Pages

Saturday 8 October 2022

Veckans aktieköp: v.40

Ännu en börsvecka har passerat. Nedan är en summering av de aktieköp som gjordes i veckan.

CASTELLUM: Jag hade egentligen inte tänkt att köpa mer aktier i Castellum i veckan men när aktien handlades oerhört svagt på onsdagen passade jag ändå på att köpa aktier till kursen 113,00 kr. Jag tycker att det är en långsiktigt attraktiv nivå för att köpa aktier i Castellum. Det tyckte uppenbarligen även Akelius, vars inträde i Castellum tillhör toppskiktet av nyhetshändelser i den svenska fastighetssektorn i veckan.

TELIA: På onsdagen passade jag också på att fylla på mitt innehav i Telia. Det var andra veckan i följd jag köpte aktier i Telia. Den här gången fick jag betala 32,15 kr per aktie. Telia är inte direkt en aktie man köper om man är på jakt efter snabba dubbleringskandidater, men jag tycker att aktien är tillfredsställande värderad på nuvarande kursnivå. Min köpkurs motsvarar en direktavkastning på 6,38%, baserat på årets utdelning.

Avslutningsvis plockade jag också in några ytterligare INWIDO- och INVESTOR-aktier.

Har ni köpt eller sålt något under veckan?

10 comments:

  1. Snyggt köp i Castellum. Undrar lite om Akelius visste om att Rutger skulle bli tvungen att sälja. Hur som helst kul med en ny ägare med stor handlingskraft.

    Själv valde jag att gå in i Cibus som jag tycker är stabilt och inte lika känsligt....?!

    Fyllde även på i Mycronic i onsdags eftersom de tagit hem ordrar senaste veckan plus att Handelsbanken köpstämplade i tisdags.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, Akelius har bra näsa för affärer och det känns tryggt att ha Akelius som storägare :) Fint med Cibus och Mycronic.

      Delete
  2. Samma för mig! Är egentligen nöjd med min post i Castellum men på 115 nivå blev det några till.
    Köpte även Intrum och Peab.

    ReplyDelete
  3. Har köpt massa Castellum också, nu har jag inga pengar kvar, men kan skrapa ihop lite till och aktien faller under 113 kr. Det borde vara en fantastisk affär på sikt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, vi får hoppas nuvarande kursnivåer utgör långsiktigt bra investeringar :)

      Delete
  4. Köpte Creades och Industrivärlden, castellum är min näst största innehav just nu.

    ReplyDelete
  5. Riktigt bra köp. Väldigt intrssant med fastighetsbolagen. Har tidigare plockat in wallenstam o bonana, men inte gjort några köp i dem just denna vecka.
    Blev bara köp i Danske bank för min del. Har varit mer fokus på jobb o vab denna vecka😂
    Lite intresserad av nya innehav såsom Elux, Husqvarna o Peab men får se ifall det blir något nytt eller om man ökar i nåt befintligt innehav.

    Har du nån gräns för hur stor i portföljen ett innehav får bli? Säljer du av en del i innehavet eller blir det köpstopp för det bolaget?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bonava hade en fin dag igår :) Maxgräns är svårt ibland tycker jag. Ofta tenderar aktien att gå ganska bra när den växer som andel i portföljen, så man vill inte alltid sälja då :) Men min ambition är att inget innehav över tid ska utgöra mer än 15% av portföljen. Någon gång har jag skalat av i innehav om jag tyckt de blivit förstora och någon gång har jag kört köpstopp i förhoppning att köp i andra bolag ska jämna ut exponeringen över tid.

      Delete