Pages

Thursday 30 December 2021

Uppföljning av mina 5 aktiecase för 2021

Den 4 januari 2021 publicerade jag inlägget ”5 aktier med en intressant risk/reward ratio 2021”. Om det är någon som vill läsa exakt vad jag skrev så finns inlägget på följande länk: https://atomic-temporary-202684616.wpcomstaging.com/5-aktier-med-en-intressant-risk-reward-ratio-2021

De 5 aktier som jag lyfte upp med en intressant risk/reward ratio för 2021 utgjordes av Aspire Global, Betsson, Nordea, SJR och Telia. Nedan är en kort kommentar om utfallet, den procentuella utvecklingen som anges avser utvecklingen hittills under 2021 – där siffrorna är hämtade vid 10-tiden den 29 december.

Aspire Global: iGaming-bolaget Aspire Global är mitt näst största innehav och ett är bolag som jag fick upp ögonen för ordentligt i corona-raset 2020. Sedan jag plockade in bolaget i portföljen har aktien haft en stark utveckling. Under 2021 har aktien stigit med 108%. Verksamhetsmässigt tycker jag att Aspire har bockat av de flesta av de triggers jag har satt upp för bolaget. Aspire blev således en fin spaning för 2021.

Betsson: Om Aspire blev en lyckad spaning kan man tyvärr inte säga detsamma om Betsson. Aktien har sjunkit med 28% under 2021. Jag kommer ihåg att jag stod i det så kallade valet och kvalet kring huruvida jag skulle lyfta upp Kindred eller Betsson som ett intressant case för 2021. Tyvärr valde jag Betsson. Jag vet inte vad man ska säga riktigt. Betsson har haft det kämpigt med politiska utspel i Norge samt att man hämmas tydligt av snabba politiska ändringar i Nederländerna. Båda dessa saker är även negativt för Kindred, men utöver detta har Betsson också haft en hel del internt strul (med sparkad VD som sedan återigen blev utsedd till VD och avsatt styrelseordförande mm). Som om inte det vore nog har den turkiska valutan haft en mycket svag utveckling.

Nordea: Det känns som att det var ett tag sedan storbankerna var ett kontinuerligt inslag i utdelningsjägarnas portföljer. Det är mycket negativt som skrivs om denna bolagsgrupp, både generellt och när det gäller aktiernas utveckling på börsen. Desto mer glädjande kan man konstatera att mitt tredje största innehav samt ett av mina case för 2021 – Nordea – har stigit med 65% hittills i år. Utöver det bör man även inkludera betydande utdelningar till aktieägarna i avkastningen. Jag är nöjd med hur Nordea har utvecklats på börsen samt hur man utvecklas operationellt. Jag gillar också att man återköper aktier samt inom kort kommer presentera nya finansiella mål.

SJR: Konsult- och bemanningsbolaget SJR bytte under 2021 namn till Ogunsen. Återhämtningen i bolagets verksamhet har utvecklats starkt under 2021, vilket har varit helt i linje med den veckovisa statistik jag för när det gäller antalet konsult- och rekryteringsannonser. Aktien har hittills under 2021 stigit med 86%. Även min spaning på Ogunsen var därmed lyckosam.

Telia: När jag lyfte upp Telia som ett case för 2021 skrev jag bland annat ”Detta är således ingen investering som jag räknar med kommer stiga ”enormt” i värde utan jag ser Telia som en stabil aktör som jag upplever bör ha en begränsad nedsida på dessa nivåer samtidigt som en hög direktavkastning erbjuds”. Well, med en uppgång för aktien på 4% får man väl ändå ge sig själv rätt med den kommentaren. Att lyfta upp Telia som ett specifikt case i en bullmarknad är nog dock inte det bästa om man vill ”imponera” 😊

Avslutningsvis

Betsson är givetvis den stora surdegen bland de case jag presenterade för 2021. Det är dock svårt att vara nöjd med helheten när man har Betsson med ett sådant här år. Hade jag valt Kindred istället för Betsson skulle jag ha varit riktigt nöjd. Lärdomen från Telia är att den typen av case är inget som platsar i dessa sammanhang. När det gäller Aspire Global, Nordea och Ogunsen är jag däremot väldigt nöjd med hur casen har spelat ut.

Jag tänkte i ett separat inlägg presentera några bolag som jag finner extra intressanta för 2022.

No comments:

Post a Comment