Pages

Wednesday 5 June 2024

Status på nyårsmålen: Maj 2024

För att säkerställa att jag inte glömmer mina nyårsmål tänkte jag på bloggen ge en månadsvis statusuppdatering på de nyårsmål jag satte upp för 2024. Nedan beskrivs nyårsmålen samt status på vart och ett av dem.

ERHÅLLA MINST 600 000 KR I UTDELNING: Även om jag inte kommer ha lika stort fokus på utdelningar framöver så är utdelningar något som ligger mig varmt om hjärtat. Jag vill därför ha med ett utdelningsmål som nyårsmål 2024. Utdelningsmålet är satt till att erhålla minst 600 000 kr i utdelning 2024. Det skulle ge en utdelning i genomsnitt per månad på 50 000 kr.

Status: Som tidigare har meddelats kommer jag att uppdatera mina erhållna utdelningar halvårsvis. I skrivande stund överstiger min utdelningsprognos för 2024 med god marginal 600 000 kr.

SPRINGA MILEN PÅ SUB 45 MINUTER: För de som har följt bloggen några år kanske detta mål kan te sig lite väl defensivt. Under 2023 har jag dock sprungit betydligt mindre än åren dessförinnan. Faktum är att jag under 2023 inte ens har sprungit 10 km eller längre någon endaste gång.

Det här är ett tydligt exempel på att jag behöver ett guidande mål för att skapa extra motivation. Får jag till en relativt okej träning har jag förhoppningar om att springa milen på betydligt snabbare tid än 45 minuter, men först får jag börja med att skapa en löparform som orkar springa 10 km.

Status: Det fortsätter att gå motigt när det gäller mitt löparmål. Jag var ordentligt på gång med löpningen men sonen var proaktiv med att få med diverse olika virus hem under senare delen av april. Detta var något som satt i en bit in i maj. I slutet av månaden började jag dock få in några löppass igen men det är på en alltför låg nivå jämfört med vad som krävs för att jag ska klara milen på 45 minuter. Vi får väl se om det krävs en vinstvarning på detta mål inom kort eller om jag kan få till ett bättre momentum.

GÖRA MINST 7 000 ARMHÄVNINGAR: Trots sin enkelhet i form av att det endast är att i stort sett vart du än är räcker att lägga dig på golvet och dra igång, så är armhävningar inte något jag har ägnat särskilt mycket tid historiskt. Under 2024 ska jag dock testa att lägga mer fokus på armhävningar. Målet är att göra mer än 7 000 armhävningar, vilket innebär att jag behöver göra i genomsnitt knapp 20 per dag för att uppnå detta mål.

Status: Om statusen är svag på löpningen är utvecklingen på detta mål desto bättre. Hittills i år har jag gjort 5 860 armhävningar, vilket (som grafen nedan visar) är klart före det linjära utfallsmålet. Under maj månad gjorde jag 1 385 armhävningar, vilket innebär att jag i genomsnitt gjorde ungefär 45 armhävningar per dag.

GENOMFÖRA EN KORTTIDSFASTA PÅ MINST 30 TIMMAR PER KVARTAL: Något som jag ägnar mig regelbundet åt är korttidsfasta. Nästan varje dag innefattar en fasta på 18-20 timmar, ofta i den högre delen av detta intervall. En gång i veckan brukar jag köra minst en 24 timmars fasta. Jag skulle under 2024 vilja testa att köra en lite längre fasta en gång per kvartal. Jag vill inte sätta målet för högt, strävan är därför att genomföra en fasta på minst 30 timmar en gång per kvartal.

Status: Jag genomförde i april en fasta på 30 timmar, vilket innebär att jag nu har fastat minst 30 timmar sammanhängande i både Q1 och Q2. Detta mål utvecklas således helt enligt plan.

LÄSA I GENOMSNITT EN BOK I VECKAN: Efter att under 2023 ha läst fler böcker än någonsin tidigare, önskar jag fortsätta med en god läsvana. Jag ämnar läsa i genomsnitt minst en bok per vecka under 2024. Då det är stor variation på böcker kan det vissa veckor läsas 2-3 böcker medan det andra veckor inte blir någon bok läst. Jag vill fortsätta att läsa böcker med varierande genrer samt läsa på både svenska och engelska.

Status: I maj läste jag totalt 6 böcker. Totalt har jag läst 33 böcker hittills under 2024. Detta mål taktar på bra. Böckerna jag läste i maj redogörs för nedan.

UNNA MIG NÅGOT JAG VANLIGTVIS INTE GÖR: Som ett avslutande mål tänkte jag ha med något mer diffust, där själva målrubriken får tala för sig själv 😊

Status: Även om det inte specifikt framgår i målbeskrivningen är syftet med detta mål att det ska vara något monetärt unnande. Som jag skrivit tidigare anser jag detta mål uppfyllt efter att jag då hade införskaffat en ny eltandborste. Jag är mycket nöjd med den.

Sammanfattning

Totalt sett tycker jag att jag fortsatt ligger i fas vad gäller fem av de sex nyårsmål som jag har satt upp för 2024. Jag är extra nöjd över att jag taktar på bra på utdelningsmålet samt när det gäller bokläsandet.

Om allt går som planerat kan jag klara av armhävningsmålet i juni. När det gäller bokläsandet räknar jag med att det kommer vara lite lägre under delar av sommaren, när hela familjen är hemma och när vi är ute på äventyr.

4 comments:

  1. Håller tummarna att du slipper vinstvarning angående löpningen. PS. Intressant med lite äventyr.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, vi får hoppas löpningen kan ta fart nu kommande månader. September eller oktober skulle kunna vara ett bra tillfälle att gå för sub 45 in :)

      Delete
  2. Jag hade ju en del synpunkter på målet "Gör något som jag inte normalt gör". Jag trodde din tanke var att på månatlig basis göra något men eltandborsten är väl inte direkt ny om jag minns rätt?

    Själva var hela familjen på musikal (Mamma Mia) i slutet på maj, jag och hustrun ska se en utav mina favoritgrupper i juni, Coldplay. Jag var (fortfarande är) ett stort fan av Coldplay när det begav sig i början på 2000-talet med fantastiska låtar, på senare år har de också släppt bra musik men inte som 2000-talets början (det var bättre förr som man säger :-)

    Jag har ägnat de senaste dagarna åt att gå igenom portföljen och se hur netto positionen ser ut inom olika sektorer. Jag har insett att jag må diversifiera mot nya branscher. Jämförde bolag för bolag vad de delat ut och vad jag har (åter)investerat, sedan klassificerade jag bolag för bolag inom respektive bransch. Kommit fram till att jag ökat rätt mycket inom olja/oljeservice, råvaror, bank, betting/online. Främsta uttagen är från utility (det är ett onoterat bolag som delade ut för första gången på 3 år, det hade sparat på tok för mycket pengar i kassan) och telekom.

    Några mindre rörelser i ädelmetaller, konsument, papper och tobak. Funderar på att köpa mer i utility men tex bolag som Fortum tycker jag har gått på tok för starkt senaste tiden, renewables håller jag mig undan efter att ha gjort mindre lyckade affärer i solenergi och Minesto. Den senare köptes in som en bevakningsposition för ett par år sen och den har jag kvar i portföljen som en påminnelse att göra en grundlig due diligence innan inköp.

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe, det är lugnt. Du är inte ensam om att ha åsikter om målet, eller snarare kring vad jag valde för att anse målet vara uppfyllt :)

      Det är ett one-off mål och jag är såklart medveten om att det kommer bli "åsikter" om någon med (tidigare) 60-80% sparkvot anser sig "unna sig något extra" när han köper en tandborste.

      Jag kommer inte ha ett publikt liknande mål nästa år, däremot tycker jag utfallet av målet har stärkt mig i form av att jag vågar gå min egen väg. Så sammanfattningsvis är jag mycket nöjd med det hela.

      På tal om att unna sig saker så var nyligen världens största artist (= Taylor Swift) i Stockholm och hushållet vara representerat på denna fantastiska konsert - vilket var andra gången The Dividend Story-hushållet såg Taylor live. Vi har också varit och sett andra världsstjärnor live nyligen, denna gång inom sportområdet. Vidare spontanbokade vi nyligen också in en hotellvistelse på "fancy" ställe och njöt till fullo :)

      Superkul med Mamma Mia-musikalen, den har vi sett också. Hehe, ovan är bara exempel på mer normala / unna sig saker vi gör - så tandborsten är inte max vad jag kan prestera. Jag är inte bara transparent med alla delar :)

      Bra övning att fundera på portföljsammansättning. Jag har funderat lite i liknande banor. Långsiktigt skulle jag nog behöva ha lite mer industriexponering. Det finns lite bank i min portfölj också men där kommer jag nog inte köpa mer aktier om det inte är "exceptionella" lägen.

      Jag startade nyligen en ny fokusportfölj, vilken jag ämnar skriva mer om till helgen. Via den hoppas jag också få en bredare generell exponering. Sammantaget är fokus framåt på att fortsätta minska risken i vår ekonomi. Bra att ha kvar några innehav som utvecklats svagt som en påminnelse om att alltid göra hemläxan :)

      Tack för alla dina kommentarer!

      Delete