Pages

Thursday 24 November 2022

Wisdom #4: Betala inte för mycket

I detta fjärde inlägg i min bloggkategori ”Wisdom” är fokus på priset man betalar för en aktie. Bloggkategorin ”Wisdom” fokuserar på att summera tidlös kunskap och klokskap från storheter inom investeringsvärlden.

Informationen presenteras på det sätt som jag tolkar den. I samband med detta tänkte jag också inkludera lite kring mina tankar och hur jag levererar i relation till denna kunskap. All text ska ses utifrån perspektivet att man är en långsiktig investerare som baserar sina beslut på fundamentala grunder.

Personligen tycker jag – och nog flera andra också – att det är oerhört frustrerande att ett fint bolag man gärna vill äga handlas till för höga värderingsmultiplar. Trots de höga värderingsmultiplarna är det ändå väldigt lätt att köpa aktien ”bara för att” kursen fortsätter stiga och känslan om the sky is the limit infinner sig igen.

EVO är ett sådant exempel för min del, där jag köpte aktier till högre P/E-multiplar än vad jag egentligen ansåg vara rättfärdigt. Oavsett hur fint bolaget är vill jag inte köpa det för t ex P/E 45. Jag är inte nöjd med mitt agerande där. Lyckligtvis var det ”bara” marginalaffärer som gjordes på för höga värderingar men jag rycktes helt klart ändå med i den hausse som präglade aktien.

Ett annat bolag jag gillar är Axfood. Ett bolag med defensiva karaktärer och ”man måste ju alltid äta”. Jag gillar bolaget men jag ogillar starkt värderingen av aktien. För inte så länge sedan kunde man ”enligt uppgift” köpa Axfood till P/E 28. I min värld är det en hutlös värdering och om Axfood är måttstocken är inte P/E 45 på EVO något som bör göra investerare mörkrädda 😊 Personligen har jag svårt att se Axfood – som en investering – ska inbringa en defensiv karaktär i portföljen när den handlas till P/E 28.

Slutsats

  • Det spelar ingen roll hur bra ett bolag är, vilket pris du betalar kommer ha en viktig del i den avkastning du kan förvänta dig (här menas givetvis inte om du köper en aktie för t ex 112,00 kr eller 112,20 kr)
  • Price is what you pay, and value is what you get

1 comment:

  1. Ligger mycket i det du skriver men jag antar att du också tittar på EV (Enterprise Value) i relation tex till EBIT och inte bara till P/E för ett bolag kan ju ha skyhöga skulder som gör att företaget handlas till låga P/E tal.

    För egen del så köper jag också i de makroekonomiska fundamenten som jag själv tror på kommer gälla. Det gäller inte om räntan går upp till 4 eller 5% (FEDS 10åring) utan snarare vad är de generella trenderna? Just nu tror jag att vi befinner oss i en sekulär inflation och då man agera och köpa bolag som gynnas av detta. Självklart må man ju också köpa nåt som man förstår. Detta ingår ju inte i att "betala" för mycket men det hela kan ju sammanfattas med att man ska göra sin hemläxa och en vettig Due Diligence innan man köper. Och skriv gärna ned varför man köper så kan man gå tillbaka sen och se vad som gick bra eller om det gick åt andra hållet. Kanske är min tanke om sekulär inflation helt fel och vi kanske går tillbaka till låg inflationsmiljö om 1-2 år?

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete