Pages

Monday 10 April 2023

Vad är den största drivaren till vår portföljutveckling?

Min fru och jag inledde som bekant resan mot finansiellt oberoende i augusti 2011. Vi hade då cirka 200 000 kr i nettoförmögenhet. Sedan dess har mycket hänt.

Jag fick en intressant fråga på Twitter för några dagar sedan. Frågan löd: ”Vad har drivit din portföljutveckling mest? Högt månadssparande och/eller god avkastning från stockpicking? (Några riktiga fullträffar tänker jag på)”.

Under de första åren var det tveklöst ett högt månadssparande / hög sparkvot som bidrog mest till att växa portföljen. Ju mindre portföljvärdet är, desto viktigare tycker jag det är att fokusera på att öka månadssparandet vs. att lägga massa tid på att analysera aktier för att prestera ”bättre” än index.

I takt med att vår portfölj har blivit allt större har betydelsen för månadssparandet successivt minskat. Numera är vi inte i närheten av att kunna (löne)spara lika mycket pengar under ett år som portföljen genererar i avkastning under ett ”normalt” börsår.

Jag skulle säga att ett högt månadssparande var den största drivaren under många år. Om portföljvärdet t ex är 6 miljoner kronor och man (som vi gjorde ett tag) sparar 50 000 kr per månad motsvarar det årliga sparandet 10% av portföljvärdet, det är ändå en historiskt genomsnittlig årlig börsavkastning.

Under de senaste åren har dock portföljavkastningen som sagt vida överstigit vad vi kan spara från våra löner. Två bolag som har bidragit särskilt mycket till portföljutvecklingen under de senaste åren är B3 Consulting Group och Aspire Global. Aspire Global blev uppköpta, och jag skulle inte bli förvånad om B3 Consulting Group någon gång framöver går samma öde till mötes. I absoluta tal är detta mina två bästa aktieaffärer någonsin.

Sammanfattningsvis anser jag att ett regelbundet månatligt sparande, lyckosamma investeringar, återinvesterade utdelningar och långsiktighet är fyra faktorer som borgar för att bygga upp en ansenlig förmögenhet. Det har varit vårt ”framgångsrecept”. Dessutom har vid under en del år kryddat det hela med belåning i portföljen.

No comments:

Post a Comment