Pages

Saturday 8 April 2023

Veckans aktieköp: v.14

Förutom en svag börsutveckling på onsdagen har kortveckan bjudit på ett överlag gott börshumör. För egen del gjordes ett aktieköp i veckan.

NCC: Jag har i veckan ökat på mitt innehav i byggbolaget NCC. Köpkursen landade på 85,25 kr, vilket givet nuvarande utdelning motsvarar en direktavkastning på drygt 7%. Jag tycker att det är en långsiktigt attraktiv kursnivå. Når bolaget sitt mål (som få tycks tro på) om 16 kr i vinst per aktie innebär min köpkurs att aktien handlas till P/E 5,3. Når man endast halvvägs till 16 kr i vinst per aktie handlas NCC till P/E 10,6, det är inte heller dyrt. VD:n skrev nyligen i årsredovisningen att det förvisso är utmanande tider, men att det inte är så ’genomnegativt’ som det ibland kan ges sken av på en del håll.

Har ni köpt eller sålt något i veckan?

GLAD PÅSK!

17 comments:

  1. Nu skall nog elen tillbaka till närmare grund nivåer och det kommer nog vara lite billigare än i vintras?! Därför valde jag att öka i Tele2.

    Mitt andra köp är Skanska där jag också ökade då jag gillar deras satsningar på infrastruktur, datahallar och utbyggnad av skolor/universitet. När det gäller bostäder och dyligt är Fabege, JM och Peab mer intressanta.

    Mitt tredje bolag som jag köpt in är skogsbolaget SCA. Tror på att skogens värde kommer att öka. Sedan tycker jag att deras vindkraftsprojekt är spännande.

    Fjärde bolaget kommer att vara med i veckans nyheter också. Jag tror att Coor Service Management kan växa och bolaget är relativt konjuktur okänsligt.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spännande köp! Hoppas telekomoperatörerna får lite medvind framöver.

      Delete
  2. Tack för veckans höjdpunkt! Alltid lika spännande att se vad du köpt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för din kommentar, väldigt kul att höra!

      Delete
  3. Har laddat upp i cibus och sbb under våren. Sbb känns sådär mtp allt negativt som aldrig verkar ta slut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Har också laddat på en del i Cibus på sistone. Hoppas det kan bli lite bättre momentum i fastighetssektorn framöver.

      Delete
  4. Tack för bra blogg. Vad är dina tankar kring just, sett ur ljuset av NCC, Skanska?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag tycker Skanska är ett välskött och fint bolag. Jag har dock inte kollat supermycket på Skanska på sistone, men har noterat att de plockar hem väldigt många ordrar. Jag får kanske kolla lite mer på Skanska framöver.

      Delete
  5. jag vet att du skrivit om ncc tidigare, men jag har det inte så färskt i minnet vad du ser i ncc. Det framstår ju som billigt enligt ovan, men kommer det inte bli slakt i byggsektorn i Sverige? Kommer NCC, Serneke, wästbygg, jm och PEAB ens att göra vinst de kommande åren? Finns det tillräckligt mycket offentliga köpare som kommer så starka för att förse dem med jobb - och kommer inte konkurrensen vara stenhård om projekten så att marginalerna blir lövtunna?

    Jag ser Skanska som ett lite annat case mht till deras exponering mot USA. Men övriga har väl i huvudsak exponering i Sverige?

    Ncc och Peab har väl en del mot offentligt, men räcker det? Ncc har dessutom en huvudägare i stena som inte har så bra trackrecord.

    Nåväl, sammataget köper jag inte in byggbolagen. Jag tar emellertid gärna del av vad ni som köper ser som uppsida. Historiskt har de väl inte presterat så bra?

    Jag har exponering mot bugg också i inwido, nwp och assa Abloy. I det sistnämnda fyllde jag på i veckan.
    Jag uppfattar det som att alla, särskilt assa, har internationell exponering. Vidare har alla tre presterat bra över tid.

    Nu blev det kanske väl negativt mot bygg, vilket ju kan vara en signal på att en ska göra tvärtom 😉

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag skulle bli väldigt besviken om NCC och Peab inte levererar vinstresultat i år (och kommande år) i den underliggande verksamheten, sedan kan alltid någon nedskrivning dyka upp. Tyvärr har NCC historiskt levererat en del nedskrivningar, vilket med rätta bidrar till att marknadens förtroende har minskat för bolaget.
      NCC står fast vid sitt mål om 16 kr i EPS. Personligen tycker jag att de har haft bra lägen för att revidera målet, men de står fast - med tillägget att det blivit mer utmanande att nå. Marknaden tror dock inte att målet kommer uppnås.

      Peab är mitt största innehav i sektorn. Jag har inte siffrorna på rak arm för NCC men Peab (om jag minns rätt) har typ 50% av intäkterna från offentlig sektor.

      Sett till röster är Nordstjernan största ägare i NCC. Det finns mer att kräva kring flera av deras innehav, inklusive NCC. De har minskat sitt ägande på senare tid, vilket i och för sig kan tolkas som att NCC inte är det bolag där de räknar med att få bäst avkastning.
      Hoppas inte bolagen prisar in sig för mycket. Vissa mindre bolag kan nog få det extra tufft i en mer utmanande miljö också.

      Haha, jag ser ytterst få som köper aktier i NCC så det är snarare du som har rätt än mig :)

      Delete
    2. Det är ju lockande med låga pe-tal, och både ncc och PEAB har ju överlevt tidigare låg konjunkturer. Exponering mot offentligt är nog bra, men jag tror inte marginalerna är så bra där och de riskerar nog att utmanas ytterligare om fler ska slåss om slantarna.

      En lockas ju av det värde som PEAB och ncc kan ge, men för mig synes risken för värdefulla alltför stor fortfarande. Några kvartal eller år då vinsterna går söderut och utan trigger uppåt på ett bra tag.

      Men, allt detta är ju rätt lätt att se och frågan är om det redan är inprisat. Kanske är detta helt rätt läge att vara kontrarian. Kanske är detta helt rätt läge att gå in i fina bolag som kommer överleva och kunna växa under lågkonjunkturen.
      Den som lever får se. Men just ncc är jag inte sugen på, då tar jag hellre PEAB eller Skanska :)
      (Eller inwido/nwp/lindab)


      Vad tror du, blir det en större sättning innan sommaren eller tuffar det på uppåt?

      Räntor, dyrare ränta och svagare konjunktur (i vart fall i sverige) talat för en sättningv- Kina och lägre inflation talar för uppgång.

      Omöjligt att veta förståss, men jag hoppas på blodbad så attvi får köpa billigt :D

      Delete
    3. *värdefälla, *dyrare olja

      Delete
    4. Jag har ganska mycket kapital vid sidlinjen så en sättning innan sommaren skulle inte vara helt dumt ändå. Hoppas det kan dyka upp en del bra lägen under rapportperioden. Inwido under 90 kr någon gång i år hade varit trevligt :)

      Delete
  6. Tack för att du delar, sålde hela Ericsson i veckan, köpte Skanska, Stora Enso och Inwido. Svårt med Ericsson men tur att jag sålde med vinst.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Snyggt att sälja med vinst och fina bolag du köpte!

      Delete
  7. Blev köp i Xact Sverige, Svolder och Tele2 den här veckan :)

    ReplyDelete