Pages

Sunday 11 December 2022

Portföljnyheter i veckan: v.49

Det har i vanlig ordning hänt en hel del under den gångna börsveckan. I detta inlägg försöker jag summera delar av det som hände i nyhets-/brusväg kring mina portföljbolag samt dela några av mina tankar om det som har hänt. Jag kommer aldrig att kunna fånga allt som händer utan summerar lite utvalda delar kring det jag finner intressant.

B3 CONSULTING GROUP: På tisdagen annonserades det att B3 slutfört sitt aktieåterköpsprogram. Återköpsprogrammet inleddes den 27 oktober och man har totalt återköpt 300 209 aktier, vilket utgör 3,5% av totalt antal utestående aktier. Genomsnittskursen för återköpen landade på 166,60 kr.

Min kommentar: Det är tillfredsställande att se att B3 återköpt 3,5% av utestående aktierna. Som bolaget tidigare har angett är syftet med återköpen att använda dessa aktier i erläggande av köpoptioner och tilläggsköpeskillingar. Jag har tidigare nämnt (under återköpsprogrammets genomförande) att jag har varit positiv till att B3 hållit igen med återköpen när kursen dragit iväg. Den åsikten kom dock att ifrågasättas snabbt när B3 på programmets sista dag köpte närmare 166 000 aktier för 175,00 kr per styck. Personligen hade jag gärna sett att man hade fortsatt att återköpa aktier på ett metodiskt sätt istället för att dundra in med mer än hälften av återköpsmandatet på nära rekordnivåer.

CASTELLUM: På onsdagen offentliggjordes det att Rutger Arnhult (via bolag) sålt ytterligare aktier i Castellum. Denna gång sålde han 2,3 miljoner aktier till aktiekursen 131,87 kr.

Min kommentar: Veckans försäljning motsvarar cirka en åttondel av Rutgers innehav i Castellum innan försäljningen ägde rum. I vanlig ordning meddelar Rutger att han har en fortsatt tro på Castellum framöver men att han vill säkerställa att han kan fullgöra sina finansiella åtaganden. Det var dock inte Akelius som köpte aktier från Rutger den här gången. Personligen tycker jag att denna transaktion känns lite som en icke-nyhet. Jag blir inte förvånad om det inom en inte alltför avlägsen framtid dyker upp en ny VD i Castellum.

H&M: På tisdagen informerades det att H&M nu har stängt samtliga sina butiker i Ryssland.

Min kommentar: Det är positivt att H&M nu har stängt sina butiker i Ryssland. Det har varit några extraordinära poster i H&Ms resultaträkning på sistone (inklusive i Q4). Förhoppningsvis kan siffrorna bli lite mer ”rena” framöver.

INTRUM: För andra veckan i följd har styrelseledamot Ragnhild Wiborg (via bolag) genomfört insynsköp. Denna gång köptes 2 000 aktier till kursen 118,45 kr.

Min kommentar: Det är glädjande att se att Ragnhild fortsätter köpa aktier. I övrigt fortsätter tyvärr Intrum att bjuda mindre trevliga nyheter. I veckan har man emitterat en obligation med drygt 9% ränta. Samtidigt påtalar man i positiva ordalag vilken bra tillgång man har till kapitalmarknaden. Det är lite som att säga att det inte är svårt att sälja fastigheter (i nuvarande marknad) om man samtidigt sänker priset med 50%. Drygt 9% i ränta känns verkligen inte attraktivt. Jag funderar på att sänka min utdelningsprognos till 0 kr i Intrum. Att låna till drygt 9% ränta (även om det är en liten del av bolagets totala skulder) och sedan betala ut massa pengar till aktieägarna, det känns inte som det bästa sättet att använda pengarna på.

NCC: På tisdagskvällen distribuerades det ut information om att Nordstjernan sålt NCC-aktier för 772,5 mkr. Köpare av aktierna var norska bostadsutvecklaren OBOS. Affären innebär att OBOS köpt aktier motsvarande 6,5% av kapitalet och 23% av rösterna. Det volymviktade priset per aktie landade på cirka 110 kr. Nordstjernan äger efter transaktionen 8,9% av aktierna och 24% av rösterna.

Min kommentar: För andra gången under hösten sålde Nordstjernan aktier i NCC. Denna gång var det dock en större aktiepost som såldes. Man är fortsatt, om än med knapp marginal, NCCs största ägare. Som tidigare påtalat har inte Nordstjernan direkt börsens starkaste historik, då man har flera bolag i sin portfölj som inte levererar vad man som investerare önskar. Personligen tycker jag därför att det är positivt att OBOS blir näst största ägare i NCC, även om OBOS också är ägare i norska konkurrenter till NCC.

NORDIC PAPER: På onsdagen köpte Nordic Papers IR-chef 4 000 aktier till kursen 31,00 kr. Det har i veckan också annonserats att bolagets VD köpt 4 000 aktier till kursen 31,05 kr.

Min kommentar: Nordic Paper är inte direkt ett bolag som det sprutar ut insynsköp från, detta trots att vinstmultiplarna är låga. Det är därför trevligt att konstatera att det (äntligen) dyker upp insynsköp, även om det inte är köp som går till historien för dess omfattande storlek.

OGUNSEN: Bolagets VD sålde i veckan 5 293 till kursen 44,55 kr per aktie. Ytterligare en insynsperson sålde i veckan aktier, där uppgick antalet sålda aktier till 4 000 stycken.

Min kommentar: Jag har tidigare påpekat att jag tycker att ägandet hos flera personer i bolagsledningen är för skralt. Nyligen utökade flera insynspersoner sitt ägande till följd av optionsprogram. Jag hade gärna sett fler insynsköp i Ogunsen. Det är aldrig direkt så att man hoppar av glädje när insynspersoner säljer, inte minst när man har ett ambitiöst tillväxtmål.

PEAB: På måndagen meddelades det att Peab fått uppdraget att bygga en ny skola i Ørsta kommun i Norge. Kontraktssumman uppgår till 117 miljoner norska kronor. Projektet väntas inledas i februari 2023 och slutföras sommaren 2024.

Peab har i veckan också vunnit uppdraget att bygga en ny ishall i Landskrona. Kontraktsvärdet uppgår till 161 mkr. Byggstart väntas under våren 2023 och arbetet planeras vara klart under sommaren 2024.

På fredagen offentliggjordes det att Peab erhållit uppdraget att bygga om köpcentrumet Spiralen i Norrköping. Beställare är Lundbergs och kontraktsvärdet uppgår till 109 mkr. Arbetet väntas vara färdigt i slutet av 2024.

Min kommentar: Efter sommaren har det varit skralare med pressmeddelanden som förkunnar att nya uppdrag har erhållits. Det är därför angenämt att konstatera att tre nya uppdrag plockats in i veckan, varav två inom offentlig sektor. Peab har en betydande exponering mot offentlig sektor, något som känns skönt i nuvarande mer utmanande tider.

SBB: I slutet på förra veckan meddelade kreditvärderingsinstitutet Fitch att man bekräftar SBBs kreditbetyg (BBB-), samtidigt som utsikterna bedöms som positiva.

Innevarande vecka inleddes med att SBB skickade ut ett pressmeddelande där man redogjorde för intjäningsförmågan (proforma) 2023, dvs. justerad intjäningsförmåga efter att försäljningen av aktier i Educo. Intjäningsförmågan proforma 2023 uppgår till 2,40 kr per stamaktie, i samband med Q3-rapporten uppgav SBB en intjäningssiffra på 2,33 kr. Siffran 2,40 kr inkluderar inflationseffekt. Exklusive inflationseffekt var siffran 2,19 kr.

På måndagen annonserades det också att närstående till SBBs förvaltningschef köpt 18 400 aktier för 19,56 kr per aktie. På måndagen steg aktien med hela 15,72% till kursen 21,64 kr. Ägartjänsten Holdings informerade på måndagen att samtliga storblankare i SBB bedöms ligga på minus i sina positioner.

På tisdagen var det kreditvärderingsinstitutet S&Ps tur att bekräfta SBBs rating på BBB-, dock uppger man i motsats till Fitch negativa utsikter.

SBB har i veckan delgett information om Amasten inför den potentiella avknoppningen. Man skriver bland annat att Amastens utdelningsmål är att dela ut 50% av förvaltningsresultatet efter skatt samt att 10 SBB-aktier föreslås medföra rätten till en aktie i Amasten.

På veckans sista handelsdag bekräftade Scope Ratings SBBs kreditbetyg (BBB) samtidigt som man ändrar utsikterna från negativa till stabila.

Min kommentar: Jag gillar SBBs proaktivitet när det kommer till att uppdatera marknaden om sin intjäningsförmåga etc. Det mest trevliga i veckan tycker jag dock var att insynsköp genomfördes. Jag är lite förvånad att inte fler insynsköp gjorts. Alla (vilket vissa ibland påstår) torde inte vara överbelånade och fullsmetade med aktier. Jo, jag vet att många insynspersoner har signifikanta aktieinnehav. I vanlig ordning händer det mycket kring SBB och det ska bli intressant att fortsätta följa bolaget framöver.

SVEDBERGS: Dotterbolags-VD Michael Cassøe köpte på måndagen 5 500 aktier i Svedbergs till kursen 28,97 kr.

Min kommentar: Det är trevligt att se att Michael fortsätter att köpa aktier i Svedbergs. Han har nu under en tid regelbundet genomfört insynsköp.


5 comments:

  1. Nordic Paper är enda bolag i min portfölj som har möjlighet att dela ut 10% i DA och ha pengar över. Vinst 6 kr i år, förra årets utdelning 2 kr. Kan lätt dela ut 3 kr och på 33 kr per aktie är det ett fynd, låg PE också. Enda låg värderad aktie vad jag kan se i min portfölj.

    ReplyDelete
    Replies
    1. NP är ett intressant bolag! I min prognos har jag närmare 8 kr än 6 kr i EPS 2022, ska bli intressant att se vilken utdelning de ger oss aktieägare :)

      Delete
  2. Hej! Vad tycks om Ogunsen? Förstar inte direkt varför aktien tappat ~10% efter säljning av aktier innifran (handlar ju inte om jätte manga aktier/mycket värde). Fortfarande ett bra kap med hög div yield, balance sheet o spännande BU som WES... eller har jag missat nagot?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej! Jag gillar Ogunsen, det är en av aktierna jag haft längst tid i min portfölj. 2022 räknar jag med kommer bli bästa året någonsin för bolaget. Nästa år känns mer svårt att sia om beroende på vart konjunkturen tar vägen, vilket jag tror gör marknaden osäker och inte "vågar" handla upp aktien. Tidigare år har aktien gått starkare in mot utdelningen så får se om det kan bli något liknande nästa år.

      Delete
    2. Tack för snabbt svar! Jo det är väl sa...

      Delete