Pages

Friday 7 April 2023

Jag tryckte på säljknappen

Personligen tycker jag att det är svårare att sälja aktier än att köpa aktier. I veckan har jag dock tryckt på säljknappen. (I veckan har det blivit ett aktieköp. Det rapporteras i vanlig ordning på lördagsmorgonen.)

När detta skrivs på tisdagskvällen har det nu varit muntra miner på Stockholmsbörsen både under inledningen på innevarande vecka samt under stora delar av föregående vecka. Ett bolag vars aktie har haft en riktigt stark utveckling såväl i år som föregående år är konsultbolaget B3 Consulting Group.

B3 har länge varit mitt största innehav och den starka kursuppgången har resulterat i att bolaget dragit iväg ordentligt och vägt tyngre i portföljen än vad jag önskar att ett enskilt innehav ska väga. Min gräns för ett enskilt innehavs maxvikt är satt till 20%, dock vill jag helst att inget innehav ska utgöra mer än 15% av portföljen. I veckan noterade B3-aktien återigen nya rekordnoteringar när man för första gången passerade 200 kronorsnivån.

Jag valde att skala av lite aktier till kursen 204 kr. Jag tror på bolaget långsiktigt och jag blir inte förvånad om B3 någon gång framöver bli ännu ett i raden av konsultbolag som lämnar börsen. Givet min vinstprognos för 2023 handlas aktien nu i närheten av P/E 17.

Givet bolagets fina tillväxthistorik, och numera goda lönsamhet, tycker jag att det är en relativt rimlig värderingsmultipel. Den polska verksamheten kommer dock konsolideras in innan år 2025, vilket bör tas i beaktande i prognoser som görs (den polska verksamheten är inte konsoliderad i min P/E 17 siffra).

Kommer aktien ned en bit under 200 kr igen är jag inte främmande för att köpa tillbaka aktierna som såldes.

4 comments:

  1. Har kikat lite närmare på bolaget men blev inte imponerad, tror det är temporär boost senaste tiden och tillväxten kommer avta vilket kommer göra mindre vinst och högre PE som följd. Det är min första anblick av bolaget, är inte alls insatt i den. Hoppas jag har fel och du vet vad du gör.

    Tack för en bra blogg och Glad Påsk!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag såg ditt inlägg om 50% nedgång. Haha, så för min skull hoppas jag också att du har fel :) Skämt å sido, det har verkligen varit en stark utveckling för bolaget på sistone och många stjärnor har stått rätt. Personligen tror jag att några delar kommer vara bestående (t ex högre lönsamhet än innan effektiviseringsprogrammet gjordes - dock nödvändigtvis inte lika hög lönsamhet som 2022) medan t ex tillväxten (allt annat lika) sannolikt kommer sjunka från de höga nivåerna som visades 2022. Zoomar man ut några år tror jag ändå att det finns mer uppsida i aktien.

      Glad Påsk!

      Delete
  2. Grattis till den eventuella vinsten du fick av det du sålde. Bra att du håller din strategi intakt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Köpte mina första aktier i B3 en bit under 70 kr så det blev en fin utveckling upp till aktiekurs 204 kr :)

      Delete