Pages

Wednesday 14 December 2022

Det är Riksbankens fel!

Är man en offentlig person ingår det i jobbeskrivningen att få både ris och ros för det arbete man utför. Att bli offentligt bedömd för det arbete man utför är något som i allra högsta grad gäller för personerna i Riksbanken som fattar beslut om den svenska styrräntan.

Riksbanken får ofta får kritik för de beslut man fattar – eller inte fattar. Höjer man inte räntan för lite så höjer man för snabbt eller genomför för mycket eller för lite tillgångsköp eller på annat sätt agerar för sent eller för tidigt.

Det är på många ställen nu man kan läsa/höra kritik mot Riksbanken. Jag tänkte inte ge mig på att recensera Riksbankens agerande. Däremot kan jag tycka att det är vanskligt att skylla ”allt” på Riksbanken.

Jag är givetvis medveten om att Riksbankens låga räntenivåer syftar till att bland annat trigga ökad konsumtion/belåning (för att inflationen ska stiga). Men det känns ändå märkligt om jag dundrar iväg och belånar mig till max för att köpa en ny bostad på toppnivåer för att sedan (när räntorna stiger) skylla på Riksbanken för att jag inte längre kan betala mina räntekostnader.

Det finns också många börsbolag som har tagit fördel av låga räntekostnader, för att nu helt ändra inriktning när räntorna stiger snabbt. Vissa tidigare förvärvsbolag har snarare blivit avknoppningsbolag och investerarna vet inte riktigt var de har bolagen utifrån dess strategiska inriktning.

Såväl privatpersoner som företag borde ha en hållbar strategi som fungerar över tid och det känns inte seriöst att skylla på Riksbanken för att man som enskild individ / enskilt företag har agerat för aggressivt i tider präglade av stor optimism.

6 comments:

  1. Jag håller med dig. Alla har ett eget ansvar och även om riksbanken sätter spelreglerna. Så ser ju alla hur de ser ut och man behöver inte gå bananas på det utan lite eftertanke är nog bra. Men med det sagt så tycker jag att RB haft väldigt konstiga riktmärken som lett till de låga räntorna. Men det är ju inte deras fel heller egentligen.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier


    ReplyDelete
    Replies
    1. Håller med, minusränta i brinnande högkonjunktur var ett "intressant experiment" :)

      Delete
  2. Jag tror snarare att frågorna man snarare ska ställa sig är följande:
    1. I en kapitalistisk ekonomi ska en utav de viktigaste parametrarna (pengar) styras som i en planekonomi; marknaden får inte styra prissättningen utan en expertgrupp bestående av PhD folk från universitet ska styra - varför?
    2. Tror man verkligen att dessa sk experter kan bestämma bättre än marknaden? Om man nu tror det, varför lyckas då inte planekonomier bättre jämfört med marknadsekonomier?

    Man kan ha massvis med olika åsikter om riksbanker men som investerare är en läropeng jag lärt mig är att man kan/får inte investera som jag själv tycker utan vad den sk marknaden tycker. Med det menar jag att mycket av de centralbankernas agerande har varit vansinnigt de sista +20 åren men man må "gilla läget" och agera efter vad man tror kompassen kommer visa framöver, inte vad jag tycker att tex centralbanker/regeringar borde göra.

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Väldigt bra poäng! Don't fight the FED sägs det ju, så är nog inte dumt att kika efter lite hur centralbankerna agerar :)

      Delete
  3. Bra artikel! Jag tycker det märks att vissa ekonomijournalister är mycket negativa till räntehöjningarna utifrån sin egen personliga situation snarare än den ekonomiska verkligheten. Norén på SVT är det tydligaste exemplet, han måste vara belånad upp över öronen för han blir snudd på förbannad på riksbanken när räntan höjs :) Det måste vara svårt att rapportera neutralt om ekonomi när man har så mycket "skin in the game".

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Jag har inte sett det programmet men tänkvärt med objektiviteten. Personligen gillar jag (givetvis) inte alls räntehöjningarna då bolånet kostar mycket mer nu och att aktieportföljen drabbas - men det är jag själv som valt att ta upp ganska stort bolån :)

      Delete