Pages

Friday, 12 December 2025

A Window of Opportunity


A window of opportunity...

...Det var ord som var del av titeln på en av de PowerPoint-bilder som Inwido presenterade på sin kapitalmarknadsdag igår.

I vanlig ordning bjuder Inwido in investerare, analytiker och andra intresserade till en årlig kapitalmarknadsdag. I samband med kapitalmarknadsdagen skickade Inwido ut ett pressmeddelande där man stipulerade att man står fast vid sitt intäktsmål på 20 mdkr år 2030.

Nedan följer anteckningar som jag skrev under kapitalmarknadsdagen samt några avslutande reflektioner. Det är många ord som sägs och risken finns alltid att jag har misstolkat något 😊

Presentation från VD Fredrik Meuller

Fredrik har varit VD för Inwido i drygt 1,5 år nu. Han inledde sin presentation med att deklarera att ”honeymoon-perioden” nu definitivt är över.

Han påtalade också att Inwido står fast vid intäktsmålet på 20 mdkr, där syftet med kapitalmarknadsdagen bland annat var att ge marknaden bolagets planerade väg mot att uppfylla intäktsmålet.

Det konstaterades också att Inwido innehar en marknadsledande position i Norden och är den näst största aktören i Storbritannien.

Fredrik pratade även om den utmanande marknaden, där Inwido har jobbat i en marknad i ekonomisk nedgång tre år i följd. Under denna period har Inwido exempelvis passat på att investera i sina produktionsanläggningar och vidtagit flera effektiviseringsåtgärder. Något som gör att Inwido är väl rustade att realisera en ökad lönsamhet när volymerna stiger och marknaden vänder. Vidare nämner Fredrik att det marknadsmässigt ser lite bättre ut när Inwido tittar in i spåkulan för 2026.

För att nå intäktsmålet på 20 mdkr till år 2030 behöver Inwido växa med cirka 15% per år under de kommande 5 åren, varav 10% av den årliga tillväxten väntas komma från förvärv och 5% från organisk tillväxt. Fredrik påtalade dock att man inte stressar eller agerar irrationellt för att uppnå intäktsmålet. Man kommer aldrig att göra förvärv "bara för att".

Den organiska tillväxten ska komma från flera olika faktorer, bland annat ifrån ett uppdämt efterfrågebehov (både från renoveringsmarknaden och nyproduktionsmarknaden), medvind från hållbarhetsregleringar från Europeiska Unionen som träder ikraft 2026, nya produkter och prishöjningar när möjlighet ges. Gällande EUs kommande hållbarhetsregleringar råder fortsatt flera osäkerhetsfaktorer, men förväntan är att effekt för Inwidos del kan börja skönjas under andra halvåret 2026.

En marknad som har det mycket tufft för närvarande är den finska marknaden. Marknaden uppges befinna sig på rekordlåga nivåer. Inwido satsar därför på att optimera portföljen i Finland. Något som har gjort att man har lagt ned en del av verksamheten i landet. Enligt Inwido är det tydligt att den ryska invasionen av Ukraina ligger som en våt filt över utvecklingen i Finland. För 2-3 år sedan var affärsenheterna i Finland till stor del stjärnorna i koncernen, när marknaden väl vänder igen kommer dessa enheter återigen leverera på en betydligt högre nivå än vad de gör nu.

Fredrik pratade också om Inwidos decentraliserade organisation (med endast 16 medarbetare på huvudkontoret) samt att varje enskilt fönster är unikt och skiljer sig mycket åt mellan olika geografiska marknader. Det är något som gör att det är viktigt för Inwido att ha produktion och verksamhet lokalt nära kunderna istället för att ha en centralanläggning för tillverkningen. Chefen för affärsområdet Scandinavia pratade (skämtsamt) senare under dagen om att i Sverige öppnar man ytterdörren utåt – så att man kan springa ut när gästerna kommer – medan i Danmark öppnar man ytterdörren inåt – för att välkomna gästerna.

Ett område som kan vara intressant för Inwido att utöka sin exponering mot i framtiden är ”solar shading”. När folk beställer fönster frågar många kunder om man också kan beställa lösningar för solar shading. Solar shading är ett segment som generellt har högre marginaler än fönster. Det är också en fragmenterad marknad som skapar goda synergier med Inwidos huvuderbjudande.

Sammantaget är Inwido den tredje största ”fasade window group” aktören i Europa. Dovista och Eko Okna är de två största bolagen. Förutom Inwido är endast Dovista de två roll-ups bolagen i Europa, utöver vissa Private Equity-bolag som också fokuserar på förvärv. Med 10 000 små och medelstora familjeägda bolag i Europa finns stora fortsatta förvärvsmöjligheter för Inwido på den fragmenterade marknaden för fönster och dörrar.

Storbritannien är en intressant långsiktig marknad för Inwido. Det är den näst största marknaden i Europa. Storbritannien har också mindre energieffektiva lösningar när det kommer till t ex fönster än många andra länder i Europa.

För närvarande är den engelska marknaden dock utmanande. Flera konkurrenter har gått i konkurs och flera andra har det mycket utmanande. Denna typ av bolag är inget som Inwido letar efter när de vill göra förvärv.

När det gäller den svenska marknaden anser Fredrik att den ser lovande ut framgent. I Danmark är läget stabilt, fast på för låga nivåer. Norge uppges ha bottnat ur, men befinner sig fortsatt på låga nivåer där efterfrågan inte har tagit fart. Tyskland fortsätter att ha en tuff utveckling, där prispress råder.

Fredrik pratade under sin presentation också ofta om vikten av att leverera hela kundens beställning i tid, något som Inwido är bra på medan andra aktörer har desto större utmaningar kring detta.

Förvärv

Inwido har nu annonserat fyra förvärv under de senaste tre månaderna, varav två förvärv offentliggjordes under innevarande vecka. De två förvärven har mött viss kritik gällande transparensen. Fredrik nämnde därför själv att informationsgivningen har varit bristfällig.

Gällande förvärvet av Victorian House lyfte bolaget upp att det är en välskött verksamhet med för närvarande ”alla” investeringar gjorda i produktionsanläggningarna. Rörelsemarginalen föregående år landade på 11%. På rullande 12 månader har lönsamheten stigit till 16%, med ambitionen att rörelsemarginalen framöver ska vara än högre – drivet av ökade volymer och effektivare produktion. Förvärvsmultipeln för Victorian House landade därför på 11x rörelseresultatet (och 8x EBITDA).

Den betydande lönsamhetsförbättringen i Victorian House förklarar Inwido bland annat med att man har haft en relativt ny ledningsgrupp där det har tagit ett tag innan deras fokus och nya strategi / struktur tagit fart (bland annat stigande priser och kostnadsfokus). Det poängteras att inga extraordinära händelser har påverkat den snabba uppgången.

Förvärvet av slovenska AJM Group gjordes till en multipel på 8x EBITDA. Det är ett förvärv som ger tillgång till nya marknader för Inwido, inte minst Österrike och Schweiz. Förvärvet av AJM Group väntas slutföras i inledningen av 2026.

Presentation från Head of M&A Björn Gelberg

Den europeiska marknaden för dörrar och fönster är värderad till 60 miljarder euro. I denna siffra inkluderas ej solar shading.

Totalt har Inwido genomfört 50 förvärv under de senaste 20 åren. Inwidos förvärvsfokus framöver är att rikta in sig på bolag med en årlig omsättning kring 30-100 miljoner euro. Förvärv letas på både befintliga marknader och på nya marknader. I exempelvis Sverige uppges att Inwidos storlek gör att endast bolt-on förvärv kan göras utifrån ett konkurrensperspektiv.

Större förvärv kommer sannolikt att göras utanför Norden. Ett bra tillvägagångssätt är att köpa marknadsledaren, vilket Inwido gör i Slovenien, och sedan genomföra bolt-on förvärv.

Inwido får ett sort antal förslag på förvärv och man pratar med brokers i hela Europa. Man får 1-2 propåer i genomsnitt varje vecka. Det mesta är dock inte intressant för Inwido. Inwido sitter såklart inte bara och väntar på att affärer ska komma till dem, utan man letar själva efter förvärvskandidater via sitt eget nätverk.

Inwido föredrar att förvärva en majoritetsandel av ett bolag. Den tidigare huvudägaren äger då fortsatt en andel av bolaget, vilket skapar fortsatta incitament för den tidigare huvudägaren.

Nuvarande förvärvslista är den mest omfattande någonsin för Inwido, med en hel del bolag som har ”hög” årlig omsättning. Inwido förväntar sig att förvärvsmultiplarna ska vara på ungefär den nivå som de har varit historiskt även när man nu strävar efter att förvärva lite större bolag. Generellt är förvärvsmultiplar på 5-8x EBIT är rimligt att vänta sig. Sedan finns det situationer då multiplarna kan vara högre. Inwidos generella fokus är att förvärva bolag med lägre lönsamhet än Inwido-koncernen. Det var dock inte fallet vid Victorian House, vilket bidrog till att multipeln var högre.

Presentation från Head of Business Area Scandinavia Mads Storgaard Mehlsen

Inwido är nummer 1 i Sverige och Danmark, medan man är nummer 2 i Norge. Under de senaste två åren har affärsområdet utökat sina marknadsandelar samtidigt som man har behållit sina marginaler. Man har en väldigt stor flexibilitet i produktionen beroende på säsong.

Mads påtalade bland annat att konsumentförtroendet är mycket lågt i Danmark.

Trots den ekonomiska motvinden har Inwido investerat i sina produktionsanläggningar under de senaste åren. Man har resurser att göra det och passar på när det har varit en lägre aktivitet på marknaden. Exempelvis har Inwido via Elitfönster slagit ihop två fabriker i Vetlanda, något som skapar en bättre effektivitet och minskat energianvändande samtidigt som vissa produkter har eliminerats ur produktportföljen.

Presentation från CFO Peter Welin

Peter har varit på Inwido i 27 år. Han nämner att 59% av bolagets försäljning härstammar från konsumentmarknaden, 38% från projektmarknaden och 3% från segmentet övrigt/export. Konsumentmarknaden präglas av korta ledtider med små orderböcker. Projektmarknaden däremot har längre ledtider, där projekt kan ta upp till två år att leverera/utföra.

Konsumentmarknaden

I höstas och slutet av förra året såg Inwido framför sig en kommande bättre aktivitet inom konsumentmarknaden och orderingången steg i Q1 2025. Bolaget hade därför en positiv syn på 2025. Medan man räknade med, och förberedde sig för, en högre orderingång visade verkligheten att orderingången sjönk med 4% i Q2 2025 och 2% i Q3 2025. Totalt är 43% av konsumentdelen relaterad till Danmark. Därefter är Sverige (23%) och Storbritannien (13%) den näst största och tredje största marknaden.

Tittar man på orderingången för konsumentmarknaden sedan juli 2024 har utvecklingen varit stark i Sverige (till följd av lägre räntor, högre disponibelinkomster, stigande bostadspriser och utökat rotavdrag mm). För samma tidsperiod har också Norge utvecklats väl. Danmark har varit stabilt medan Finland har varit mycket svagt. När Finland började året positivt trodde man att det hade bottnat ur på den finska marknaden. Så blev dock inte fallet. En marknad som indexerat gått lika svagt som Finland är Storbritannien. Sammantaget är därmed Storbritannien och Finland två mycket tuffa marknader för närvarande.

Projektmarknaden

Tittar man på orderingången för projektmarknaden är den mycket mer volatil än orderingången för konsumentsegmentet. Man bör därför inte kolla supernoga på orderingången på kvartalsbasis för projektmarknaden. Peter påminde också om att Q4 2024 hade en stark orderingång inom projektmarknaden, vilket gör att årets fjärde kvartal möter ett tufft jämförelsekvartal. Försäljningen inom projektmarknadssegmentet är dock mer stabil. Peter påminde också om att Inwido har en negativ försäljningsmix just nu (med lägre andel konsumentmarknad).

Under de senaste åren har marknaden i Norden tappat signifikant i volym. Peter har aldrig sett en lika snabb och omfattande nedgång som under de senaste åren. Peter visade en indexerad bild där Sverige sedan Q4 2017 tappat drygt 40% i volym. Han har inte liknande data för UK, men kan ändå konstatera att nedgången är än större i UK.

Övrigt

Inwidos organiska försäljning har minskat med 18% jämfört med 2022. Detta till trots har man endast tappat 1 procentenhet i operationell EBITA-marginal. Något som visar Inwidos verksamhets stora flexibilitet.

Q&A

Inwido räknar med att en förbättrad marknad kommer att öka möjligheten att genomföra förvärv. Detta då säljarna de senaste åren gärna har velat vänta med att sälja tills efterfrågan ser bättre ut och att de då kan få bättre betalt. Inwido säger att man nu börjar se positiva tendenser utifrån detta hänseende.

Tidigare fokuserade man mest på 1-2 förvärv samtidigt. På senare tid har man gått över till att ha ett bredare fokus i syfte att öka möjligheterna till att genomföra förvärv.

Avslutande tankar

Jag tycker att Inwido arrangerade en trevlig och informativ kapitalmarknadsdag. Något som är oerhört imponerande är att Inwido endast har tappat en procentenhet i operationell rörelsemarginal under de senaste 2-3 åren när man samtidigt har tappat 20-30% volym.

Inwido står som sagt fast med målet om att nå 20 mdkr i intäkter år 2030. OM de lyckas nå 20 mdkr år 2030 finns en ordentlig uppsida i aktien – givet att det inte kräver nyemission för att förvärva sig till intäktsmålet. Inwido nämnde dock att det inte kommer att vara tal om någon nyemission – förutsatt att man inte i ett hypotetiskt scenario bränner av alla förvärv på en gång 😊

Skulle man nå 20 mdkr i intäkter till år 2030 tror jag inte första siffran i aktiekursen kommer vara en 1:a, eller 2:a eller 3:a. Hursomhelst, som jag skrev tidigare i veckan penslar jag inte in att Inwido kommer uppfylla sitt intäktsmål.

Personligen tycker jag att det andades en hel del optimism kring framtiden på gårdagens kapitalmarknadsdag. Jag räknar definitivt med att Inwido kommer att presentera flera förvärv framöver, det är något som balansräkningen tillåter.

Jag äger aktier i Inwido och ser framemot att följa bolagets utveckling och jakt på sina finansiella mål.

No comments:

Post a Comment