Pages

Monday 14 February 2022

Fastpartner: Välskött bolag som handlas till substansrabatt


I förra veckan publicerade fastighetsbolaget FastPartner sin rapport för perioden januari-december 2021. Inget av det som skrivs nedan ska ses som någon form av rekommendation, gör alltid din egen analys. Jag äger aktier i FastPartner.

Nedan är en summering av utvecklingen för perioden januari-december 2021 vs. januari-december 2020 samt mina tankar.

  • Hyresintäkterna ökade med 3% och uppgick till 1 856,3 mkr (1 801,6)
  • Driftnettot ökade med 1% till 1 301,0 mkr (1 285,0)
  • Förvaltningsresultatet ökade med 2% och uppgick till 972,4 mkr (952,1)
  • Långsiktigt substansvärde per aktie landade på 113,50 kr (91,10 kr)
  • Styrelsen föreslår en utdelning på 2,20 kr per A-stamaktie (2,00)

Jag tycker att FastPartner levererade en stabil rapport. Hyresökningen på 3% förklaras av nytecknade hyresavtal, färdigställda hyresgästanpassningar och hyror från förvärvade fastigheter. I jämförbart bestånd ökade intäkterna med 1%.

Cirka 80% av Fastpartners hyresintäkter härstammar från Stockholm och dess närområde i Mälardalen. Ungefär 46% av hyresintäkterna kommer från kontorsfastigheter. Bolaget uppger att man har en stark efterfrågan på alla typer av lokaler i alla bolagets sex kärnmarknader. Vid utgången av 2021 uppgick marknadsvärdet på fastigheterna till drygt 35 mdkr.

Den ekonomiska uthyrningsgraden landade på 90,6%, vilket var på samma nivå som vid utgången av 2020. Sammantaget ökade fastighetskostnaderna med 7%. Detta är bland annat drivet av ökade energikostnader och ökade försäkringskostnader till följd av översvämningar i Gävle.

Det rullande årliga förvaltningsresultatet uppgår till cirka 1 050 mkr (970). Fastpartners mål är att till slutet av 2025 ha ett rullande förvaltningsresultat om 1 500 mkr.

Avslutande tankar

I oktober var inflationen (mätt i KPI-index) 2,8%. FastPartner skriver i rapporten att nästan samtliga av bolagets hyresavtal är indexreglerade med KPI för oktober månad som bas. Indexuppräkningen i kombination med en bra nettouthyrning under 2021 renderar i ökade hyresintäkter 2022.

Det långsiktiga substansvärdet per aktie ökade med hela 25% jämfört med utgången av 2020. Jämfört med fredagens stängningskurs handlas FastPartner nu till en substansrabatt på 3%. Jag tycker inte att FastPartner ska handlas till substansrabatt. Under 2022 kommer man som nämns ovan få en skjuts uppåt i hyresintäkterna och man har en intressant byggrättsportfölj etc.

Jag tog nyligen in FastPartner i min så kallade case-portfölj. Inköpskursen landade på cirka 100 kr och min målkurs är satt till 125-130 kr.

Har ni FastPartner i portföljen?


6 comments:

  1. Äger D versionen för att plocka ut utdelning från bolaget. Vet ej om jag kommer att köpa stambyten någon gång. Detta inlägg fick dock mig att fundera lite på saken. Hoppas att det går bra för dig med Fastpartner och övrigt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fint, jag såg att det var insynsköp nyligen i D-aktien med :)

      Delete
  2. Ett bolag som gått lite under min radar, tack för tipset!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är inte den bästa likviditeten i aktien, så det är lite slagigt ibland men känns som ett spännande case tycker jag :)

      Delete