Pages

Thursday 29 February 2024

Status på nyårsmålen: Februari 2024

För att säkerställa att jag inte glömmer mina nyårsmål tänkte jag på bloggen ge en månadsvis statusuppdatering på de nyårsmål jag satte upp för 2024. Nedan beskrivs nyårsmålen samt status på vart och ett av dem.

ERHÅLLA MINST 600 000 KR I UTDELNING: Även om jag inte kommer ha lika stort fokus på utdelningar framöver så är utdelningar något som ligger mig varmt om hjärtat. Jag vill därför ha med ett utdelningsmål som nyårsmål 2024. Utdelningsmålet är satt till att erhålla minst 600 000 kr i utdelning 2024. Det skulle ge en utdelning i genomsnitt per månad på 50 000 kr.

Status: På grund av ”anledningar” kommer jag endast att redovisa mina erhållna utdelningar halvårsvis. Per den sista februari uppgår min utdelningsprognos 2024 till 690 531 kr. Det ger en genomsnittlig utdelning per månad på 57 544 kr. Skulle den prognosen slå in kommer 2024 att bli mitt bästa utdelningsår någonsin.

SPRINGA MILEN PÅ SUB 45 MINUTER: För de som har följt bloggen några år kanske detta mål kan te sig lite väl defensivt. Under 2023 har jag dock sprungit betydligt mindre än åren dessförinnan. Faktum är att jag under 2023 inte ens har sprungit 10 km eller längre någon endaste gång.

Det här är ett tydligt exempel på att jag behöver ett guidande mål för att skapa extra motivation. Får jag till en relativt okej träning har jag förhoppningar om att springa milen på betydligt snabbare tid än 45 minuter, men först får jag börja med att skapa en löparform som orkar springa 10 km.

Status: Löparmässigt har året inte startat bra. Just nu är jag långt ifrån att klara av detta mål. Sammanlagt blev det (bland annat till följd av lite sjukdagar…) endast ett löppass i februari.

GÖRA MINST 7 000 ARMHÄVNINGAR: Trots sin enkelhet i form av att det endast är att i stort sett vart du än är räcker att lägga dig på golvet och dra igång, så är armhävningar inte något jag har ägnat särskilt mycket tid historiskt. Under 2024 ska jag dock testa att lägga mer fokus på armhävningar. Målet är att göra mer än 7 000 armhävningar, vilket innebär att jag behöver göra i genomsnitt knapp 20 per dag för att uppnå detta mål.

Status: Om statusen var svag på löpningen är utvecklingen på detta mål desto bättre. Hittills i år har jag gjort 1 935 armhävningar, vilket (som grafen nedan visar) är klart före det linjära utfallsmålet.

GENOMFÖRA EN KORTTIDSFASTA PÅ MINST 30 TIMMAR PER KVARTAL: Något som jag ägnar mig regelbundet åt är korttidsfasta. Nästan varje dag innefattar en fasta på 18-20 timmar, ofta i den högre delen av detta intervall. En gång i veckan brukar jag köra minst en 24 timmars fasta. Jag skulle under 2024 vilja testa att köra en lite längre fasta en gång per kvartal. Jag vill inte sätta målet för högt, strävan är därför att genomföra en fasta på minst 30 timmar en gång per kvartal.

Status: Med undantag för tillfällen då jag varit lite krasslig har jag genomfört minst en 24-timmars fasta per vecka hittills i år. Däremot har jag inte kommit till skott med att genomföra någon fasta på över 30 timmar. Jag satsar på att få till en 30-timmarsfasta i mars.

LÄSA I GENOMSNITT EN BOK I VECKAN: Efter att under 2023 ha läst fler böcker än någonsin tidigare, önskar jag fortsätta med en god läsvana. Jag ämnar läsa i genomsnitt minst en bok per vecka under 2024. Då det är stor variation på böcker kan det vissa veckor läsas 2-3 böcker medan det andra veckor inte blir någon bok läst. Jag vill fortsätta att läsa böcker med varierande genrer samt läsa på både svenska och engelska.

Status: Under februari läste jag totalt 6 böcker. Totalt har jag läst 12 böcker hittills under 2024, vilka redogörs för nedan.


UNNA MIG NÅGOT JAG VANLIGTVIS INTE GÖR: Som ett avslutande mål tänkte jag ha med något mer diffust, där själva målrubriken får tala för sig själv 😊

Status: Jag har funderat en del på vad jag ska göra för att uppfylla detta mål. Detta var kanske inte det bästa mål jag har haft och jag har viktigare saker att göra än att gå runt och tänka på vad jag ska unna mig. Hursomhelst, så köpte jag under februari en ny eltandborste. Det är kanske inte det coolaste man kan köpa när man ska ”unna sig”, men det är något jag har funderat på ett tag. Jag är nöjd och anser målet avklarat. Jag har dock förståelse för att denna typ av ”unna sig” aktivitet kan öppna upp för en del ”tankar och kommentarer” 😊

Sammanfattning

Totalt sett tycker jag att jag ligger i fas vad gäller fyra av de sex nyårsmål jag har satt upp för 2024. Jag är extra nöjd över att jag taktar på bra på utdelningsmålet samt när det gäller bokläsandet. Däremot är jag inte alls nöjd med statusen på löpningen för tillfället. Jag hoppas att jag kan få till lite bättre löpmomentum under våren.

8 comments:

  1. Jag är lite nyfiken på hur din portfölj ser ut

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har ingen publik portfölj avseende exakta vikter etc, men skriver ofta om de flesta innehav som inkluderas i portföljen :) T ex relativt nyligen när jag gick igenom mina utdelningsprognoser.

      Delete
  2. Mitt enklaste mål kommer jag att klara ( Minska transaktioner från 9 genosnitt per månad till max 5. I Februari har jag bara gjort en enda. Jag drog av plåstret i SBB D igår. Mål nummer 2 att nå portföljvärde 2 miljoner. Där är det bakåt. Resultat 64 hade behövt 74. Mål 3 utdelning på 80000 d.v.s skulle behövt vara 13000 men det var bara 2150. Jag får hoppas på bättre börs och betydligt bättre utdelningsmånader.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Grymt kämpat! Våren blir bra utdelningstider :)

      Delete
  3. Jag gillar målet "unna dig". Det är så lätt att man fastnar i tanken att man ska köpa något eller äta/ dricka något extra gott eller onyttigt. Men det kanske kan vara något i mer utforskande tappning, typ att unna sig en stunds meditation innan xxxx. Eller unna sig en stunds reflektion över något, eller som du var inne på en annan gång... en barfotapromenad. Att unna sig att känna livet på olika plan. Ja, jag hör hur flummigt det låter... men det var en liten twist! :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag gillar din twist! För tillfället har jag ganska mycket tid och saker jag tycker passar in under den typen av unna sig, t ex sitta och läsa någon timme / några timmar i en bok varje dag :) Gällande barfotapromenad kommer jag definitivt att dra igång den så fort våren kommit lite mer :)

      Hehe, jag hittade nog kanske på lite egen press/påtryckning kring detta unna-mig mål. Där det just var det monetära som var fokus. Men det blev inte så bra, så jag ångrar att jag tog med det då jag inte har något egentligt behov eller önskemål om ett sådant mål. Föredrar mycket bättre den twist du föreslog. Hursomhelst, så är jag väldigt nöjd med min nya tandborste :)

      Delete
  4. Hmmm, munhygien som lyx :)) Jadu, vi har olika krav:)
    Kan rekommendera att du köper 4kg apelsiner, pressa 1kg/dag i 2 glas varje morgon så kan jag garantera att både du och din fru/flickvän får en bit lyx.:))

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, ja jag får nog testa den egenpressade apelsinjuicen :)

      Delete