Pages

Friday, 14 November 2025

Green Landscaping på Byggmästardagen

Tidigare i veckan gick årets upplaga av Byggmästardagen av stapeln. Under Byggmästardagen, som finns att se i efterhand på investmentbolaget Byggmästarens hemsida, ges bland annat en uppdatering av flera av investmentbolagets innehav.

Ett av kärninnehaven i Byggmästarens portfölj är Green Landscaping. Nedan ges en summering av presentationen av Green Landscaping.

Green Landscaping presenterades av VD Johan Nordström. Han har varit VD i bolaget i 11 år och är en av de största aktieägarna i Green Landscaping. Totalt äger management mer än 15% av aktierna i bolaget. 

Green Landscaping är ett förvärvsbolag som idag består av 55 entreprenörer. Via sina dotterbolag tar Green Landscaping hand om utemiljöer i städer. Exempel på tjänster som tillhandahålls är snöröjning, parkskötsel och anläggning av lekparker. Cirka 50% av intäkterna härstammar från offentlig sektor och 50% kommer från den privata sektorn. Många avtal sträcker sig över fem år.

Man är ett bolag som gynnas av megatrender, såsom urbanisering och hållbarhetstrenden. Vidare är bolaget verksamma på en stor och fragmenterad marknad.

Från centralisering till decentralisering och ökat fokus på förvärv

Som bilden nedan visar har Green Landscaping under årens lopp gått från att vara ett centraliserat bolag till att idag ha en decentraliserad organisationsstruktur. På 2020-talet har man ökat upp intensiteten när det kommer till förvärv, samt att man också har expanderat geografiskt. Sammantaget har lönsamheten mätt som EBITA haft en överlag positiv trend uppåt sedan 2018.

Johan nämner att man har lärt sig mycket när det kommer till förvärv under de senaste åren, framför allt hur man ökar sannolikheten för att säkerställa en god framtida utveckling för de förvärvade bolagen. Historiskt har cirka 85-90% av de förvärv man gjort fallit väl ut enligt Johan, medan 10-15% kan kategoriseras som förvärv man aldrig borde ha gjort.

Det är lätt att köpa bolag. Det svåra är att säkerställa att bolagen har en god utveckling så man kan accelerera förvärvsagendan ytterligare. Idag har Green Landscaping ett 30-tal bolag i pipeline på sin förvärvslista. Målsättningen är att förvärva 80-100 mkr i EBITA per år, man räknar med att 80% av förvärvsallokeringen kommer ske i DACH-regionen under de kommande åren.

Tyskland är nästan 10 gånger större än Sverige. Har man 24 bolag i Sverige kan man därmed hålla på länge med förvärv i DACH-regionen. Trots detta tittar man på att expandera till nya geografier och nya segment. Gällande förvärv i Norden kommer det endast att ske utifrån ett opportunistiskt perspektiv.

När man förvärvar letar man efter bolag med en intäktstillväxt på runt 5% per år och en EBITA-marginal över 10%, samtidigt som bolaget uppvisar en stabilitet i siffrorna över tid. Därutöver är det stort fokus på kulturen i det bolag man önskar förvärva. 

Inom 60 dagar efter att ett nytt förvärv har anslutit till Green Landscaping anordnas en workshop, där fokus är på vad man kan göra för att förbättra och utveckla det förvärvade bolaget framåt.

Utmanande marknad och turn-around på gång i Sverige

Green Landscaping är mitt uppe i att (förhoppningsvis) genomföra en turn-around i Sverige, där man bland annat beslutat att lägga ned tre stycken förlustbringande dotterbolag. Att fortsätta försöka vända utvecklingen i dessa tre bolag tar både för mycket tid och resurser i anspråk.

Green Landscaping har som mål att växa intäkterna med 10% per år. En nivå som man via förvärv klart översteg under åren 2021-2023. Under 2024 drog man sedan ner på förvärvstakten. Något som Johan är nöjd med idag då marknaden snabbt blev mer utmanande. Hade man fortsatt med samma förvärvstakt skulle Green Landscaping idag ha en (än mer) oroande skuldsituation. På tal om skuldsituation påtalar Johan återigen att man inte är orolig för nuvarande skuldsättning.

Hursomhelst. Utvecklingen under 2025 har varit sämre än vad bolaget hoppats på. Green Landscaping är ett utemiljöföretag. Det betyder att man i Q1 ska skotta snö i flera nordiska städer. Finns det ingen snö så skottar man därmed helt enkelt ingen snö.

Årets snöfattiga vinter gjorde således att Green Landscaping fick en svag start på året. Vidare hämmades utvecklingen av den utmanande marknaden, bland annat där de offentliga budgetarna inte har ökat i nivå med inflationen under de senaste åren.

Totalt sett uppger Johan att han har tillförsikt inför framtiden, där man förväntar sig att 2026 kommer att bli bättre.

När det kommer till den norska marknaden räknar inte Johan med någon förbättring i närtid. Prisnivån har i Norge kommit ned betydligt. Man räknar varken med en ökad nivå av upphandlingar eller att prisnivån ska komma upp i närtid. Han hoppas dock så klart på en mer snörik vinter 2025/2026 jämfört med vad som var fallet under den senaste vintern.

I Sverige ser det bättre ut (än tidigare) och Johan får positiva signaler från flera dotterbolag. Även Tyskland uppvisar en positiv utveckling.

Inträdesbarriärer

Inträdesbarriärerna på den marknad som Green Landscaping är verksam på är högre än vad man initialt kan tro. Även om priskomponenten är viktig finns också många gånger kvalitativa parametrar som behöver vara uppfyllda. Exempelvis nämnde Johan att inträdesbarriärerna är mycket höga i Oslo, där det i princip endast är tre bolag som uppfyller kraven i anbudsförhandlingarna.

I Helsingborg tappade nyligen Peab ett kontrakt med kommunen. Det kontraktet togs då över av ett dotterbolag inom Green Landscaping-koncernen. I den upphandlingen deltog tre dotterbolag från Green Landscaping. Intressant att notera (förutom att Peab tappade ett kontrakt på sin hemmaplan) var att det bolag som vann upphandlingen inte hade lämnat det lägsta priset.

No comments:

Post a Comment