Pages

Sunday 3 March 2024

Månadens aktie: Februari 2024

I dagens inlägg är det dags att (några dagar sent) presentera månadens aktie för februari 2024.

Om bolaget

Creaspac är ett svenskt förvärvsbolag, ett så kallat Special Purpose Acquisition Company (SPAC). Bolaget skapades på initiativ av Creades i mars 2021. Creades är en så kallad sponsor till Creaspac. Det innebär bland annat att Creades tillhandahåller tjänster från sin investeringsorganisation för att assistera Creaspac vid identifiering, utvärdering och genomförande av förvärv av ett målbolag.

Creaspac noterades på Nasdaq Stockholm den 23 juni 2021. Från den tidpunkten har man 36 månader på sig att förvärva ett onoterat bolag. Givet att förvärv sker och nödvändiga tillstånd erhålles kommer målbolaget sedan att (via Creaspac) bli noterat på Nasdaq Stockholms huvudmarknad eller på Nasdaq First North Growth Market.

Creaspacs ambition är att förvärva ett bolag med ”betydande potential för omvärdering och möjlighet att generera vinsttillväxt, med beaktande av risk”. Huvudsakligen letar man efter framför allt nordiska onoterade bolag att förvärva, vilka uppskattas ha ett bolagsvärde på cirka 2-5 mdkr (exkl. skuldsättning).

Creaspac ska enligt sin förvärvsstrategi inte förvärva bolag verksamma inom olja, gas, kol, tobak, alkohol, vapen, fastigheter, betting, avancerad bioteknik, gruvor eller bolag vars värde till stor del är beroende av råvarupriser eller andra exogena makrofaktorer. Inte heller ska man förvärva ett bolag som är utsatt för betydande politisk eller regulatorisk risk. Områden som ligger inom Creades fokusområden är exempelvis finansiella tjänster, e-handel och relaterade tjänster, mjukvaru-/SAAS-bolag, gaming och industriföretag inom konsumentvaror.

Vad är en SPAC?

En SPAC är ett icke-verksamhetsdrivande bolag, vars enda syfte är att ta in kapital genom en börsnotering och inom en viss tid därefter förvärva ett onoterat bolag. Det förvärvade bolaget kan därigenom ta en snabbare och effektivare väg till börsen. SPAC-fenomenet blev för några år sedan en populär företeelse i USA. År 2020 börsnoterades över 200 förvärvsbolag i USA, vilket motsvarade ungefär hälften av det totala antalet bolag som noterades i USA under året.

Om kallelse till bolagsstämma för att besluta om sådant förvärv inte har utfärdats inom 36 månader (för Creaspacs del) från första dagen för handel av aktien, så kommer bolaget att träda i likvidation.

Hur går det med förvärvandet samt mina tankar

Än så länge har man inte lyckats offentliggöra något förvärv. Då tidsfristen för att hitta ett förvärv uppgår till maximalt 36 månader börjar således den tillgängliga tiden att ta slut. Har man inte presenterat ett förvärv till midsommar i år kommer bolaget att behöva påkalla likvidering. Enligt bolagets prospekt kan en likvideringsprocess ta minst 9 månader.

Som sig bör arbetar Creaspac intensivt med att få till ett förvärv innan tidsfristen löper ut. Man har uppgett att man haft ett flertal konkreta diskussioner men ännu inte nått hela vägen i mål. Bolaget är också tydliga med att man har oerhört högt ställda krav för att genomföra ett förvärv och att man inte kommer tumma på dessa krav ”bara för att” få till ett förvärv innan midsommar.

Generellt sett tycker jag att nuvarande marknadsmiljö, med bland annat låg aktivitet när det gäller börsnoteringar samt betydligt lägre bolagsvärderingar än för några år sedan, borde borga för intressanta förvärvsmöjligheter.

Det skulle givetvis inte vara en fjäder i hatten för Creades del om man under 36 månader inte har lyckats komma till stånd med att presentera ett kvalitativt förvärv. Creades har ett gott rykte på marknaden och ett stort nätverk. Med en ägarandel på 19,3% av de utestående aktierna är Creades största ägare i Creaspac.

I takt med att börsen stigit i värde under de senaste månaderna har antalet köpvärda aktier på min bevakningslista minskat i snabb takt. Då jag i absoluta tal har en betydande kassaposition valde jag i veckan att genomföra ett relativt stort köp i Creaspac.

Min förhoppning är att Creaspac ska presentera ett kvalitativt förvärv innan midsommar. Ett förvärv som kan ge en god värdeutväxling.

Om Creaspac inte lyckas få till något förvärv har de stigande räntenivåerna skapat ännu en intressant dynamik i bolaget. Slarvigt uttryckt består Creaspac idag endast av en påsa pengar. Det är en påse pengar vars innehåll har ökat i värde tack vare stigande räntenivåer. Trots att man inte bedriver någon verksamhet presenterar man ändå en vinst efter skatt.

När detta inlägg skrivs på fredagseftermiddagen handlas aktien till 98,00 kr. Vid utgången av december 2023 uppgick det egna kapitalet per aktie till 101,34 kr. Motsvarande siffra uppgick vid utgången av Q2 och Q3 till 99,87 kr respektive 100,59 kr.

Under Q4 2023 ökade det egna kapitalet per aktie med 0,75 kr. Om vi schablonmässigt räknar med samma ökningstakt i Q1 och Q2 2024 landar vi i slutet av juni 2024 på ett eget kapital per aktie på 102,84 kr. Det ger en premie på 4,9% jämfört med nuvarande aktiekurs.

Som nämns ovan kommer Creaspac att likvideras, och kassan delas ut till aktieägarna, om inget förvärv genomförs. Jag tycker att nuvarande läge i Creaspac utgör en intressant risk/reward och jag ser detta som en så kallad special situation-investering.

Givet att inte likvideringskostnaderna skulle vara av signifikant storlek kommer sannolikt återbäringen till aktieägarna vara högre än vad aktien handlas till per idag. Som också nämns ovan kommer likvideringsprocessen uppskattningsvis att ta minst nio månader. Vid ett sådant här scenario kommer det därmed att ta ett tag innan man som investerare får ut sina pengar igen. Förhoppningsvis kommer dock pengarna att fortsätta förräntas under dessa (minst) nio månader, även om räntorna sänks något under den perioden.

Jag ser min investering i Creaspac som en form av ränteinvestering med option på en tydligt bättre utveckling. Som med alla börsinvesteringar finns det risker. Exempelvis att Creaspac genomför ett misslyckat förvärv, att pengarna är låsta under en förhållandevis lång tid om inget förvärv genomförs (= kan innebära hög alternativkostnad) mm.

4 comments:

  1. Intressant och tack för genomgången. Jag hörde en intervju om Creades spac på börspodden? (tror jag det var) nån gång förra året, kan ha varit sensommar/tidig höst med Sven H. Om jag inte minns det fel så bjöd de också på Bures köp men de ansåg att det var för dyrt. Jag var väldigt skeptisk till Bures spac när jag hörde vilken prislapp de betalat för IT säkerhetsbolaget, minns ej namnet. Min spåkula var dock rätt dålig givet att aktien har verkligen gått som tåget. Nu har ju ett antal events triggat aktien; Tietos datacenter haveri, jag kan tänka mig att bolag som dessa också lever gott av AI. NVIDIAs stora tillväxt har ju skett inom datacenter och då är ju onekligen IT säkerhet en viktig parameter.

    Fumlan skrev en vettig kommentar häromdagen om ditt mål kring "Unna sig". Jag är ju insnöad på apelsinjuice :-.) Skämt åsido så är väl min tanke egentligen samma; att unna sig en upplevelse som man normalt inte gör (därav apelsinjuice). Min hustru tex har idag gått iväg med vår yngre dotter och ska se på ett museum. Det kanske kunde vara någiot för dig också? Jag minns att du/ni bor i Stockholm, varför inte gå iväg med din son/dotter och besök ett museum? Finns ju en hel drös liknande i Stockholmsområdet. Skansen, Astrid Lindgren - gäller ju såklart att anpassa efter barnets ålder och vad de får ut av det.

    mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yubico (som sattes på börsen via Bures spac) har verkligen gått starkt på börsen på sisone, +111% senaste tre månaderna. Hoppas Creaspac kan leverera något liknande :)

      Instämmer i att Fumlans kommentar var bra och tänkvärd. Mitt mål kom egentligen dock från andra hållet. Om man uppger att man har 60, 70 eller 80% sparkvot, går och letar matvaror till halva priset etc etc, då är det nog en del som tycker att man tillhör "knäckebrödskretsen". Även om jag nog inte är den främsta kandidaten till knäckebrödsgänget, valde jag ändå att ta till ett kollektivt monetärt "unna mig"-mål. Om det bästa jag kan komma upp med är en ny eltandborste så kanske jag dock desto mer hamnar i snålkategorin :) Så kanske målet back-fired.

      Hursomhelst. Jag tycker att jag är bra på att unna mig den typen av saker du och Fumlan refererar till. Vad gäller Skansen är det nog inte särskilt många som är där oftare än mig och min son. Fantastiskt ställe om man har mindre barn. Om man inte specifikt vill leka eller se på djur på Skansen, har vi t ex sett artist i världsklass - typ gratis (om man är frekvent besökare) på Skansen.

      Jag unnar mig varje dag att sitta still en stund i soffan och läsa en bok jag finner givande. Jag vaknar oftast före sonen och unnar mig då att ligga kvar i sängen tills han vaknar (även om detta kanske mest är drivet av att jag inte vill väcka honom :)).

      Jag unnar mig relativt långa promenader varje dag, gärna i naturmiljö. Jag och frugan unnar oss tiden för regelbundna gemensamma luncher på stan, även om vi har mycket annat på våra att-göra listor.

      Jag kan definitivt bli bättre på den här typen av unna-sig saker, men jag tycker jag är okej iaf. Det låter underbart med museum mor och dotter.

      Vi var på en hel del museum för något år sedan. Det var trevligt. Frugan sa till mig i veckan faktiskt att jag borde gå på ett museum (exkl. Skansen), så (efter också ditt tips nu) så ska jag sätta upp det på min to-do list :)

      Delete
  2. Men nu refererar du till saker du gör varje dag-missförstå mig inte men var inte tanken att du skulle göra något som du sällan gör?

    Åtminstone är det så jag förstod ditt mål men jag kan ju ha fattat det fel.

    Jag och hustrun har de senaste åren åkt iväg vi 2 på en helg bara vi två, i regel både våren och hösten. Nästa helg ska vi iväg, nu sponsrat av svärföräldrarna.

    Yubico, så var namnet ja. Jag har vibbar från 2000 med AI, tror det finns hög fallhöjd hos många bolag. +100% på så kort tid ger ingen bra känsla. det är väl generell hausse, bra kvartalsrapport som driver men jag misstänker att det är haussen som förklarar huvuddelen så jag håller mig undan.

    Mvh

    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
  3. Yubico har ingenting att göra med AI. De satte trenden för många år sedan genom att bli Googles och Microsoft främsta säkerhetslösning för medarbetare. Sverige är bara långt långt efter som vanligt. Det var inte svårt att se detta komma och även om det har gått lite väl fort på slutet här så talar trenden för sig självt. Snart kommer alla kommuner, regioner och företag köpa hårdvarunycklar till sin personal, och att döma av deras rapport har det redan börjat. Vanlig MFA med mobil är för krånglig och inte riktigt säker nog, och det är där Yubico kommer in med sin marknadsledande produkt.

    ReplyDelete