Pages

Monday 12 December 2022

Munken som sålde sin Ferrari: Del 2 av 3

Jag lyssnade för några veckor sedan på boken ”Munken som sålde sin Ferrari”. Jag tycker att det var en väldigt bra bok som gav upphov till många tankar.

Jag skrev ihop en del anteckningar som jag fann tänkvärda. Det blev så mycket anteckningar att jag väljer att dela upp det i tre olika blogginlägg.

Sinnet och tankar

  • Oro tär på sinnet så att det förr eller senare skadar själen. Man har inte råd med negativa tankar
  • En betydande majoritet av tankarna man tänker idag är samma tankar som man tänkte igår. Det är en dålig vana
  • Kontroll över sina tankar är nyckeln till ett lyckligt liv
  • Genom att ta kontroll över sina tankar kan man hantera det som händer bättre
  • Sluta bedöma saker som bra eller dåliga
  • Sinnet är som en muskel, du måste träna det för att styra det i rätt riktning
  • Vill du leva ett fridfullt liv måste du tänka fridfulla tankar
  • Njut av utvecklingsprocessen och sluta tänk på resultaten
  • Huvudet kan bara fokusera på en sak i taget. Testa att (när en tanke dyker upp) tänka en motsatt tanke, dvs tänk en positiv tanke när en negativ tanke dyker upp (motsattstänkande)
  • Kvaliteten på våra tankar avgör vårt välmående
  • Ta hand om dina tankar som om de vore dina käraste ägodelar 
  • Din självbild kan ha en självuppfyllande profetia. Tänker du t ex att du är för ung för att få ett jobb så kommer du inte sannolikt inte att få jobbet
  • Bry dig inte om andras åsikter för att du gör det du mår bra av
  • Varje sekund du ägnar dig åt andras drömmar stjäl tid från dina drömmar
  • Det mänskliga sinnet är som en trädgård. Ta därför hand om sinnet som om det vore en trädgård - låta aldrig orena tankar komma in i trädgården
  • Börja leva med mer entusiasm
  • Rädsla är endast en negativ tankeström
  • Det är våra tankar som avgör om något är läskigt, t ex prata inför folk
  • När rädslan sticker upp huvudet slå ner den direkt. Det bästa är att göra saker man är rädd för
  • Man bör ägna några minuter varje dag åt inre utveckling
  • Den näring (kost) vi ger kroppen ger vi också sinnet
  • Du är den enda programmeraren i din hjärna, dvs du är den som bestämmer vad som ska komma in där
  • Skratt är medicin för själen
  • Vad man säger till andra är viktigt men det är mer viktigt vad man säger till dig själv 
  • Det är lika lätt att tänka positiva tankar som negativa tankar
  • Om du tar hand om sinnet kan det blomstra långt bortom vad du tror är möjligt
  • Turen väljer det förberedda sinnet

2 comments:

  1. "Oro tär på sinnet så att det förr eller senare skadar själen"

    "Njut av utvecklingsprocessen och sluta tänk på resultaten"

    Det första är ORSAKEN till att jag tagit nya beslut (se mitt senaste inlägg :-)) och det andra är PRECIS vad jag gör och ämnar göra tills jag är i mål!

    Bra skit ändå! :-)

    //Louise

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ska bli mycket spännande att följa din fortsatta resa! (jag återkommer med kommentar på ditt inlägg samt tänkte skicka ett mejl :))

      Delete