Pages

Thursday 19 January 2023

Föränderlig investeringsstrategi + Lyssna på rätt personer

Förhoppningsvis har de flesta som investerar på börsen en investeringsstrategi som de följer. För många är dock inte investeringsstrategin densamma under hela ens investeringskarriär.

Dels förändras omvärlden, men dels kommer man också till nya insikter som leder till att man justerar sin investeringsstrategi.

Personligen är jag i en process nu där jag gör vissa förändringar i min strategi, bland annat när det kommer till antalet innehav. Jag vill lägga in extra fokus på mina investeringar och som bekant är det vanskligt (= läs: svårt) att ha riktigt bra koll på t ex 25-30 eller fler bolag på en och samma gång.

Som ett test på det påståendet kan man kolla tillbaka på min blogg och se hur många bolag jag skriver om. Oftast är det samma bolag som återkommer i mina blogginlägg. Det finns säkert innehav jag har i portföljen som bland vissa läsare skulle ge en reaktion i stil med ”Oj, jag visste inte att du hade aktier i XXX”.

Jag läste innan jul ut Magnus Anderssons bok (Investera med rätt fokus), det var andra gången i ordningen som jag läste hans intressanta bok. Magnus skriver bland annat om Dunning-Kruger-effekten.

Dunning-Kruger-effekten beskrivs som att vi tenderar att överskatta vår kunskap om någonting som vi kan lite. Det innebär också att vi överskattar andra personers kunskap i förhållande till vår egen kunskap när vi kan mycket om något. När man är ordentligt påläst om något kan det således vara vanskligt att lyssna för mycket på andra, då den genomsnittliga personen sannolikt inte innehar den kunskapsnivå som du har.

Jag tycker att det är ett intressant fenomen. En viktig lärdom är således att inte spendera tid på att lyssna på personer som uppenbarligen inte har koll på ett innehav som du har lagt oerhört många timmar på att analysera. Det ska inte tolkas som att man inte ska lyssna på andra personer, det viktiga är att lyssna på personer (oavsett om åsikten supporterar eller inte supporterar din investeringstes) som kommer med relevanta och sakkunniga inspel.

För många av mina innehav har jag identifierat ett relativt fåtal personer som har åsikter jag gärna lyssnar på och diskuterar med, där personerna också kommer med relevanta inspel från olika perspektiv.

Med handen på hjärtat är det av mina aktieinnehav långt ifrån alla som jag kan ”riktigt bra”. Som sagt är det svårt att ha ”riktigt bra” koll på mer än ett fåtal innehav. Om jag ska sätta ribban högt kanske det finns tre-fyra bolag i portföljen som jag anser mig ha en lite ”extra gedigen” kunskap om. Med det sagt kan man dra slutsatsen att det (sällan) är värt att lyssna på mig :)

Å andra sidan, om man har 25-30 innehav i portföljen kanske det inte är nödvändigt att ha ”extra gedigen” koll på alla innehav.

No comments:

Post a Comment