Pages

Sunday, 28 September 2025

H&M: Q3 2025

I veckan publicerade H&M sin rapport för det tredje kvartalet i sitt brutna räkenskapsår. Marknaden gillade rapporten och skickade upp aktien med 9,78% på rapportdagen. Nedan ges en summering av rapporten samt min syn på aktien.

H&Ms försäljning i sitt Q3 ökade i lokala valutor med 2%. Detta trots att antalet butiker var 4% färre än i jämförelsekvartalet. Den starkare svenska kronan resulterade i att försäljningen i redovisningsvalutan sjönk med 3%. Drygt 30 procent av försäljningen härstammade från online-kanalen.

Bruttoresultatet var i samma härad som föregående år, dock ökade bruttomarginalen från 51,1% till 52,9%. Utfallet var drivet av förbättringar i varuförsörjningskedjan samt externa faktorer som påverkar inköpskostnaderna.


Rörelseresultatet ökade med 40% till 4 914 mkr (3 507), vilket gav en redovisad rörelsemarginal på 8,6% (5,9). Utfallet var signifikant högre än vad konsensus stipulerade. Det förbättrade rörelseresultatet förklaras av ett starkare kunderbjudande, en högre bruttomarginal och en solid kostnadskontroll. Under det tredje kvartalet föregående år hämmades rörelseresultatet av avvecklingskostnader relaterade till varumärket Afound.

Man ökade också kassaflödet från den löpande verksamheten, från 8 215 mkr till 9 985 mkr. Positivt var även att varulagret minskade med 3% justerat för valutarörelser.

En intressant milstolpe var att H&M under kvartalet öppnade sin första butik i Brasilien (man gick också live med online-erbjudande). Bolaget uppger att man har fått ett ”mycket starkt” mottagande av kunderna på den brasilianska marknaden. I övrigt har H&M nettostängt butiker inom samtliga geografiska regioner under räkenskapsårets första nio månader.

Mina tankar

H&M levererade en ”resultatkross” (för att låna ett ord från en DI-rubrik. Jämfört med min prognos var det däremot inte en resultatkross. Rörelseresultatet kom in 1% över min prognos och resultatet per aktie kom in 2% över min prognos. Nedan ges en summering av mina estimat vs. utfallet.

H&M har sedan tidigare annonserat att man under andra halvåret kommer ha positiva effekter från externa omvärldsfaktorer. Något som alltså syntes i Q3 och som delvis förklarar det förbättrade resultatet. H&M uppger dock att majoriteten av det förbättrade resultatet kommer från H&Ms egna bolagsspecifika förbättringar. När det kommer till externa effekters påverkan på Q4 informerar H&M att man väntas ha viss positiv effekt, dock mindre än i Q3 då tullkostnader nu blir mer påtagliga.

H&M kommunicerar att höstkollektionerna har tagits emot väl. Försäljningsutvecklingen i september väntas i lokala valutor ligga i samma nivå som jämförelsemånaden, där september 2024 var en stark månad. Man guidar också för att prisnedsättningarna i relation till försäljningen kommer vara något högre i Q4 2025 jämfört med Q4 2024.

Blickar man in i 2026 skissar jag på en vinst per aktie på 8,58 kr. När dessa rader skrivs på fredagsförmiddagen handlas aktien till kursen 172,25 kr. Det ger ett P/E-tal på 20,1. Även om H&M historiskt har handlats högre, är det ändå en värdering som enligt mig inte ger någon säkerhetsmarginal.

Som tidigare nämnts har mitt case i H&M varit att familjen Persson kommer att köpa ut bolaget från börsen. Under den senaste månaden har aktien stigit med 21,56% (i skrivande stund). H&M var i september länge portföljens största innehav. Den snabba kursrusningen har däremot gjort att jag skalat av en stor del av innehavet nu efter rapporten. Uppköpscaset lever så klart fortsatt i H&M, men sannolikt tar det några år till innan bolaget plockas ut från börsen.

No comments:

Post a Comment