Pages

Saturday 27 August 2022

Veckans aktieköp: v.34

Aktieköpen är nu tillbaka igen efter att jag inte genomförde ett enda köp på fem veckor. Nedan är en summering av aktieköpen jag gjorde under den gångna veckan.

G5 ENTERTAINMENT: Aktien kom för några veckor sedan med en Q2-rapport som inte alls föll marknaden i smaken. Bland marknadens orosmoln inkluderas ökade kostnadsnivåer framöver (exklusive användarförvärv). Jag passade i veckan på att köpa aktier till kursen 175,30 kr. Tror man på vissa analytikers riktkurser för 2023 är aktien riktigt billig för tillfället. För en längre utläggning om G5, se det inlägg jag skrev tidigare i veckan.

HANDELSBANKEN: Jag fyllde på mitt innehav i Handelsbanken till ett jämnt tusental aktier. Köpkursen landade på 88,88 kr, vilket utgör en rabatt på 5% mot justerat eget kapital. Givet att inte kursen faller ned en bit känner jag mig nu fullinvesterad i Handelsbanken.

H&M: När jag stod och lagade mat igår eftermiddag fick jag en push-notis på mobilen som förkunnade att mitt kurslarm på H&M uppnåtts. Jag loggade då snabbt in på en av mina depåbanker och köpte några aktier till kursen 111,90 kr. Jag tycker att det är en långsiktigt attraktiv köpkurs för ett välskött bolag som H&M. Veckans köpkurs ger en direktavkastning på 5,81%, givet årets utdelningsnivå.

INTRUM: På söndagskvällen stod det klart att Intrums tidigare VD tvingas lämna sin post. Detta fick marknaden att handla ned aktien tydligt på måndagen. Som en konsekvens av detta passade jag på att utöka mitt innehav i Intrum. Jag tycker att aktien är lågt värderad och, likt styrelsen, tycker jag att man borde kunna prestera bättre. En våt filt över Intrum tycker jag är Nordic Capital som äger 39,2% av bolaget och sannolikt (vid något tillfälle) avyttrar sitt innehav.

NORDIC PAPER: Jag har i veckan utökat mitt innehav i Nordic Paper. Köpkursen uppgick till 39,65 kr. Givet min prognostiserade vinst per aktie 2022 handlas aktien till cirka P/E 5 baserat på min köpkurs. Det finns absolut risker (och positiva triggers) förknippat med en investering i Nordic Paper, men jag tycker nuvarande aktiekurs bjuder på en intressant risk/reward. Jag har planerat in ett längre inlägg om bolaget i början på nästa vecka.

PEAB: Nya insynsköp har genomförts i Peab under veckan. Även jag har passat på att köpa aktier i byggbolaget till kursen 65,90 kr. Jag tycker att det är en långsiktigt attraktiv nivå, även om det som bekant finns utmaningar i närtid att hantera.

RAKETECH: Jag har i veckan köpt aktier i Raketech till kursen 16,94 kr. Raketech är ännu ett bolag som handlas till ensiffrigt P/E-tal för tillfället. Baserat på min vinstprognos för 2022 handlas aktien (givet min köpkurs i veckan) till P/E strax under 7. Även om affiliate-bolag bör ha en lägre värdering än andra typer av bolag inom spelsektorn tycker jag att aktien är attraktivt värderad.

Har ni köpt eller sålt något i veckan?

5 comments:

  1. Roligt att se att du är igång igen. Kollade lite på Nordic Paper. Helt klart ett intressant bolag för mig som gillar skog och papper. Skall bli kul att se ditt inlägg i veckan men i bästa fall har jag redan köpt en bevakningspost i bolaget :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, Nordic Paper känns intressant. Blir intressant att se hur bolaget utvecklas framöver. Inlägget om Nordic Paper kommer ut innan börsen öppnar imorgon ;)

      Delete
  2. Hej! Köpte Handelsbanken och Thule.
    Räknar med en röd måndag.
    Tittar främst på Peab men även Intrum och HM är köpvärda på dem här nivåerna

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej!

      Fina bolag du köpt aktier i. Ja, det blev verkligen en dyster stängning i USA i fredags :)

      Delete
  3. Shoppat friskt :)

    Själv har jag ökat i befintliga innehav. Diös, Creades, Svolder & Vitec.

    ReplyDelete