Pages

Sunday 9 October 2022

Portföljnyheter i veckan: v.40

Det har i vanlig ordning hänt en hel del under den gångna börsveckan. I detta inlägg försöker jag summera delar av det som hände i nyhets-/brusväg kring mina portföljbolag samt dela några av mina tankar om det som har hänt. Jag kommer aldrig att kunna fånga allt som har hänt utan summerar lite utvalda delar kring det jag finner intressant.

B3 CONSULTING GROUP: B3s största ägare Protector Forsikring har meddelat att man minskat sitt ägande till 19,5% av aktierna i B3. I slutet på augusti uppgick Protectors ägarandel till 23,5%.

I veckan har det också offentliggjorts att B3 vunnit utmärkelsen Årets Karriärföretag 2022 inom kategorin IT. Motiveringen löd bland annat som följer: ”B3 Consulting Group är en förebild på många plan. Deras känsla för det kommunikativa är utöver det vanliga. De lyfter sina medarbetare och visar med stort självförtroende att de idag har en av Sveriges varmaste företagskulturer”. Karriärföretagen har sedan 2011 presenterat sin lista över de arbetsgivare i Sverige som erbjuder bäst karriärmöjligheter för studenter och Young Professionals upp till 35 år.

Min kommentar: Jag är inte helt nöjd med att Protector minskar sitt ägande, igen, i B3. Efter att man för inte så länge sedan flaggade för att ägandet minskat till under 25% kom dock inte denna ytterligare minskning som någon förvåning, framför allt inte när man ser till vissa stora aktieposter som har bytt händer nyligen.

Gällande utmärkelsen till Årets Karriärföretag 2022 är det glädjande att se att B3 fortsätter att rankas väldigt högt när det kommer till företag man önskar jobba på. I en bransch där det råder hård konkurrens om personalen är detta extra viktigt för att vara långsiktigt relevanta och framgångsrika. 

BETSSON: På torsdagen presenterade Betsson en omvänd vinstvarning för det tredje kvartalet 2022. Bolaget uppgav i pressmeddelandet att man väntar sig att intäkterna kommer in i häradet 199-201 mEUR samt att rörelseresultat väntas uppgå till 37,5-39,0 mEUR.

Min kommentar: Betssons preliminära siffror – framför allt rörelseresultatet – kom in klart högre än marknadens förväntningar. Trots att Nederländerna inkluderas i siffrorna för Q3 2021 presterar Betsson ett klart bättre rörelseresultat i Q3 i år. Det är riktigt imponerande och Betsson visar återigen att man lyckas parera mer utmanande marknader med att växla över fokus till andra geografiska marknader. Aktien steg 9,6% den börsdag som den omvända vinstvarningen annonserades på.

H&M: Under perioden 26-30 september återköpte H&M 1 210 000 egna aktier. Efter förra veckans köp äger H&M totalt 14 900 045 aktier, vilket motsvarar 0,90% av det totala antalet utestående aktier.

På tisdagen annonserades det att familjen Persson (via bolag) köpt aktier för 1,65 miljarder kronor. Aktierna köptes under perioden 29 september till 4 oktober, där snittkursen landade på 103,41 kr. Det har i veckan också meddelats att Managing Director köpt aktier i H&M för 650 000 kr, där köpkursen uppgick till 106,44 kr.

Min kommentar: Sakta men säkert fortsätter H&M att öka andelen återköpta aktier. Till nuvarande aktiekursnivå tycker jag det är helt rätt att man återköper aktier. Det är inga enorma mängder aktier men man närmar sig åtminstone att ha återköpt en 1% av aktierna.

På sistone har det dykt upp några imponerande insynsköp på börsen. Familjen Persson tar dock insynsköp till ytterligare ett par nivåer (uppåt) när det gäller att leverera imponerande storlek köpen. Det brukar ofta dyka upp kommentarer i stil med att familjen Perssons insynsköp inte är någon vidare bra signal om aktiekursens utveckling. Jag ska inte argumentera emot det men jag imponeras av familjen Perssons långsiktiga plan och konsekventa agerande. En vacker dag kommer H&M (enligt mig med god sannolikhet) att ta avsked från börsen. Det är också positivt att se att ytterligare insynspersoner köper aktier.

KAMBI: I veckan har Kambi meddelat att man har ingått avtal med Penn om att föra över online-sportboken till Penns egen plattform i Q3 2023. Avtalet förkunnar också att retail-sportboken ska föras över till Penn under 2024. Löpande intäktsdelning sker under övergångsperioden för online- och retail-sportbettingtjänster. Vidare får Kambi också en engångsbetalning på 12,5 mUSD avseende att Penn avslutar samarbetet i förtid samt 15 mUSD för överföringstjänster.

Min kommentar: Detta avtal kom in mer positivt jämfört med mitt scenario, både avseende pengar Kambi erhåller samt att retail-delen inte förs över förrän 2024. På tal om Kambi har det i veckan också kommit uppgifter om att DraftKings och Disney-ägda ESPN uppges vara nära ett exklusivt partnerskap. Om Penn-nyheten tolkas positivt är Disney-ryktet inte lika muntert då just Disney var en av mina tänkbara kandidater till att köpa upp Kambi. 

NCC: Under perioden 26-30 september återköpte NCC 460 877 aktier. NCC äger nu 7,00% av det totala antalet utestående aktier i bolaget.

Min kommentar: Den svaga kursutvecklingen renderade i att NCC förra veckan återköpte klart fler aktier än veckan dessförinnan. Inkluderar man de återköp som har skett under innevarande vecka har NCC nu återköpt mer än 7% av det totala antalet utestående aktier. Det är en ansenlig nivå och som jag har skrivit många gånger förr tycker jag NCC gör helt rätt som återköper aktier på dessa kursnivåer.

NORDIC PAPER: På onsdagskvällen skickade Nordic Paper ut ett pressmeddelande där man skrev att man har sålt sin minoritetspost om 37,6% i Åmotsfors Energi AB. Köpare är energiinfrastrukturbolaget Nevel AB. Transaktionen innebär att Nordic Paper i Q4 2022 kommer att redovisa en realisationsvinst uppgående till 40 mkr. Bolaget skriver också att man har ingått med Åmotfors Energi AB avseende ett nytt långsiktigt leveransavtal för ånga, varmvatten och en andel av den el som behövs för produktionen av kraftpapper vid Nordic Papers anläggning i Åmotfors.

Min kommentar: Åmotfors Energi AB tillhandahåller energi för delar av Nordic Papers verksamhet i Åmotfors. Det var därför ett viktigt tydliggörande i pressmeddelandet att man har ingått ett långsiktigt energiavtal till stabila villkor. Annars hade nog en större osäkerhet uppvisats bland investerarna. I det stora hela var detta ingen nyhet som inbringade någon större investerarrekation.

TELIA: Under föregående vecka återköpte Telia 6 465 751 aktier. Sedan återköpsprogrammet inleddes den 15 juni 2022 har Telia återköpt 99 375 074 aktier. Detta innebär att bolaget under innevarande återköpsprogram har köpt 2,43% av de utestående aktierna.

Min kommentar: Telia återköpte förra veckan endast aktier 3 av 5 dagar. Av dessa 3 dagar innefattade en dag ett litet antal återköpta aktier. Jag vet inte varför återköpen gjordes på det viset. När väl aktiekursen kommit ned till (enligt mig) attraktiva nivåer så kör inte Telia på för fullt med återköpen. Jag vet inte om det finns någon förklaring till varför de inte köpte aktier ”för fullt”.

2 comments:

  1. Betsson nyheten fick en att andas ut. Kändes skönt.

    Clas Ohlsson kom med en chockerande bra försäljningsrapport för September månad.

    Skanska fortsätter med 3 ordrar från USA.

    Volvo levererar 20 lastbilar till Amazon i Tyskland.

    ReplyDelete