Pages

Sunday 27 November 2022

Utdelningsprognos 2023 – Del 1 av 4

Året börjar nu lida mot sitt slut och för utdelningsinvesterare stundar snart en särskilt spännande period när många svenska börsbolag annonserar sina utdelningsbesked.

Det har redan börjat cirkulera listor som förkunnar vilka bolag som nu handlas till högst direktavkastning, baserat på konsensusprognoser om nästa års utdelningar.

I en serie, som spänner över totalt fyra inlägg, på bloggen tänkte jag redogöra för mina utdelningsprognoser kring de innehav jag har i portföljen. Som alltid är prognoser inget annat än uppskattningar och gissningar. Det verkliga utfallet kan således komma att skilja betydligt jämfört med vad jag anger i min prognos.

Givet utmaningarna i omvärlden kanske också en hel del bolag väljer att hålla inne med hela eller delar av vad man annars hade planerat för att dela ut. Ett exempel på sådant bolag är Castellum.

Som tidigare redogjort för är målet 2023 att mina utdelningar för första gången någonsin ska överstiga 500 000 kr under ett enskilt år.

B3 CONSULTING GROUP: B3s utdelningspolicy stipulerar att 2/3 av vinsten ska delas ut till aktieägarna. I min basprognos har jag lagt in 7,50 kr per aktie i utdelning, vilket är lite lägre än två tredjedelar av den vinst jag har estimerat för 2022.

BETSSON: Innan den omvända vinstvarningen inför Q3-rapporten hade jag verkligen inte trott att Betsson skulle leverera en utdelningshöjning nästa år. Numera skulle jag dock bli besviken om det INTE blir en utdelningshöjning. Det känns inte som att Betsson har superstort fokus på utdelning. De har en utdelningspolicy och så kör de på den, varken mer eller mindre. Min prognos är att 0,41 EURO per aktie ska skiftas ut till aktieägarna (via traditionsenligt inlösenförfarande).

CASTELLUM: Castellum skickade tidigare i november ut ett pressmeddelande där man förkunnade att styrelsen inte kommer att föreslå någon utdelning till vårens årsstämma. Personligen tycker jag att det är lite tråkigt när man har höjt utdelningen 24 år i sträck. Jag tycker att Castellum har en tillräckligt bra finansiell ställning för att skifta ut pengar till aktieägarna. Om omvärldssituationen ser bättre ut senare under 2023 ser jag det inte för omöjligt att Castellum skulle uppnå milstolpen (genom att kalla till extrastämma och besluta om utdelning) om att bli första bolaget i Sverige som höjer utdelningen 25 år i följd, men det är något som får inkluderas i glädjeprognosen.

CATELLA: Ett bolag där utdelningsnivån känns vansklig att estimera är Catella. ABG har lagt in 1,50 kr per aktie i utdelning. Personligen tycker jag det känns lite lågt. Jag har i mitt basscenario lagt in 2,00 kr per aktie, men hoppas egentligen på lite högre.

EVOLUTION: I likhet med Betsson känns det inte som att EVO har utdelningen i fokus (= att det ”måste” vara en viss utdelningsnivå) utan man skickar ut utdelning i linje med utdelningspolicyn. I mitt basscenario har jag lagt in en utdelning per aktie på 1,95 EURO.

FASTPARTNER: Fastpartner har byggt upp en trend med stigande utdelningar. Min förhoppning är att man kommer höja utdelningen något även nästa år. Fastpartner har enligt min mening en tillfredsställande finansiell ställning och man har varit konservativ med nya förvärv etc under de senaste åren. Castellums besked om pausad utdelning skapar däremot en ökad osäkerhet kring min utdelningsprognos för Fastpartner.

4 comments:

  1. Blir intressant gällande Fastpartner. Svårt att nå mål till 2025 anser VD:n också vilket oroar ännu mer.

    För Betsson blir nog VM avgörande. Får vi fler skrällar så tror jag att vinsten och utdelningen kan öka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, Fastpartner är lurig att sia om. Jag tror marknadsföringskostnader kan ha en större påverkan än vanligt med när det gäller Betsson. Än så länge känns det som okej utfall resultatmässigt i VM för spelbolagen med en del riktiga skrällar, oavgjorda matcher mm :)

      Delete
  2. Utdelningarna känns väldigt ovissa.
    Har följande av dem du nämner:
    Castellum (räknar med 0Kr) Betsson (3,50 kr) Catella (2kr)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller med, känns extra svårt att gissa utdelningar nu. Hoppas Catella kan dra till med 2 kr!

      Delete