Kostnadsbesparingsprogram, positiv bokningsdata och insynspersoner som köper är några faktorer som jag tycker gör bolaget intressant.
Bolaget i fråga är Duni.
Insynsköp på flera håll efter Q2-rapporten
Sedan Q2-rapporten publicerades i juli har insynsköp skett från tre olika håll. Huvudägaren Mellby Gård har fyllt på sitt ägande genom att köpa aktier för 27,5 mkr. Det var ett köp som skedde i juli. Mellby Gård äger drygt 50% av aktierna i Duni.
Hanna Banica, ny chef sedan i våras för affärsområde Dining Solutions, köpte i slutet av augusti aktier för knappt 300 000 kr.
I slutet av augusti samt den 9 september köpte styrelseordförande Thomas Gustafsson (via bolag) aktier för 8,1 mkr. Det är ett betydande insynsköp som sker långt in i det tredje kvartalet.
Positiv trend för bokningsläget i Tyskland
Statistik som visar online-bokningar för restaurangbesök i Tyskland uppvisar en positiv trend. När dessa rader skrivs på söndagskvällen den 21 september har en positiv tillväxt i online-bokningarna uppvisats varje dag sedan den 14 augusti (då tillväxten var oförändrad jämfört med samma dag föregående år).
I juli ökade online-bokningarna med 9% jämfört med samma månad föregående år. Motsvarande siffror för augusti och hittills i september uppgår till 11% respektive 8%. Tyskland är Dunis viktigaste marknad. Från och med årsskiftet väntas bland annat restaurangmomsen (exklusive drycker) sänkas från dagens 19% till 7%. Ett initiativ som förhoppningsvis ökar intresset för att gå på restaurang.
Kostnadsprogram genomfört för att stärka marginalen
Duni levererar fortsatt en bra bit under sitt lönsamhetsmål på minst 10% operativ rörelsemarginal. I syfte att stärka lönsamheten har bolaget nyligen genomfört ett kostnadsbesparingsprogram. Kostnadsbesparingsprogrammet inkluderar att en omställning av sälj- och marknadsorganisationen har genomförts. För berörda avdelningar minskas personalstyrkan med närmare 10%. Från och med Q4 2025 väntas kostnadsprogrammet ge en positiv effekt på operativt resultat om 30 mkr på årsbasis. För att sätta den siffran i en större kontext kan nämnas att Duni under den senaste 12-månadersperioden hade ett operativt resultat på 560 mkr.
Utmanande marknad men starkare avslutning än inledning på Q2 2025
Likt flera andra bolag är Duni verksamma på en utmanande marknad. Efterfrågan inom hotell- och restaurang i Europa är svag. Det uppvisas också en ökad prispress på marknaden. Förvärv lyfter Duni Groups nettoomsättning medan svag efterfrågan och valutamotvind tynger utvecklingen. Trots ökad prispress har bolaget fått igenom vissa prishöjningar.
Food Packaging Solutions, det affärsområde med klart lägst marginal i Duni Group, har under året ingått intressanta strategiska partnerskap med bland annat Live Nation Sverige och Gothia Cup.
Förvärv har drivit upp skuldsättningen
Vid utgången av Q2 2025 uppgick den räntebärande nettoskulden till 1 708 mkr. Det är den högsta nivån sedan Q3 2022 då den räntebärande nettoskulden uppgick till 1 745 mkr. Kassaflödesmässigt har andra halvåret säsongsmässigt varit en starkare period än årets första sex månader. Del av köpeskillingen avseende förvärvet av Poppies kommer att betalas i slutet av 2025, men jag räknar ändå med att den räntebärande nettoskulden sjunker under andra halvåret 2025.
Den räntebärande nettoskulden i relation till operativt EBITDA uppgår till 2,2x. Det är ingen fara på taket, men ändå en nivå som är högre än vad den har varit under de senaste åren.
Aptitlig värdering i utmanande marknad
När börsen stängde i fredags handlades Duni-aktien till kursen 96,60 kr. Baserat på mina estimat för 2026 handlas Duni till EV/EBIT 10,2 och P/E 11,4. Detta samtidigt som marknaden är utmanande. Insynsköp, positiv online-bokningsdata i Tyskland, kostnadsbesparingar och hopp om att marknaden förbättras någon gång framöver gör att jag finner en intressant risk/reward i aktien om man lyfter blicken lite. Samtidigt finns i bakgrunden också möjligheten att Mellby Gård köper ut Duni från börsen.
Jag äger aktier i Duni.
No comments:
Post a Comment