Pages

Tuesday 6 September 2022

Superviktigt att göra sin egen analys

Att köpa och sälja aktier är långt ifrån något som alla önskar göra. Men för de personer som gör det är det – enligt min mening – superviktigt att man gör sin egen analys. Det finns en väldigt tydlig korrelation mellan mina sämsta aktieaffärer och tiden jag har lagt ned på att analysera bolagen jag investerar i.

Det finns exempel på analyshus som framhäver vikten av sina (= analyshusets) analyser som en viktig del av retail-kundernas investeringsprocess. En anledning till detta är att de professionella analytikernas analys ger en värdefull källa till kunskap för retail-investerare som av olika anledningar inte själva kan tillförskaffa sig denna kunskap. Det finns idag också flertalet forum (t ex poddar, bloggar och sociala medier) där aktieanalyser och aktieåsikter delas kontinuerligt.

Jag vill vara väldigt tydligt med att det finns flera anledningar för en retail-investerare att (om man har möjlighet) läsa analyser som publiceras av analyshus – exempelvis har inte sällan professionella analytiker en mer gynnsam kanal in till ett bolags ledning (även om såklart privatinvesterare också har möjlighet att kontakta bolaget direkt). Det finns också flera extremt duktiga investerare på t ex sociala medier som GRATIS delar med sig av sina tankar och åsikter. Det är en fantastisk källa till kunskap och något man definitivt bör ta del av om man har chansen.

MEN, det finns som bekant alltid ett men. En stor nackdel (enligt mig) när man blint tar rygg på någon annan är att man själv inte har tillräckligt med kunskap om sin investering. Detta är framför allt påtagligt i tider när turbulens råder på börsen. Oro som skapas ökar sannolikheten för att man gör irrationella investeringsbeslut. Det är inte direkt som att man helt spontant kan ringa en professionell aktieanalytiker och fråga vad som händer med aktien som hen rekommenderade.

Jag tror att det är många som skulle hävda att man inte blint följer andra. Däremot tycker jag att det är tydligt att många får ”samma idé” mer eller mindre samtidigt. T ex, en välrenommerad källa säger ”Jag har köpt aktier i Bolag X”. Det dröjer då inte länge innan det på flera andra håll noteras att ”Bolag X ser intressant ut, jag köpte lite aktier där 😊”. Jag vill återigen poängtera att jag har inget emot detta tillvägagångssätt och jag tycker definitivt att man ska inspireras av andra i syfte att finna nya investeringsidéer. Till följd av egna personliga kostsamma misstag (till följd av dålig analys) är mitt önskade budskap att man inte får glömma bort att läsa på innan.

Ett annat orosmoment – enligt mig – när man blint följer andra är att det ofta råder ”positivitetsbias”. Med det menar jag att det oftast är de positiva sakerna som lyfts fram, dvs. aspekterna som stärker caset.

Ytterligare en sak jag finner vanskligt med att ta rygg på någon annan (som man inte har regelbunden tillgång till att diskutera investeringar med) är att man ofta inte har någon aning om hur personens totala ekonomi ser ut, riskpreferenser, drivkrafter (= varför hen skriver som hen gör) och när hen säljer sin position etc.

Som jag nämnde tidigare har flera av mina sämsta aktieaffärer skett när jag inte har gjort min hemläxa. FOMO kan vara en drivare till att man slarvar med analysen – man vill väl inte riskera att missa en aktie som endast verkar kunna stiga i kurs?

3 comments:

  1. Problemet med många analyshus investeringsråd är ju att analyserna ofta är uppdragsanalyser; bolaget som analysen görs på betalar analyshuset en slant. Att då tro på köp rekommendationen är i regel att bita sig själv i svansen. Ja, analysen kan vara en del av informationen men inte allt.

    Eller, en hel del analyshus vill ju inte stöta sig med ledningen då det riskerar framtida affärer för corp-avdelningen.

    Själv har jag gjort ett par riktigt dåliga affärer då jag fokuserat på tok för mkt på direktavkastningen och inte gjort min hemläxa om bolagets finanser; Just Energy var min största fallgrop - ska aldrig mer göra dito. En annan stor fallgrop var Gazprom; bolagets finanser var superbra och produkten fantastisk (mitt perspektiv) men sen finns det ju nåt som heter politisk risk som jag inte tog helt seriöst på, tyvärr. Ska i ärlighetens namn säga att jag skäms för min investering i Gazprom. En vän som jobbat mkt med ryssarna har otalet gånger förklarat för mig hur situationen ser ut men jag har aldrig lyssnat på honom.

    Så ja, lyssna gärna på råd och följ bloggar men gör din egen analys.

    Mvh Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Exakt, det finns många intressen att ta i beaktande för bolagen som gör analyserna :) "Direktavkastningsfällan" har jag också hamnat i några gånger :P

      Delete
  2. Bra inlägg.
    Vad tycker du man behöver veta/ha kunskap om för att göra en investering?
    Jag har några år på börsen men upplever att det är väldigt svårt att veta när man har tillräckligt med information för att göra en investering. Även om jag har läst de senaste kvartalsrapporterna är sannolikheten stor att jag inte helt förstår det som står i dom. Har du några tankar om det?

    ReplyDelete