Pages

Tuesday 27 December 2022

Avanza återbetalar utländsk källskatt: Så mycket får jag tillbaka

Avanza har under många år fått kritik för hur de hanterar återbetalningen av utländsk källskatt. Kritiken inkluderar både att hanteringen varit senfärdig och att man inte alla går får tillbaka all den källskatt man har betalat.

Nyligen kom Nordnet med beskedet att de kommer börja betala tillbaka den utländska källskatten endast några få veckor efter att källskatten dragits. Det är riktigt bra. Det höjdes efter detta flera röster på Twitter om att investerare skulle flytta kapital från Avanza till Nordnet.

Efter att Avanza inte gjort något åt sin hantering av utländsk källskatt under flera år (trots kritiken som nämnts ovan) kom man dock dagen innan julafton med beskedet att man i början av 2023 kommer att återbetala källskatten (avseende kapitalförsäkringar) till sina kunder för åren 2020-2022.

Det återstår att se hur hanteringen kommer att se ut framöver, men förra veckans besked är mycket uppskattat. Även om jag gärna hade sett att detta var något man gjort tidigare då kunderna tydligt önskat detta och inte att man agerar utefter vad huvudkonkurrenten gör.

Istället för Bingolotto passade jag på min uppesittarkväll på att kolla igenom hur mycket källskatt som dragits på mina utdelningar som landat på mitt Avanza-konto under åren 2020-2022.

Jag tycker egentligen att jag aldrig har haft särskilt mycket utländska innehav i portföljen. Jag blev därför lite förvånad när jag kunde konstatera att det har dragits cirka 50 000 kr i utländsk källskatt under perioden 2020-2022.

Det är en fin summa som kommer trilla in på kontot när Avanza ”i början på 2023” återbetalar den utländska källskatten. Förra veckans besked var en fin julklapp från Avanza.

1 comment:

  1. Det var på tiden. Nordea betalar 15% direkt en månad efter. Efter det är det lite osäker om man får resten (det har inte jag för några av mina innehav). Betalar Nordnet hela beloppet?

    ReplyDelete