Pages

Saturday, 20 September 2025

Månadens aktieanalys: September 2025

Idag blir det aktieanalys på bloggen.

Om bolaget

Essity är ett globalt ledande hygien- och hälsobolag. Deras produkter används av en miljard människor i totalt 150 länder. Essitys produktportfölj består av flera välkända varumärken. Däribland Tork, TENA och Libero. Bolaget har cirka 36 000 anställda.

Ur ett distributionsperspektiv kommer försäljningen från detaljhandeln (54% av nettoomsättningen 2024), business-to-business (26%) och vårdsektorn (20%). Geografiskt är Europa (60%) den största regionen. Därefter följer Nordamerika och Latinamerika på 17% vardera. Fokus framöver är bland annat att öka intäkterna i Nord- och Latinamerika samt Asien. De fem enskilt största marknaderna är USA (14%), Tyskland (12%), Storbritannien (8%), Mexiko (8%) och Frankrike (8%).

Essitys finansiella mål stipulerar att den årliga organiska tillväxten ska överstiga 3% och att EBITA-marginalen (exklusive jämförelsestörande poster) ska vara minst 15%. Vidare ämnar man ha en stabil och långsiktigt stigande utdelning.

Verksamheten delas in i tre affärsområden: Health & Medical, Consumer Goods och Professional Hygiene.

Health & Medical

Affärsområde Health & Medical, som under 2024 stod för 20% av koncernens intäkter, tillhandahåller lösningar inom hälsa och medicinteknik för hela vårdkedjan. Affärsområdets erbjudande inkluderar följande kategorier:

  • Incontinence Products Health Care: Här finns ett brett sortiment av inkontinensprodukter, bland annat hudvårdsprodukter, våt¬servetter och tvätthandskar
  • Medical Solutions: Tillhandahåller produkter och tjänster inom sårvård, kompressionsbehandling och ortopedi

Produkterna och lösningarna riktar sig till vårdgivande anhöriga, professionella vårdgivare, patienter och konsumenter. Produkterna nås genom apotek, butiker för medicintekniska produkter, sjukhus, distributörer och vårdhem samt via e-handel.

Som framgår av grafen nedan har affärsområdet fem kvartal i följd där man taktar över koncerns lönsamhetsmål på rullande 12 månader. Q2 2025 var det 17:e kvartalet i följd som affärsområdet uppvisade positiv försäljningstillväxt.

Graf 1: Utveckling av nettoomsättning och justerad EBITA-marginal för Health & Medical

Consumer Goods

Affärsområdet Consumer Goods, som under 2024 stod för 54% av koncernens intäkter, erbjuder produkter och lösningar för personlig hygien och hemhygien för livets alla faser. Affärsområdets erbjudande inkluderar följande kategorier:

  • Incontinence Products Retail: Med det globalt ledande varumärket TENA tillhandahåller Essity ett brett sortiment av inkontinensprodukter för både kvinnor och män
  • Feminine Care: Erbjuder exempelvis bindor, trosskydd, tamponger, intimtvål, intimservetter, absorberande underkläder och menskoppar
  • Baby Care: Här finns barnblöjor och barnvårdsprodukter såsom våtservetter, schampo, lotion och barnoljor
  • Consumer Tissue: Erbjuder toalett- och hushållspapper, näsdukar, ansikts-, våt- och pappersservetter

Som framgår av grafen nedan taktar affärsområdet klart under koncernens lönsamhetsmål.

Graf 2: Utveckling av nettoomsättning och justerad EBITA-marginal för Consumer Goods


 Professional Hygiene

Affärsområdet Professional Hygiene, som under 2024 stod för 26% av koncernens intäkter, fokuserar på hållbara hygienlösningar för kommersiella användare. Affärsområdets erbjudande inkluderar följande kategorier:

  • Tissue: Här finns toalettpapper, pappershanddukar, pappersservetter, återanvändbara torkdukar, behållare, service och underhåll samt digitala lösningar med sensorteknik som Tork Vision Cleaning och datadriven städning
  • Wiping & Cleaning: Tillhandahåller rengöringsdukar och avtorkningspapper för att hålla ytor rena och desinficerade
  • Soap & Sanitizers: Erbjuder tvål, lotion, desinfektion och behållare

Affärsområdets produkter och lösningar säljs till företag för användning på kontor, universitet, vårdinstitutioner, industrier, flygplatser, restauranger, hotell, arenor och andra offentliga mötesplatser. Försäljningen sker via distributörer, e-handel eller direkt till slutkund.

Med det globalt ledande varumärket Tork är Essity den största leverantören av hållbara hygienlösningar på marknader inom Professional Hygiene. I Europa har man en marknadsandel som är nästan tre gånger så stor som den näst största aktören.

I Nordamerika är Essity den näst största aktören, dock har man en mycket god ställning inom restaurangbranschen där bolaget uppskattar att man levererar ungefär varannan pappersservett.

Professional Hygiene levererar för närvarande stadigt över koncerns lönsamhetsmål.

Graf 3: Utveckling av nettoomsättning och justerad EBITA-marginal för Professional Hygiene

Finansiell ställning

Vid utgången av Q2 2025 hade Essity en nettolåneskuld på drygt 34 mdkr. Det är mer än en halvering sedan Q2 2023. Skuldsättningen minskade drastiskt när man i Q1 2024 slutförde försäljningen av sitt ägande i det asiatiska hygienbolaget Vinda. Försäljningslikviden uppgick till cirka 19 mdkr.

Nettolåneskuldsättningen i relation till justerat EBITDA på rullande 12 månader har gått från något ansträngda nivåer kring 2,9 i början av 2023 till att nu vara på stabila 1,3x.

Graf 4: Utvecklingen av nettolåneskuld och nettolåneskuld i relation till justerat EBITDA R12m

Den förbättrade finansiella ställningen har gjort att Essity under 2024 annonserade att man inleder återköp av aktier. För tillfället har man ett pågående återköpsprogram om 3 mdkr, där man per den 12 september hade använt 55% av mandatet för att återköpa 0,92% av de utestående aktierna.

Ambitionen är att återköp, vilka finansieras med rörelsens kassaflöde efter ordinarie utdelning, ska vara en återkommande del av bolagets kapitalallokering. Essity har ett stabilt och positivt kassaflöde. Kassaflödet före förändringar i rörelsekapital har uppgått till 43,9 mdkr under de senaste 12 månaderna. Det kan jämföras med årets utdelning som landade på 5,7 mdkr. Det finns därmed gott om utrymme för exempelvis investeringar i verksamheten, förvärv, amortering av skulder och återköp av aktier.

Kassaflödet från den löpande verksamheten är säsongsmässigt starkast i Q3 och Q4. Sammantaget har Essity en god finansiell ställning och jag tycker man gör helt rätt när man återköper aktier.

Aktien

Essity-aktien är listad på Nasdaq Stockholm Large Cap. När dessa rader skrivs på förmiddagen den 16 september handlas aktien till kursen 248,80 kr. Antalet utestående aktier uppgår till 693,1 miljoner. Det ger ett börsvärde på 172,4 mdkr.

Vid utgången av det första halvåret 2025 var investmentbolaget Industrivärden Essitys största ägare med 10,9% av aktierna och 29,5% av rösterna. Industrivärden, med Fredrik Lundberg som styrelseordförande och (via investmentbolaget Lundbergs) största ägare, är mycket långsiktiga och stabila ägare.

I övrigt domineras listan över Essitys 10 största ägare av mer traditionellt institutionellt kapital.

Tabell 1: Essitys 10 största ägare per 2025-06-30

Ser man på insynsägandet i koncernledningen kan man konstatera att solida aktieinnehav uppvisas på flera håll.

Marknad

Användningen av produkter och tjänster inom hygien och hälsa varierar mellan geografiska regioner. Användningen är relativt hög på mogna marknader, medan den är lägre på tillväxtmarknader. Exempelvis är konsumtionen av inkontinensprodukter i Latinamerika endast cirka 25% av vad den är i Västeuropa.

Högre levnadsstandard, urbanisering och en förbättrad tillgång till sjukvård samt en ökad medvetenhet om hygien och hälsa är faktorer som väntas driva utvecklingen på tillväxtmarknader.

Totalt uppgår Essitys globala adresserbara marknad till 740 mdkr, varav 540 mdkr avser mogna marknader och 200 mdkr utgörs av tillväxtmarknader. Den totala marknadens årliga tillväxttakt under perioden 2024-2030 väntas uppgå till 2-3%, där Europa väntas växa något långsammare och exempelvis Asien väntas växa något snabbare.

Graf 5: Uppskattning av den globala adresserbara marknaden

Risker

Trots att flera av Essitys produkter används på daglig basis påverkas efterfrågan av det allmänna konjunkturläget, inte minst när det kommer till efterfrågan inom hotell- och restaurangbranschen. Eventuella budgetnedskärningar inom offentlig sektor och det privata näringslivet får en negativ effekt på efterfrågan inom vårdsektorn och B2B-segmentet.

En försämrad köpkraft hos konsumenterna kan leda till att kunderna väljer billigare varumärken istället för Essitys produkter. Generellt är det en reell risk för Essity att kunderna i ökad omfattning väljer butikernas egna märkesvaror.

Överlag verkar Essity på en global marknad som präglas av hård konkurrens, något som bland annat kan leda till prispress. Det finns också risker kring att nya alternativa produkter tar marknadsandelar från mer traditionella produkter, något som kräver att Essity har ett ständigt fokus på innovation.

Att ha försäljning i 150 länder, där statsskick och demokratiska värden skiljer sig åt på många marknader, innebär också att bolaget i vissa länder utsätts för risken att hamna i oetiska sammanhang.

Brist på viktiga insatsvaror, ofördelaktiga valutarörelser och pris på viktiga råvaror är ytterligare exempel på faktorer som kan hämma bolagets verksamhet och lönsamhet. Fiberråvara (pappersmassa och returpapper) är en betydande kostnadspost för Essity inom Consumer Goods och Professional Hygiene. Essity uppger att man utvärderar alternativa fiberslag (till exempel halm från vete) för att i framtiden kunna diversifiera fiberinköpen.

Kostnaden för oljebaserade material drivs av oljeprisutvecklingen och utgör en stor kostnad inom affärsområdet Consumer Goods samt för diverse förpackningsmaterial. Oljeprisutvecklingen påverkar även transportkostnader.

Då den absoluta majoriteten av bolagets verksamhet bedrivs utanför Sveriges gränser finns också valutarisker. Den största inköpsvalutan är USD, exempelvis drivet av att pappersmassa betalas i amerikanska dollar.

Q2 2025

Under Q2 2025 fick Essity se nettoomsättningen minska med 6,6% till 34 185 mkr (36 617). Valuta hämmade utvecklingen med 8,5%. Justerat för valuta ökade nettoomsättningen med 699 mkr. Den organiska tillväxten uppgick till 1,9%, där 0,2% utgjordes av ökad volym och 1,7% främst av prisökningar. Volymutvecklingen var sämre än vad bolaget hade förväntat sig.

Produktmixen var något negativ under kvartalet. Det förklaras huvudsakligen av tillväxt inom detaljhandelns egna varumärken när det kommer till Baby Care och Consumer Tissue. Däremot bidrog en ökad försäljning av premiumprodukter inom Professional Hygiene positivt till mixeffekten.

Essity skriver att Q2 präglades av en svag konjunktur och osäker omvärld. Den svagare konjunkturen syns bland annat inom Consumer Tissue i affärsområdet Consumer Goods, där kunderna visar relativt sett mer efterfrågan på produkter inom låg- till mellanprissegmenten. Något som visar att kunderna är priskänsliga.

En lägre efterfrågan syns också bland annat inom hotell- och restaurangsektorn, vilket hämmar Professional Hygiene. Vidare påverkas Consumer Goods negativt av hård konkurrens och låga födelsetal när det kommer till Baby Care (-7,4% organisk tillväxt i Q2).

Bolagets bruttomarginal kom in på en rekordhög nivå och förbättrades både jämfört med andra kvartalet 2024 och sekventiellt. Högre försäljningspriser kompenserade för ökade kostnader för sålda varor (inklusive handelstullar).

EBITA-resultatet rensat för engångsposter minskade med 13%. Justerat för valuta uppgick motsvarande siffra till -4%. I VD-ordet skriver Ulrica att man kommer att behöva sänka kostnadsnivån och öka effektiviteten i alla delar av verksamheten.

Kassaflödesmässigt är Q1 och Q2 normalt säsongsmässigt svagare då man bygger upp rörelsekapital. I Q2 gick lagernivåerna upp mer än planerat, vilket kommer åtgärdas i kommande kvartal.

Essity uppger att man förväntar sig viss volymökning framöver, dels från ett nytt avtal med Amazon som träder i kraft i Q4 2025 och dels från segment som nyligen haft tillfälligt lägre volymer. Bolaget uppger också att man kan tvingas att sänka priserna på vissa marknader, men att det endast är tal om selektiva prissänkningar och att man överlag har en bra pricing power.

För Q3 guidar Essity om sekventiellt något lägre kostnad för sålda varor, relaterat till lägre råmaterialpriser och kostnadsbesparingar.

Fokus för resterande del av 2025 är att erhålla lönsam volymtillväxt, minska kostnader och öka lönsamheten.

Avslutande tankar

Essity är ett globalt marknadsledande bolag med en stor kundbas. Bolaget gynnas av megatrender såsom en åldrande befolkning, ökande medellivslängd och en växande medelklass samt förbättrad medvetenhet om hygien och hälsa. Stora delar av produktportföljen uppfyller behov som är konjunkturoberoende. Ambitionen är att varje varumärke ska vara nummer ett eller två på sin marknad. 

Graf 6: Essitys marknadspositioner

Essity strävar efter att ha produkter för alla plånböcker och kroppstyper. Något som gjorde att man nyligen lanserade större storlekar på vissa produkter och att man jobbar med att ha ett konkurrenskraftigt erbjudande också inom låg- och mellanprissegmentet.

Rop på förändring och renodling

När det kommer till Essity har det på flera håll under lång tid ropats på förändring och renodling. Försäljningen av aktierna i det asiatiska hygienbolaget Vinda i Q1 2024 var ett initiativ som åtminstone delvis blidkade rösterna om ett mer renodlat Essity. Så sent som för någon vecka sedan kunde man i DI läsa om att fondförvaltaren Simon Blecher anser att Essity även borde göra sig av mer mjukpappersdelen.

En annan förändring som nyligen trätt i kraft är att Ulrika Kolsrud sedan den 1 juni 2025 är ny VD för Essity. Ulrika har varit medlem i Essitys koncernledning sedan 2015. Sedan 2019 har hon varit ansvarig för affärsområdet Health & Medical. Efter 14 år i Essity och tio år som vd och koncernchef lämnade därmed den tidigare VD:n Magnus Groth.

En bit kvar till såväl intäktsmålet som lönsamhetsmålet

Under de åtta senaste kvartalen har Essity endast vid ett tillfället presterat en organisk tillväxt på över 3%. Den genomsnittliga organiska tillväxten uppgick under nyss nämnda period till 0,8%.

Under samma tidsperiod har Essity i genomsnitt levererat en justerad EBITA-marginal på 13,8%, där man vid samtliga tillfällen haft en marginal som understiger det finansiella målet på 15%. Två av tre affärsområden taktar över lönsamhetsmålet på 15%. Det klart största affärsområdet Consumer Goods är det enda affärsområde som inte klarar av att uppnå koncerns lönsamhetsmål.

Verksamhetsmässigt hämmas bolaget för närvarande av negativa valutarörelser. Exempelvis har valutarörelser haft en negativ effekt på redovisad försäljning i svenska kronor under fyra kvartal i följd. En trend som inte lär stanna vid fyra kvartal. I det senaste kvartalet hade valutan en omräkningseffekt om -8,5% på nettoomsättningen. Den negativa valutaeffekten har även påverkan längre ned i resultaträkningen.

Förutom att stärka den finansiella ställningen har försäljningen av Vinda också resulterat i att Essity numera har en produktportfölj som består av mer lönsamma produkter med lägre volatilitet. Generellt är de mest lönsamma produktkategorierna Incontinence Products (både inom vårdsektorn och detaljhandeln), Medical Solutions, Feminine Care och Professional Hygiene. Som nämns ovan har bolaget fokus på att öka lönsamheten.

Värdering

Essity ett börsvärde kring 172,4 mdkr. Enligt bolaget själva uppgår den finansiella nettoskulden vid utgången av juni 2025 till drygt 34 mdkr. Enterprise Value uppgår därmed till cirka 206,6 mdkr. Det ger en EV/EBIT-multipel på strax över 11 baserat på justerat rörelseresultat på rullande 12 månader.

Blickar man in i 2026 handlas aktien enligt mina prognoser till EV/EBIT några snäpp under 11. Baserat på de externa analyser jag har läst om Essity är värderingen än lägre. Jag tycker att värderingen är attraktiv för ett bolag med stark marknadsposition som i mångt och mycket säljer relativt konjunkturoberoende produkter.

Samtidigt har man en solid finansiell ställning som borgar för stigande utdelning, återköp av aktier, förvärv och investeringar i den egna verksamheten.

Fokuserar man på P/E-talet handlas Essity till P/E 12,8 baserat på mina estimat för 2026. Tillväxten är förvisso inte enastående men stabiliteten i verksamheten gör att jag anser P/E 16,5 vara motiverat för Essity. Det ger ett motiverat värde på 320 kr för Essity-aktien, vilket motsvarar en kurspotential på 29%. Förhoppningsvis kan exempelvis ökad intern effektivitet, förbättrad konjunktur och fortsatta aktieåterköp bidra till att framöver realisera min bedömda kurspotential.

Jag äger aktier i Essity.

No comments:

Post a Comment