Pages

Tuesday 11 April 2023

Mentala modeller – för investerare som vill slå aktiemarknaden

I helgen som gick läste jag ut Cristofer Anderssons rykande färska bok ”Mentala modeller – för investerare som vill slå aktiemarknaden”.

Cristofer är en känd profil i den svenska aktieinvesteringsvärlden. Förutom att vara författare driver han bland annat bloggen https://tradevenue.se/@fermentumvitae och är skribent på tidningen Aktiespararen. Boken ”Mentala modeller” är Cristofers fjärde aktiebok.

Bokens rubrik ger en tydlig hint om vad läsaren kan förvänta sig. Författaren skriver i boken ”min strävan är att du efter att ha läst bokens kapitel upplever att du fått fler byggstenar för utvecklandet av dig själv och din investeringsresa”.

Jag gillar att boken tillhandahåller kunskap som kan appliceras i såväl investeringsvärlden som i livet i allmänhet. Exempel på mentala modeller som lyfts upp i boken är drottningmodellen, terrängmodellen, givmildhetslagen och feynmanmodellen, där den senast nämnda är en av mina favoriter.

Som alltid när jag läser Cristofers böcker imponeras jag över hans gedigna kunskap. I vanlig ordning bjuds läsaren också på flera historielektioner, t ex får man lära sig hur Arkimedes dog.

Boken är pedagogisk skriven och inspirerande att läsa. Jag gillar särskilt mycket också att Cristofer inkluderar delar av sin egen personliga historia i boken.

Under tiden jag läste boken skrev jag anteckningar som summerade ihop till drygt två sidor text i Word (i boken blir man dock varse att man lär sig snabbare och bättre om man skriver för hand 😊). Jag tänkte inte redogöra för mina anteckningar i detta inlägg utan istället lämna en rekommendation till att läsa Cristofers bok. Personligen tycker jag att det är en bra bok som borde stå på läslistan för såväl personer som är nya på aktiemarknaden som personer som har mer erfarenhet från aktiemarknaden.

Följer man riktlinjerna som tillkännages i boken är min åsikt att det finns goda möjligheter att dina investeringar kommer att prestera väl och att du skapar dig en gedigen kunskap kring saker du tar dig an.

6 comments:

  1. Kul - ser ännu mera fram emot att lösa den (ligger och väntar som nästa bok)!

    /Kristoffer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vad roligt, hoppas du kommer gilla den! Vilken bok läser du nu?

      Delete
  2. Fyratusen veckor av Burkeman:) Vilken är din nästa efter Mentala modeller?

    /Kristoffer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Den har jag på min läslista, tycker du den är bra? Jag läser just nu JK Rowlings bok Den tomma stolen :P Därefter ska jag läsa boken The Second Mountain.

      Delete
    2. Bara kommit 20% in men filmar den skarp hittills - tycker verkligen den ger fina insikter som utmanar ens indoktrinerade effektivitetsstänkande:)

      Fin variation av katergorier du läser!

      Delete
    3. Härligt att höra, då ser jag mycket fram emot att läsa den boken med :)

      Delete