Pages

Tuesday 13 December 2022

En halv miljon i utdelningar – sen då?

Att läsa på om bolag, att vända och vrida på siffror i Excel, att fundera på portföljsammansättningen etc – det är saker jag finner mycket spännande och underhållande.

Som jag nyligen skrev är förhoppningen att 2023 ska bli första gången någonsin som mina utdelningar överstiger en halv miljon kronor under ett enskilt år. Jag har nu funderat lite på vägen framåt när det kommer till mina aktieinvesteringar.

Jag har varit tydlig med att portföljen ska generera årliga utdelningar som täcker hushållets kostnader. Givet detta har jag klassat mig som en utdelningsinvesterare. Det är dock viktigt att belysa att jag aldrig investerar i ett bolag enbart för utdelningens skull. För mig är det väldigt viktigt att jag finner värderingen försvarbar.

Jag uppfyller sedan några år tillbaka målet om att – om jag vill – kunna leva på utdelningar. Detta gäller även med kraftigt stigande räntekostnader och den högsta inflationen på flera decennier.

Mina tankegångar just nu är att jag ämnar försöka erhålla minst en halv miljon kronor per år i utdelningar. Det är en basnivå jag skulle vilja upprätthålla. Därutöver är planen att satsa än mer på mer renodlade case- och tillväxtinvesteringar.

Med det sagt tycker jag inte att saker och ting ska ses så mycket ”antingen eller”. Ett case jag har plockat upp under hösten är Inwido. Jag ser Inwido som både ett tillväxt- och utdelningscase.

Om man tänker sig min portfölj som en pyramid så kan man se 500 000 kr i årlig utdelning i botten. Därutöver kommer det att fyllas på med mer case- och tillväxtinvesteringar. Således kommer utdelningsaspekten framöver att tillägnas mindre vikt i mina investeringar. Trots detta räknar jag med att mina totala utdelningar över tid kommer fortsätta att stiga.

6 comments:

  1. Pyramid, fick mig att tänka på pyramidspel.... Kanske inte var en tanke :-)

    Excelknarkare äro vi allihopa...

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, vi får hoppas att sparpengarna inte blir ett pyramidspel :)

      Delete
  2. En grymt stabil bas med 500 000 kr/året i utdelningar!
    /Arbetsplanen

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nu gäller det bara att planen faller ut som tänkt med :)

      Delete
  3. Två Månadslöner13 December 2022 at 12:56

    Jag hade sagt upp mig redan vid 360 000 i utdelningar. 30 netto per månad räcker mer än väl när man är endast 2 i familjen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja, 30 000 kr netto per månad kommer man väldigt långt med. Är 30K siffran du strävar efter innan du säger upp dig eller har du annan siffra?

      Delete