Pages

Friday 4 March 2022

Lite fredagstankar

 


Det är återigen fredag och dags för lite fredagstankar. Vi kör igång direkt!

OS: Vinter-OS är avslutat för den här gången. Sverige plockade hem fler medaljer än vad man någonsin tidigare gjort vid ett vinter-OS. Det är bara att gratulera och lyfta på hatten till alla fantastiska idrottare.

Sammantaget fanns det dock såväl glädjeämnen som besvikelser under det gångna mästerskapet. En av mina favoritsporter är längdskidor. Jonna Sundling gjorde ett helt sensationellt bra mästerskap. Det var helt fantastiskt att se, det hade varit än mer kul om hon hade lyckats ta hem guldet i sprintstafetten och få med sig ett brons på tremilen.

Maja gjorde det också bra i längdspåren, där hennes prestationer var ungefär som jag väntat mig. Ett glädjeämne i övrigt var William Poromaa, det var riktigt trevligt att se hans fina insatser – det ger framtidshopp för svenska herrlaget. I övrigt var det en hel del prestationer som inte levde upp till mina förväntningar när det gäller längdlandslaget i OS.

I skidskyttet var det superkul att se Elvira plocka hem några medaljer, hon är verkligen cool och en grym idrottare. Det var också mycket trevligt att se Martin åka hem en silvermedalj i masstarten. Höjdpunkten (enligt mig) i skidskyttet var ändå damernas OS-guld i stafetten. På vissa håll (läs Hanna och Sebastian) hade jag förväntat mig mer under OS. Synd att inte Stina fick chansen att åka.

Svenska hockeyherrarna hade ju verkligen läget att trycka dit Ryssland i semifinalen. I en del situationer tycker jag inte att Sverige är bäst när det gäller. Ett sådant läge var i semifinalen mot Ryssland. Jag hörde att Börspodden tyckte att man borde införa vinnarmentalitet som ett ämne i skolan. Det är inte en dum idé.

Någon som dock inte behöver gå en kurs i vinnarmentalitet är Nils van der Poel. Jag tycker han är en fantastisk person och idrottare. Den coolhet och överlägsenhet han uppvisar är makalös. Det finns mycket mer att säga om OS, men jag stoppar här 😊

BRAGDGULDET: Jag tyckte ju att Nils skulle ha vunnit bragdguldet 2021, men så blev det inte. Inklusive hans prestationer 2021 tycker jag att Nils är en favorit att vinna bragdguldet 2022.

Det finns dock många fler som också är förtjänta av bragdguldet, t ex Jonna Sundling och Elvira Öberg. Det är ju också ett tag kvar av året men jag tror att storartade OS-prestationer gör att man ligger i pole-position för bragdguldet i alla fall.

Såg ni på OS? Om ja, vilket är ert starkaste ögonblick från mästerskapet?

Hoppas att ni får en fantastisk helg!

2 comments:

  1. Jag gillar mästerskap och speciellt vintersport är det något extra med. Men jag nöjer mig med att följa på håll genom att ta del av referat, sammanfattningar och uppdateringar. Jag såg faktiskt sista halvan av matchen när Sveriges hockeyherrar förlorade efter först förlängning och sedan straffar. Var det mot Ryssland, tro?

    Jag blir oerhört engagerad och kan knappt sitta still i soffan och det var så himla onödigt att svensken som kallades för skyttekung drabbades av hybris och drog iväg ett hårt skott som hamnade långt utanför. Hade han satt det så hade det varit grymt snyggt och det var kanske så han resonerade, men nu bidrog hans arrogans bara till en utebliven medalj. Det är skillnad på om man missar för att man råkar göra ett misstag.

    Annars tycker jag att svenskarna gjort en fantastisk insats och det har varit roligt att följa.

    På söndag är det dags igen, då är det ju Vasaloppet. Lite samma där, tv:n står dock på hela tiden så att man kan gå och kolla till åkarna med jämna mellanrum. Folkfesten når ända hem till vårt vardagsrum, det är mysigt!

    Tittar du?

    ReplyDelete
  2. Yes, det låter som Rysslandsmatchen! Jag satsar på att se starten av Vasaloppet och sedan träna en sväng själv innan jag kommer tillbaka och ser slutet av loppet :)

    ReplyDelete