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra att vila lite från köp- och säljknappen ibland, det dyker alltid upp intressanta lägen så man behöver aldrig stressa iväg :)

      Delete
  3. Köpte lite Peab i veckan efter jag gjort en gedigen analys av bolaget!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Snyggt! Riktigt fint med gårdagskvällens besked med :)

      Delete
    2. Ja verkligen! Vi får se hur pengarna används bara. I min mening borde de användas till att minska skuldsättningen.

      Delete
    3. Läste precis ditt inlägg, bra skrivet! Hade missat din blogg tidigare men har lagt till den i min blogglista nu :)

      Delete
  4. Som jag sa förra veckan, blev inköp av iShares Asia Pacific Dividend i måndags. Även några Axfood hamnade i köpkorgen.
    Trevlig söndag!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Trevligt att det trillade in lite köp! :)

      Trevlig söndag!

      Delete
  5. Sålde mina aktier i AT&T och köpte Deere & Co istället, blev också mindre köp i Aktiespararna direktavkastning B och Latour

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spännande med Deere, såg en traktor från dem igår :)

      Delete