Pages

Sunday 9 April 2023

Portföljnyheter i veckan: v.14

I detta inlägg försöker jag summera delar av det som hände i nyhets-/brusväg kring mina portföljbolag under den gångna veckan samt dela några av mina tankar om det som har hänt. Jag kommer aldrig att kunna fånga allt som händer utan summerar lite utvalda delar kring det jag finner intressant.

HANDELSBANKEN: På tisdagen meddelades det att Handelsbanken höjer listräntan på rörligt bolån till 5,14%, en ökning med 0,2 procentenheter.

Min kommentar: Sedan tidigare hade även Nordea och Swedbank rörliga bolåneräntor som överstiger 5%. Det ska bli intressant att se hur de rörliga bolåneräntorna utvecklas. Som ägare i storbank är det trevligt med stigande räntenivåer, som bolånekund är det mindre angenämt 😊

KAMBI: Kambi har i veckan förlängt sitt sportboksavtal med Colombias främsta bettingoperatör Corredor Empresarial. Förutom att driva Corredor Empresarials sportbok i Colombia kommer man även att supportera speloperatörens lansering på ytterligare marknader i Latinamerika.

Min kommentar: Varje sportboksavtal Kambi presenterar är enligt mig trevlig läsning. Den latinamerikanska marknaden är en mycket spännande långsiktig tillväxtregion.

NCC: På tisdagen meddelades det att NCC vunnit uppdraget att renovera 158 lägenheter i Fittja i södra Stockholm. Ordervärdet uppgår till 50 mkr. Arbetet inleds i april 2023 och planeras pågå i 1,5 år.

Min kommentar: Det var ett tämligen litet ordervärde som summerades ihop från NCC den här veckan. Givet konjunkturella utmaningar är jag ändå glad för varje ny order som trillar in. 

RAKETECH: På måndagen kunde man läsa att styrelseordförande Ulrik Bengtsson i slutet på mars köpt 15 000 aktier till kursen 18,81 kr per aktie.

Min kommentar: Det regnar inte direkt in insynsköp i Raketech, det var därför trevligt att se styrelseordföranden köpa aktier. Enligt Raketechs hemsida äger Ulrik 50 000 aktier.

6 comments:

  1. Det bjöds på många påskägg för mig i veckan före påsk. Då menar jag i detta fall fina nyheter.

    Axfood affären Hemköp bräddar sina leveransmöjligheter inom E-Handeln. Avtal gällande att leverera via skåp till flerfamiljehus. Ett test har påbörjats på 6 månader i Norra Djurgårdsstaden. Detta kom fram i onsdags.

    Min kommentar: Jag väntar med intresse på vad testet skall visa.

    Bilia blir från och med nästa år agent åt Nissan. Detta kom fram i tisdags. Nästa år menas i detta fall 1:a januari 2024.

    Min kommentar: Jag välkomnar samarbete med Nissan.

    Clas Ohlsson redovisade sin försäljningsiffra på -2% medan väntat var -2,9%. Jämfört med föregående år var det dock en ökning på 1% organiskt. Detta redovisades på skärtorsdagen.

    Min kommentar: Siffror hit och dit men jag gillar att redovisa de nyheter som finns att tillgå.



    Coor vill etablera sig inom lokalvård och har bestämt sig i måndags för att förvärva Skarabogs städ. Skaraborgs städ äger också 3 dotterbolag i samma veva. Kostnaden blir 250 mille för hela köpet. Bolaget omsätter 400 miljoner årligen och har 800 anställda. Bolaget har kunder i Västra Götaland, Småland samt Värmland. Förvärvet av Skaraborgs Städ stärker vår geografiska täckning och bolaget passar väl in i Coors tillväxtstrategi. Det är ett välskött bolag med hög kundlojalitet och lång historik av kvalitet och lönsamhet. Vi ser verkligen fram emot att välkomna nya kompetenta medarbetare till Coor, kommenterar AnnaCarin Grandin, vd och koncernchef Coor. Affären väntas bli klart Q2 om konkurrensverket godkänner.

    Min Kommentar: Jag litar på VD och koncernchefs ord.

    Industrivärden ökade sitt substansvärde till 320 kronor ( 9%)

    Min kommentar: Alltid härligt när substansvärde ökar.

    I samma tunnelbana linje som NCC:s Fittja ligger Hornstull mera norrut. JM skall bygga i området mittemot Hornstull som heter Marieviks Udde. 660 lägenheter skall byggas. Men först skall de kontorshus som är på platsen rivas. inflyttning sker 2027.

    Min kommentar: Kommer jag att behålla JM tills dess eller kommer jag att sälja av p.g.a. skräcken att projektet kan bli försenat?

    I onsdags kom det fram att Peab Asfalt har tagit hem flera kontrakt från trafikverket som gäller distrikten Göterborg, Mariestad och Vänersborg. 170 miljoner är det värt. Det kommer att pågå iår och nästa år.

    Tycker det är extra roligt när det kommer orders till bolag som vi båda följer.

    SEB avslutade i tisdags sitt återköpsprogram på totalt 10,24 miljoner A aktier.

    Min kommentar: Det blir intressant att se när nästa återköpsprogram börjar.

    Skanska har tecknat tilläggs kontrakt för Oregon health and science university. Ordern kom i tisdags och är värd 1,2 miljarder kronor.

    Skanska fick även en order på ett bygge av datacenter i Atlanta i USA. ordervärde 1,8 miljarder kronor. Detta kom i onsdags.

    Min kommentar: Skanska tar som vanligt stora och värdefulla orders i USA

    Softronic etablerar sig i Karlstad. De är tidigare etablerade i Arjeplog, Göteborg, Malmö, Stockholm och Sundsvall.

    Min kommentar: Intressant med en sjätte ort i Sverige.

    Tethys Oil satte i onsdags igång sitt mätsystem för block 56 i Al jumd i Oman.

    Min kommentar: Fortsättning följer.






    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för alla intressanta nyheter! Hehe, jag bommade Peab-nyheten :) Ska bli spännande att se Hemköp-projektet i Norra Djurgårdsstaden.

      Delete
  2. Tack för all information! Alltid läsvärd
    Ha en skön dag

    ReplyDelete