Pages

Saturday 19 February 2022

Veckans aktieköp V7


Det har varit fortsatt tvära kast på börsen. På veckans första handelsdag passade jag i nedgången på att köpa aktier i nedan 5 bolag.

B3 CONSULTING GROUP: Konsultbolaget B3 levererade igår en riktigt stark Q4-rapport. Bolaget är mitt näst största innehav och jag tänkte nästa vecka dedikera ett inlägg kring B3s rapport samt mina tankar om 2022. Inför rapporten i veckan utökade jag mitt till kursen 84 kr.

FASTPARTNER: Likviditeten i FastPartner-aktien är inte direkt den allra mest omfattande. Det är därför en del tvära kast i aktien. I veckan fyllde jag på mitt innehav i bolaget genom att köpa aktier till kursen 102 kr. Givet det långsiktiga substansvärdet per sista december 2021 motsvarar min köpkurs en substansrabatt på 10%. Jag tycker inte att FastPartner ska handlas till substansrabatt. Min riktkurs för bolaget är satt till 125-130 kr per aktie.

HANDELSBANKEN: För andra veckan i följd köpte jag aktier i Handelsbanken. Denna gång fick jag betala 95,70 kr per aktie för att komma åt aktierna. Köpkursen motsvarar en direktavkastning på goda 5,22%. Jag tycker att Handelsbanken upprätthåller en solid verksamhet, vilken väntas gynnas om högre räntenivåer uppvisas.

INVESTOR: Veckan bjöd även på betydande volatilitet i Investor-aktien. Jag passade på att fylla på mitt aktieinnehav i detta anrika investmentbolag till kursen 191,84 kr. Enligt hemsidan IB-index motsvarar min köpkurs en substansrabatt på cirka 13%.

VNV GLOBAL: Flera så kallade tillväxtorienterade aktier har fått se sina värderingar sjunka avsevärt hittills under 2022. Ett sådant bolag är VNV Global, där aktieägarna har fått se värdet på sina investeringar minska med 34% på mindre än två månader. Enligt IB-index handlas aktien för tillfället till en substansrabatt på 32%. Även om man har en del onoterade innehav vars mer trögrörliga värderingar ska ned ytterligare (i nuvarande marknadsmiljö) så tycker jag att VNV Global nu utgör ett intressant långsiktigt köp.

Har ni köpt eller sålt något i veckan?


12 comments:

  1. Jag sålde de få Sinch jag hade i min portfölj efter att ha funderat på om jag vill öka eller inte. Slutade med att jag sålde och fyllde på Investor istället, sen blev det lite sbb och Roblox i veckan.

    Jag har lite SHB, men gillar egentligen inte storbankerna. Jag förstår inte riktigt hur de ska kunna växa in i framtiden, visst de kommer finnas kvar i många år. Man kan inte hämta ut på bankkontoren knapp, de hänvisar till en ATM och ska du sätta i så är det nästan som de inte vill ha dina pengar. Kommer du med valutor, ptja då hänvisar de till Forex för de kan inte sätta in pengarna på ditt konto. Visst de lever på bolånen, men där kommer ju nischbankerna och speciellt Avanza in och snor en massa kunder. Tror det bara är en tidsfråga innan de tappat större delen av sina bolånekunder. Köpa aktier eller fonder, nää då tar jag hellre Avanza eller Nordnet. Nu börjar de istället fokusera på sina kortavgifter och ta betalt för sin internetbank. Har de några bra korterbjuden eller erbjuder de mer än andra via sin internetbank, nä det tycker jag inte. Hjälp gärna mig att förstå den framtida bankens affärsidé?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fint med Investor! Spännande också med SBB. Jag har funderat lite på SBB också.

      Hehe, ska jag vara ärlig så har jag nog gett upp för ett tag sedan med att försöka "övertyga" personer som är anti-storbanker till att lyfta fram varför det skulle kunna vara intressanta investeringar - så jag passar nog på att göra det nu med :P

      Men jag har regelbundet skrivit om t ex Nordea samt nyligen min syn på Handelsbanken. Allt handlar väl också om vilken typ av investerare man är och vilken typ av investeringshorisont man har. Oavsett vad man tycker så kan man ju jämföra Nordeas utveckling på börsen med Avanza senaste året, det är väldigt stor skillnad. Hur det har varit tidigare eller hur det är imorgon är en annan fråga, mitt exempel är endast till för att påvisa att det är mycket om och men i investeringsvärlden där det kan bli vanskligt att utgå i från allt eller inget :)

      Lite mer konkret svar på din fråga så finns det mycket Avanza och Nordnet inte erbjuder. Personligen tror jag också att storbankerna kommer kriga betydligt hårdare om bolåneaffären jämfört med aktieaffären. Jag tror också att Avanza och Nordnet kommer få mer konkurrens från andra ändan, dvs. aktörer som vill in på Avanza och Nordnets marknader, det finns flera områden som går att göra bättre än vad Avanza och Nordnet gör (även om de är bättre än storbankerna).

      Ovan resonemang har inget med min syn att göra på Avanza och Nordnet utifrån ett investeringsperspektiv. Jag gillar t ex Avanza mycket som kund samt har på sistone också funderat på att plocka in aktien i portföljen. På nuvarande nivåer skulle jag inte vara främmande för det.

      Delete
    2. Nä jag förstår. Blev bara lite trött på regering och bankerna under coronan. De ska vara stabila pjäser men det har ju varit en hel del skandaler i bankerna. Men som du skriver det beror såklart på vad man är för typ av investerare. Och jo jag brukar oftast läsa dina inlägg, inte bara de om bankerna såklart 🤪 Jag gillar posterna om köpen och till vilken kurs, det är alltid kul att läsa vad folk köper och varför. Sen tycker jag det är ganska otroligt att många gånger när du gör dina köp så lyckas du pricka in nästan botten priset i den veckan. Hur lyckas du med det? 👏🏽💯

      Delete
    3. Ja, tyvärr känns det som det finns en tydlig regulatorisk risk i bankerna ibland. Den nya "bankskatten" känns lite märklig då den endast inriktar sig på vissa banker :)

      Exakt, vill man försöka maximera möjligheten till att mångdubbla kapitalet så är nog inte storbankerna det bästa valet. Men när man kunde köpa Nordea till en substansrabatt på en bit över 20% tycker jag det var ett riktigt starkt värdecase, dock vet man ju aldrig hur lång tid det tar att realisera som man har tänkt sig. Situationen i Nordea och SHB idag är inte alls samma fyndnivåer, det är mer en förhoppning om relativt stabil placering från min sida i SHB.

      Generellt är jag nog lite av en "fånga-kniven" / dippköpare :) Jag har funderat lite på om man ibland borde vara lite mer återhållsam och invänta lite bättre sentiment, men tajming är svårt :P

      Delete
  2. Väldigt intressanta inköp och tack för analyserna du har lämnat under de senaste veckorna.

    Med risken att hamna i värdefällor har jag ökat i bolag med låga PE-tal och bra utdelning den här veckan, Dedicare, Byggmax och Proact IT. Bolag som ser billiga ut men som inte har cykeln vid sin sida av olika anledningar.

    Under januari har jag mest investerat i cykliska sektorer, som shipping, råvaror och energi. Min tanke är att lämna positionerna succesivt under 2022 där jag hoppas på en normalisering av situationen efter corona.

    Undantaget till ovan är Enea, som handlas till PE 22. Om bolaget når sina mål för 2023 är detta dock en väldigt attraktiv värdering. Jag har tagit en liten position och kommer att öka om oroligheterna fortsätter.

    Jag gillar både VNV och VEF, men ser som en utmaning att räkna ut substansvärdet. Jag ska se om jag hinner läsa mer om hur det går för Babylon och Blablacar. Har du tittat närmare på innehaven i VNV?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Spännande köp! Jag har både Byggmax och Proact IT på min lista över bolag att läsa in mig mer på. När rapportperioden är över tänkte jag gå igenom de bolagen :)

      Njä, skulle inte säga att jag har gjort en djup analys av vart och ett av innehaven i VNV. Många av innehaven är svåra att få info om också, så stor tillit läggs på VNV. Det finns nog press på värderingarna / substansrabatten men långsiktigt hoppas/tror jag på en god utveckling.

      Delete
  3. Har endast en köporder som inte gått igenom i Tomra annars väntar jag in lönen nästa vecka då kassan är slut:/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fint med Tomra! Ja, det ska bli fint med lön snart :)

      Delete
  4. Vill inte riskera mycket i dessa oroliga börstider och tittar därför på bolag som har jämn och fin utdelning och som höjt utdelningen. Köpte därför denna vecka 2 aktier varav den ena är Diös och den andra är Castellum. I dessa tider har även guldpriset gått upp vilket har gynnat Lundin Gold. Hade jag vetat att de skulle komma med en uppdatering angående en av deras gruvor på torsdagen hade nog utfallet varit annat. Jag sålde halva innehavet I onsdags. Bolag som jag tittar på inför lönen är Avanza, Castellum och Investor.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det låter som en fin taktik. Avanza är jag lite sugen på också :)

      Delete
  5. Köpt lite Byggmax, kan tänka mig att fylla på med mer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spännande, Byggmax är jag sugen på att kolla in också :)

      Delete