Ännu en börsvecka har passerat.
Det är mycket att stå i för tillfället så det har blivit glesare bland blogginläggen. I veckan har jag slagit till med några snabba transaktioner, exempelvis i H&M.
I övrigt har jag bland annat köpt aktier i EVOLUTION. Som bekant lanserade EVO tidigare i år ett mycket omfattande återköpsprogram på 2 miljarder euro. Per den 18 juni (= när återköpsprogrammet pågått i 23 börsdagar) hade bolaget återköpt 1,89% av antalet utestående aktier. Det är snabbt marscherat.
För att återköpa dessa aktier användes cirka 12% av återköpsmandatet. Skulle man fortsätta i samma takt kommer man att köpa tillbaka cirka 15% av alla utestående aktier. Det är en betydande andel av aktierna.
Jag räknar med att EVO under andra halvåret kommer kalla till en extra bolagsstämma för att makulera aktier. Trots att EVO återköper aktier i snabb takt har aktien gått svagt på sistone. I fredags var aktiekursen nere under 632 kr.
Jag tycker att det är helt rätt av EVO att dra in utdelningen för att istället fullt ut fokusera på att återköpa aktier. Aktien handlas enligt mig till attraktiva nivåer. Att makulera en betydande andel av aktierna får en gynnsam effekt på vinsten per aktie framöver.
Har ni köpt något i veckan?

Fyllt på i Björn Borg!
ReplyDelete