Pages

Friday 13 January 2023

Planerar du att minska konsumtionen i år?

Det finns många dystra prognoser kring den ekonomiska utvecklingen i närtid. Det kanske inte är så konstigt med tanke på skenande matpriser och räntekostnader mm.

Med fokus på hushållens privatekonomi genomförde nyligen PwC en undersökning med hjälp av Kantar/Sifo. Undersökningen besvarades av 1 137 personer. Det visade sig bland annat att 42% av de som besvarade undersökningen planerar att genomföra förändringar i sin privatekonomi.

Den vanligaste förändringen som planerar att genomföras är att minska på konsumtionen. Ytterligare åtgärder som planeras av många är att öka sparandet, förändra matinköp. Endast 9% uppgav däremot att de planerar att minska på antalet semesterresor.

Det fanns i undersökningen en stor skillnad på hur kvinnor och män svarade, där 56% av kvinnorna svarade att de planerar att minska konsumtionen medan motsvarande siffra för män var 32%.

För egen del har jag inget specifikt fokus på att vare sig minska eller öka konsumtionen i år. Mitt fokus är att försöka agera rationellt och spendera pengar på ett sätt jag finner önskvärt. När det gäller konsumtion som har skett från mitt kreditkort (= det kort jag använder för allmän konsumtion) hittills i år så är den obefintlig – dvs jag har inte spenderat en enda krona. Ur ett kostnadsperspektiv är det således en solid start på året.

(Gällande resan vi bokade häromdagen finansierades den med pengar vi hade sparat ihop sedan tidigare, samt att den faktiska betalningen inte gjordes via mitt kreditkort.)

Strax innan jul och i mellandagarna passade jag också på att storhandla flera fyndmatvaror (den totala matkostnaden för december var i linje med en genomsnittlig månad). Frysen fylldes upp till max, något som gör att vi inte har något särskilt stort behov av att gå till matbutiken än så länge 2023.

Är er plan att ändra konsumtionen något i år jämfört med 2022?

4 comments:

  1. Hej DS!
    Vi har inte heller några planer att dra ner på något. Sparandet kommer nog se ungefär likadant ut. Konsumtionen i övrigt kommer nog vara på samma nivå som tidigare, säkert lite högre pga prisökningar. Så egentligen kommer vi göra som tidigare men det kommer mest troligt innebär att vi konsumerar lite mer pengar. Det som isf blir lidande är vårt målsparande. Där har vi vår marginal.

    Mvh PB?
    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    PB Surveys - Min egna panelsida, tjäna pengar på undersökningar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej!

      Det låter som ett bra upplägg, fint att ha extra marginaler vid tvåsiffrig inflation :)

      Delete
  2. Vi planerar inte att minska konsumtionen, åtminstone inte på semestrar och nöjen iaf :-) Ja, saker har blivit dyrare, matpriserna har dragit iväg. Resor (flygbiljetter) har gått upp rejält i pris. Vi sparar inte mkt numer, skulle tro det ligger kring 10% sparkvot. Med barn i 15 och 11 års åldern så inser jag att vi kanske inte kommer åka mycket mer än 5-8 år till med äldsta barnet på semestrar, gäller att ta vara och utnyttja dessa år. Jag själv börjar också så smått närma mig 50års gränsen och jag har insett att ska jag spela tex golf eller åka slalom ska jag göra det nu, inte om 10 år. Med det sagt, all okynnes konsumtion försöker jag begränsa men min pendling, dit jag åker 1 gång i veckan (jobb ligger ca 2h bort med bil, 4h med tåg) så prioriterar jag hälsan och tar bilen för att slippa gå upp i okristlig tid och hinna äta frukost med barnen och umgås på kvällstid. Vi köper dock inte ny(are) bil utan behåller vår 12 år gamla traktor V70 (Porschen :-). Bara det sparar oss 1 extra semestrar. Vi har råd att köpa en ny/nyare bil men jag lägger hellre pengar på semestrar/barnens sparande.

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Låter som väldigt sunda tankar! Hehe, ni kanske kan tvingas krydda semestern lite extra också om äldsta barnet ska med när hen är 20-23 år? :)

      Delete