Pages

Tuesday 29 November 2022

Utdelningsprognos 2023 – Del 2 av 4

Året börjar nu lida mot sitt slut och för utdelningsinvesterare stundar snart en särskilt spännande period när många svenska börsbolag annonserar sina utdelningsbesked.

Det har redan börjat cirkulera listor som förkunnar vilka bolag som nu handlas till högst direktavkastning, baserat på konsensusprognoser om nästa års utdelningar.

I en serie, som spänner över totalt fyra inlägg, på bloggen tänkte jag redogöra för mina utdelningsprognoser kring de innehav jag har i portföljen. Som alltid är prognoser inget annat än uppskattningar och gissningar. Det verkliga utfallet kan således komma att skilja betydligt jämfört med vad jag anger i min prognos.

Givet utmaningarna i omvärlden kanske också en hel del bolag väljer att hålla inne med hela eller delar av vad man annars hade planerat för att dela ut. Ett exempel på sådant bolag är Castellum.

G5 ENTERTAINMENT: Det har varit ett mer stökigt år än väntat för G5, inte minst till följd av kriget i Ukraina och alla de konsekvenser som detta fört med sig. Bolaget har god finansiell ställning och jag har därför lagt in oförändrad utdelningsprognos för nästa år.

HANDELSBANKEN: Den svenska storbanken med den konservative storägaren har finansiella muskler att dra till med en ordentlig utdelning till våren. I mitt basscenario vågar jag dock inte hoppas på för mycket. Det finns många potentiella argument (officiella och inofficiella) till att inte dra till med en ordentlig utdelning. Exempel på detta skulle kunna vara att ta vara på affärsmöjligheter som kan uppstå i nuvarande utmanande omvärldsmiljö samt utifrån ett maktperspektiv öka sannolikheten att Oktogonen tvingas sälja fler aktier och således minska sin ägarposition. Sedan kan politiska påtryckningar bidra till att man håller igen på utdelningen, jag hoppas inte att det är ett argument vi ska få se dock. I mitt basscenario har jag lagt in 5,50 kr i utdelning. I mitt glädjescenario har jag lagt in 8,00 kr i utdelning, varav 2,50 kr avser extrautdelning.

H&M: Bolaget har en stark finansiell ställning och jag räknar med att man behåller utdelningen oförändrad på 6,50 kr. Jag ser gärna också att man lanserar ett nytt aktieåterköpsprogram.

INTRUM: Intrum har en god utdelningshistorik. Jag hoppas att man kommer göra en liten utdelningshöjning nästa år men i mitt basscenario lägger jag in oförändrad utdelning på 13,50 kr. Sedan ursprungstexten till detta inlägg skrevs har det kommit nya nedskrivningar i Intrum och bolaget har annonserat att man har fokus på att minska på skuldsättningen. Risken för min utdelningsprognos är definitivt på nedsidan och en slopad utdelning (givet skuldsättningsfokus) skulle inte vara helt förvånande.

INVESTOR: Detta är inte direkt någon aktie man köper för den höga direktavkastningens skull. I mitt Excel-ark har jag lagt in en liten utdelningsökning för Investor, från 4,00 kr i utdelning i år till 4,25 kr nästa år.

INWIDO: Inwidos utdelningspolicy stipulerar att omkring 50% av resultatet ska delas ut till aktieägarna. Jag tror att Inwido ökar resultatet 2022 jämfört med 2021 och man har således goda möjligheter att öka utdelningen. Om man något sånär följer utdelningspolicyn tror jag att bolaget kan delas ut minst 6,50 kr per aktie.

4 comments:

  1. Nu har jag ej koll på alla bolagen. Gällande G5 tänker jag precis lika dant. Handelsbanken borde kunna dela ut 7,50 som de gjorde 2018 enligt Avanza. Investor beror nog på om de tänker att börsen gått ner och vill därför inte höja eller om de tänker att det är svårare att hitta investeringar och vill därför hellre dela ut till aktieägarna. Hoppas på det sista och chansar därför på 4,50. Resten uttalar jag mig inte om.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoppas du får rätt på både Handelsbanken och Investor. Jag hoppas på riktigt fin utdelning från Handelsbanken men Lundberg har ju varit konservativ tidigare med utdelningar så jag vågar inte hoppas på för mycket :)

      Delete
  2. Hej!
    Min prognos på dem jag har!

    Handelsbanken 6.50, Investor 4,25, Inwido 6,50, H&M 6,50.
    Intrum blir högst osäkert.
    Trodde från början på 14 kr. Nu tror jag mera på 10-0 kr

    ReplyDelete
    Replies
    1. Låter som bra prognoser! Intrum blir en riktigt rysare :)

      Delete