Pages

Monday 28 November 2022

Är det rationellt att ha fullt fokus på att jaga sina drömmar?


Jag är ett stort fan av Petter A. Stordalen. Jag lyssnade nyligen på hans ljudbok ”Äntligen vardag!”. Det var en lyssningsvärd och tänkvärd bok.

På sistone är det tre olika böcker som jag har läst/lyssnat på som lyfter upp ett specifikt exempel. Kolla gärna på följande länk innan du fortsätter att läsa: https://www.youtube.com/watch?v=IGQmdoK_ZfY

Detta är ett exempel som bland annat har genomförts på Harvard och som framgår i videon ovan är det cirka 50% (av de som inte känner till experimentet sedan tidigare) som inte noterar gorillan. En av övriga böcker jag nyligen läst och som lyfter upp detta experiment är Daniel Kahnemans bok Thinking Fast and Slow.

Kahneman beskriver det som att hjärnans så kallade System 2 är aktivt när vi står inför en uppgift i stil med experimentet som genomförs i länken ovan. System 2 kräver en stor portion koncentration, vilket medför att man skärmar bort uppmärksamheten från andra områden.

Det förklarar att många helt enkelt inte ser att en gorilla promenerar förbi rakt framför sitt synfält. När man kollar på videon igen och då är medveten om att det kommer vara en gorilla som går förbi är det lätt att känna sig lite oförstående till hur man kunde missa gorillan.

Om man tar med sig detta tankesätt till ett annat område, nämligen huruvida man ska jobba stenhårt mot att uppfylla sina drömmar eller inte – frågan är då är det rationellt att följa sina drömmar?

I boken ”Äntligen måndag!” är Stordalens svar ”Nej”. Givet hur Harvard-experimentet tydligt visar hur man kan missa helt uppenbara saker/möjligheter om man fokuserar för mycket endast på en sak, då ter sig Stordalens åsikt rationell och klok. Personligen tycker jag att det är väldigt tänkvärt.

Det handlar per se inte om att man inte ska följa sina drömmar. Det handlar om att vara open-minded och att inte stänga dörrar för andra möjligheter, vilka kanske skulle ha kunnat visa sig vara än bättre än det du trodde var din dröm.

4 comments:

  1. Åh, den där filmen såg jag med mina arbetskollegor på SAS i slutet av nittiotalet. Av ca 200 personer var det EN som såg gorillan - min dåvarande man :-). Älskar det där lilla experimentet!

    //Louise

    ReplyDelete
    Replies
    1. Coolt att ni körde det experimentet och att endast en person såg gorillan. Han var uppmärksam din dåvarande man :)

      Delete
  2. Komplettera med våra bias om hur saker och ting ska vara / förbli blir det extra svårt att följa sin dröm / sträva mot sina mål. Livet tenderar heller inte vara linjärt utan svarta svanar uppträder då och då, antingen i form av saker och ting som man inte kan påverka (läs makro och ett större antal människor påverkas) eller mikro (du/den närmaste familjen).

    Vad är dina mål just nu? Hur länge blir du pappaledig?
    Mvh
    Emigrantinvesteraren
    Mvh


    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra poäng! Det är viktigt att vara flexibel och anpassa sig till nya förutsättning, ta vara på möjligheter etc. Jag har inte helt bestämt hur länge jag ska vara pappaledig, men än så länge kör jag på ett tag till iaf :)

      Delete