Pages

Wednesday, 20 August 2025

BlueSky och nyförälskelsen

För några år sedan åkte jag och den dåvarande övriga ledningsgruppen iväg på en kick-off.

På kick-off:er brukar det inte sällan leta sig in någon extern föreläsare/coach, teambuildings-övningar mm. Så även denna gång. Vi var en ledningsgrupp som representerade en nybildad affärsenhet. Ledningsgruppen hade därför inte heller jobbat särskilt länge med varandra.

Den externa coachen hade låtit oss i förväg besvara en rad olika frågor, vilka syftade till att mynna ut i en ”kategorisering” av varje ledningsrepresentant. Varje person fick en ”färg” tilldelad sig och sedan visade coachen hur ledningsgruppen skulle kunna tänkas komma att fungera som en grupp och vilka utmaningar som skulle kunna tänkas dyka upp. Något år efter att vi gjorde denna övning lanserades boken ”Omgiven av idioter”, vilken beskriver konceptet och fokuset på övningen.

Att gå in i en ledningsgrupp för en nybildad enhet gör (förhoppningsvis) att man är taggad och peppad för det arbete som ska göras. Åtminstone var vår ledningsgrupp peppad. Jag kommer inte ihåg exakt vad den externa coachen sa, men andemeningen var något i stil med följande: ”Ja ni är väldigt peppade nu men vänta ni bara, likt ”alla” andra kommer ni också hamna i dispyter etc när allt inte längre är nytt och roligt”.

Samma fenomen kan man lyfta upp när det kommer till två personer som är nykära, eller när man köper ett medlemskap på gymmet i januari eller när man har varit på en motivationsföreläsning mm.

Det är fascinerande hur svårt det ska vara att vara uthållig med saker och ting. På detta tema kopplade jag också ihop ”Twitter-avknoppningen” BlueSky. Det finns ”några” personer från svenska Finanstwitter som var väldigt tidiga med att ansluta sig till BlueSky. I våras kom sedan ett skifte där ett än större antal personer valde bort X (eller körde både X och BlueSky) till förmån för BlueSky.

Bakgrunden till att många valde BlueSky var exempelvis stämningen på X, bruset i flödet på X och ideologiska åsikter från X ägare. Å andra sidan uppgavs BlueSky vara mycket renare i flödet och sågs samtidigt som hur Twitter en gång var. De som anslutit sig till BlueSky var peppade och det var god ton på plattformen. Det delades case och gavs bra feedback på case. Jag har >10x fler följare på X, men det kändes som att interaktionen på BlueSky var tydligt högre än på X.

Likt med flera andra exempel jag lyft upp ovan känns det som att energin har pyst ut från BlueSky. Eller åtminstone den energin som relaterar till mitt konto och de som följer det 😊

Personligen tror jag att det är oerhört viktigt när man tar sig an något nytt att inte gå ut i ett för hårt tempo. Energin och motivationen kommer alltid att dippa för nästan alla. Jag har en profil på både X och BlueSky. Jag hoppas att det kan bli mer drag på BlueSky nu när sommarledigheter etc är över för de flesta 😊

No comments:

Post a Comment