Pages

Friday 25 November 2022

Lite fredagstankar: v.47

Ny fredag och nya fredagstankar.

Det blir idag ett lite kortare inlägg, där fokus är på ett mästerskap som för många (ofta) är en stor sportslig händelse.

FOTBOLLS-VM: Fotbolls-VM 2022 är i full gång. Det är ett mästerskap som har varit minst sagt omdiskuterat på flera håll, innan första avspark ens hade genomförts. Det mesta har handlat om etik, moral och mänskliga rättigheter.

Det finns många exempel där folk har valt att bojkotta att titta på mästerskapet. Jag läste om en person som meddelade att han skulle bojkotta mästerskapet och istället se repriser på fotbolls-VM från 2006 i Tyskland. Andra som är kritiska till nuvarande mästerskap och värdland pratar om att bojkott inte är rätt väg att gå. Sedan finns det också de som har längtat länge efter mästerskapet och kommer att titta oavsett vad.

Som alltid råder delade meningar. Det som jag spontant tycker är vanskligt är om man uttalar sig att det är oacceptabla etiska, moraliska och mänskliga rättigheter men ändå åker till mästerskap som om ingenting hade hänt. Det tycker jag känns lite väl mycket dubbelmoral.

Vad tycker ni andra? Ser ni på fotbolls-VM?

Hoppas att ni får en fantastisk helg!

4 comments:

  1. Jag håller med Börspodden här. Sportjpurnalister som måste visa sig goda att de åker dit skriver en massa reportage om hur illa det är för att sen på kvällstid/matchtid njuta av fotbollsfesten. Allt liknar hur det är/var med flyktingkrisen; man skriver och ömmar sig för flyktingar men man sätter aldrig sin fot i förorten utan håller sig på Södermalm....

    För egen del så ser jag mindre i år jämfört med tidigare mästerskap. Är en fotbollsidiot och njuter gärna av att se fotboll men kanske är jag för gammal att min hjärna är inte programmerad att ha mästerskap som VM i november/december utan de ska spelas när ligorna är slut (sommaren). Fast å andra sidan ser jag gärna på nationella ligor / Champions league nu.. :-)

    Kanske ointresset beror på att Sverige inte lyckades att kvalificera sig? fast å andra sidan är mina kunskaper om de nuvarande svenska spelarna dåligt. Tacka vet jag 1994 generationen med Brolin, Schwarz, Ravelli, Kenneth Andersson, Håkan Mild, Ingesson, Patrick Andersson.... Det var tider det :-)

    Mvh
    Emigrantinvesteran

    ReplyDelete
    Replies
    1. Exakt! Det där Södermalmsexemplet var ganska precis ett scenario som utspelade sig hemma oss mig, då min fru frågade vad gör du egentligen för att hjälpa till mer än att klaga över den tragiska situationen. Det är tänkvärt.

      94 var riktigt häftigt! Jag följer inte landslaget supernoga men försöker kolla på lite matcher på Friends ibland.

      Delete
  2. VM 94 var tider ja. Dock var jag bara 6 år då. Ja det finns en hel del att diskutera om gällande VM! Fotbolls VM i Ryssland 2018 kan också i frågasättas. Infantino är på en skör tråd just nu. One love bindeln mot Ecuador fansens ramsor mot hbtq är också något man kan jämföra som dubbelmoralism. Det finns många lik i garderoben.

    Som den fotbollstok jag är kollar jag på VM. Det är upp till var och än att bestämma hur man vill göra tycker jag!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det fortsätter vara en del skrällar i mästerskapet, bra för spelbolagen :)

      Delete