Pages

Tuesday 5 July 2022

Tankar inför rapportperioden

Äntligen är det snart dags för rapportperiod igen. För en person som har aktier som stort intresse är rapportperioderna alltid något att se framemot.

Vi har nyligen kunnat läsa rubriker som förtäljer att första halvåret 2022 varit den sämsta starten på ett börsår i modern tid. Många bolag har på sistone varit (och fortsatt är) inne i en tyst period. Detta är något som ger utökat tolkningsföreträde för diverse olika makronyheter etc att sätta agendan för börsen.

Min förhoppning är att rapportperioden ska ge lite stöd åt en del aktier som har sjunkit alltför mycket, givet hur deras verksamhet utvecklas och väntas fortsätta utvecklas. Flera utmanande omvärldsfaktorer kommer dock ha tydlig påverkan på affärerna för många bolag.

Som alltid kommer det att läggas stort fokus på bolagens uttalanden om förväntningar på kommande kvartal. Min investeringshorisont sträcker sig längre än några månader. Det är ytterst tydligt att börsen har diskonterat in klart större framtida utmaningar för många bolag.

Det är oerhört svårt att ha en uppfattning om när börsen vänder upp igen. Därför kommer jag fortsätta att investera i bolag jag tycker utvecklas på ett solitt sätt samt där min bedömning är att nuvarande aktiekurs har en god uppsida på längre sikt / i en mer normal marknadsmiljö.

Det finns många rapporter jag ser framemot. Nedan är några av de rapporter (från bolag som återfinns i min portfölj) jag kommer läsa med lite extra stort intresse.

B3 CONSULTING GROUP: B3 är mitt största innehav och således är detta en rapport jag kommer att läsa noga. Min tes/förhoppning är att B3 kommer leverera ännu ett starkt kvartal och visa att man på ett mer konstant sätt tagit vinstmarginalerna till en högre nivå jämfört med vad man har presterat generellt historiskt. B3 fick nyligen både ny CEO och ny CFO. Detta är något som alltid skapar lite oro för poster av engångskaraktär som påverkar resultatet negativt.

Då B3 har haft fokus på ett effektiviseringsprogram på senare tid skulle jag bli besviken om de kommer med nedskrivningar eller dylikt nu. Rörelsemarginalen i Q1 var oerhört stark, min tes är att marginalen i Q2 inte kommer vara lika stark – även om jag räknar med att den kommer ligga på en fortsatt god nivå. I övrigt vill jag gärna få mer information om verksamheten i Polen, hur man parerar den stigande inflationsnivån etc.

EVOLUTION: Jag räknar med att EVO kommer att leverera ännu en stark rapport i absoluta tal, vilken präglas av nya ATHs. Flera av EVOs spel fortsätter att leverera nya rekordnoteringar när det gäller samtida spelare. Baccarat är ett område som har uppvisat en god utveckling i Q2. Det är också en grupp av spel som är populärt i Asien. Min tes är att Asien nu för första gången någonsin kommer att vara den geografiska region som genererar högst intäkter för EVO under ett enskilt kvartal.

HANDELSBANKEN: Stigande bolåneräntor är något som gynnar Handelsbanken, givet att en stor andel av intäkterna härstammar från räntenettot. Däremot har den stökiga börsutvecklingen en negativ inverkan på provisionsnettot (allt annat lika). Jag hoppas också få en uppdatering kring utvecklingen av försäljningen av bolagets finska verksamhet.

Det har på vissa håll pratats om förhoppningar om extrautdelning under andra halvåret, detta då man väntas sälja av danska och finska verksamheten. Personligen räknar jag inte med extrautdelning under 2022. Denna åsikt baseras på (1) inget avtal har ingåtts om den finska affären, (2) den danska försäljningen väntas slutföras i Q4 2022, (3) det är stökigt i omvärlden och Handelsbanken brukar vara relativt konservativa, (4) jag tycker att man var ganska försiktig med det utdelningsbesked man har givit hittills 2022 och (5) bolagets storägare kan ses som ’ganska’ restriktiv.

På tal om utmanande omvärldsfaktorer är det alltid intressant att se hur bankerna väljer att sätta av pengar för eventuella framtida kreditförluster. Givet hur Handelsbanken agerade under covid-pandemin är min spekulation att man inte kommer att göra stora avsättningar för eventuella framtida kreditförluster den här gången heller.

PEAB: Detta är en rapport jag ser väldigt mycket framemot. Eller snarare jag ser mycket framemot att bolaget ska ge en uppdatering kring marknadsläget och hur man ser på verksamhetsutvecklingen till följd av de utmanande omvärldsfaktorerna (inte minst kostnadsinflation och tillgång till viktiga råvaror/komponenter. Håller sig aktien kring 60 kr eller lägre hoppas jag också få se en del nya insynsköp samt aktieåterköp.

CASTELLUM & FASTPARTNER: Dessa båda bolag handlas långt under det senaste angivna substansvärdet. Att se hur substansvärdet utvecklas är såklart intressant, även om det bedöms ta ett tag inte uppdaterade omvärldsfaktorer slår igenom. Efter rapporterna har släppts vill jag se insynsköp i både Castellum och Fastpartner. Flera insynsköp har gjorts i år på betydligt högre kursnivåer. Det skulle också vara trevligt om bolagen annonserar aktieåterköp, något jag finner mest troligt i Castellum.

CATELLA: 2022 är ju som bekant tänkt att vara ett skördeår för Catella. Inflation och stigande räntor är inte något som gynnar bolagets verksamhet. Under Q2 har dock flera insynsköp genomförts. I rapporten är jag särskilt intresserad av hur kronjuvelen Investment Management utvecklas. Sedan hoppas jag att bolaget bjuder på en uppdatering kring intresset avseende kommande försäljningar inom Principal Investments.

ÖVRIGT: I övrigt ser jag också lite extra mycket framemot rapporter från:

  • OGUNSEN: Hur ser hur efterfrågan ut när man går in i hösten?
  • BETSSON: Vad är senaste nytt i USA och Nederländerna samt fortsätter den fina utvecklingen i Latinamerika?
  • ITAB: Hur parerar man i den utmanande omvärldsmiljön? Har det ökade lagret säkerställt leverans i tillfredställande omfattning? Är ambitionen fortsatt att realisera det man tidigare har kommunicerat kring sitt åtgärdsprogram?
  • JM: Hur tänker man kring verksamheten framgent till följd av den dämpande aktiviteten på bostadsmarknaden samt kostnadsinflationen?
  • VNV GLOBAL: Vilket substansvärde kommer VNV Global att ange och hur motiverar man detta. Givet vad som skedde i Q1, ska det bli särskilt intressant att se hur man värderar portföljinnehavet VOI. Jag vill också få information om kapitalsituationen allmänt för bolagets portföljinnehav.

Vilka rapporter ser ni mest framemot?

4 comments:

  1. Morgon!
    Jo, alla mina fastighetsbolag ser jag fram emot för att se hur de parerar omvärldsförändringarna just nu.
    Millicom, Nobia och Peab är också högintressanta för mig!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Morning! Intressant med Fastpartners rapport idag för att få lite indikation hur det ser ut i sektorn. Millicom ska bli spännande med, känns ju fortsatt som att den aktien borde handlas klart högre än vad den gör idag.

      Delete
  2. Axfood Industrivärden Investor SEB SHB och Skanska.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det blir spännande! Förutom SHB ser jag särskilt framemot Skanskas rapport utav de du nämner :)

      Delete