Pages

Wednesday 29 December 2021

Varför jag bloggar

Jag publicerade mitt första blogginlägg i februari 2019. Sedan dess har jag, exklusive någon period med bloggpaus, publicerat i genomsnitt ett inlägg om dagen. Det är många timmar som har lagts ned på att skriva blogginlägg. Det är timmar som har tvingats tryckas in på kvällar och helger.

Jag får ibland frågan varför jag bloggar. För det första så är aktier och investeringar ett av mina allra största intressen. Jag gillar att tänka på investeringar och analysera aktier etc. Det är såklart själva grunden till att jag har en aktieinriktad blogg.

Då långsiktigt sparande på börsen har bidragit till att skapa en betydligt större finansiell trygghet i vårt hushåll så vill jag gärna också, om jag har möjlighet, bidra med inspiration så att fler kan komma igång med ett långsiktigt sparande.

Det kommer ibland folk som anser att man inte ska skriva för andra. Jag håller delvis med om det men håller delvis också inte med om det. Om man inte överhuvudtaget ämnar skriva något som andra ska ta del av, vad är då poängen med att ha en blogg? Då ter det sig mer rationellt att skriva ihop sina tankar i ett privat Word-dokument på sin dator.

Med det sagt ska man givetvis inte skriva saker utifrån syftet att endast skriva om det som man tror att andra vill läsa om (när man kanske egentligen inte själv vill skriva om det). Det tror jag inte är ett tillvägagångssätt som bidrar till långsiktig motivation för en själv.

Jag publicerade en tweet för några veckor sedan som handlade om EVO. En av kommentarerna jag fick då var att jag skrev om EVO bara för att få fler följare. Jag vet inte riktigt vad den kommentaren syftade till. EVO är mitt största innehav så det känns naturligt att skriva om bolaget.

Nackdelen med att blogga och vara aktiv på t ex Twitter är att man ibland får kommentarer som inte är de allra trevligaste. Det är dock desto mer glädjande att den absoluta merparten av kommentarerna är trevliga och/eller konstruktivt sakliga.

Detta för in mig på just det som jag tycker är det allra trevligaste med att blogga, nämligen den positiva interaktionen med alla er läsare. Jag får ibland mejl/kommentarer om hur det jag har skrivit har inspirerat någon att själv inleda ett långsiktig sparande på börsen eller att personen har genomfört andra saker som förbättrar hens finansiella situation. Det gör mig varje gång lika glad att läsa dessa meddelanden/kommentarer.

Jag är också oerhört glad och tacksam över de nya kontakter och goda vänner jag har skapat via bloggen.

Till alla ni som följer bloggen skulle jag avslutningsvis vilja säga: Stort tack för all er support, hejarop och engagemang!

No comments:

Post a Comment