Pages

Tuesday 4 April 2023

Ogunsen: Gissa riktningen på intäkterna

Som bekant äger jag aktier i Ogunsen. Inget som skrivs i detta inlägg ska därför ses som någon form av rådgivning eller rekommendation.

Den 28 februari skrev jag bland annat följande om Ogunsen: ”I brist på annat låter jag 3,92 kr per aktie vara min EPS-prognos 2023 (jag räknar dock med att denna prognos kommer behöva justeras flera gånger under året)”.

Jag tycker att det är svårt att uppskatta Ogunsens verksamhetsutveckling 2023. Enligt hemsidan Introduce har ABGSC (ABG) en EPS-prognos på 4,51 kr för 2023. För Q1 har ABG en prognos på 138,8 mkr i nettoomsättning och 1,28 kr i vinst per aktie.

Skulle ABGs siffror slå in, både på helårsbasis och för Q1, kommer jag vara extremt nöjd. Personligen vågar jag inte diskontera in ökad nettoomsättning och oförändrad vinst 2023.

Jag följer löpande utvecklingen av antalet nya konsult- och rekryteringsuppdrag som publiceras på Ogunsens olika hemsidor. Det är givetvis ingen exakt sanning som jag får fram i den statistiken men förhoppningsvis kan de ge lite hintar om (den korta till medellånga) trenden.

Det är viktigt att ta i beaktande att samtliga annonser inter publiceras offentligt. T ex är det vissa rekryteringsannonser som är konfidentiella och därför inte publiceras offentligt. Vidare kan vissa konsultannonser ibland avse fler än en konsult, utan att det anges hur många som eftersöks. Ogunsen kan ibland skriva något i stil med ”SJR söker nyexaminerade ekonomer”. Det finns således flera anledningar till att min statistik aldrig kommer vara helt korrekt.

I grafen ovan visas Ogunsens kvartalsintäkter samt rekryteringsannonser jag fångat upp under respektive kvartal. Intäkterna avser här bolagets totala intäkter, det inkluderar både konsult- och rekryteringsintäkter.

På sekventiell basis steg intäkterna varje kvartal antalet rekryteringsannonser steg, och vice versa. Som syns i tabellen så sjönk antalet nya rekryteringsannonser i Q1 2023, om min statistik visar sig ha ”hittat något” som inte helt baseras på slumpen finns det därmed en överhängande sannolikhet att intäkterna sjunker i Q1 jämfört med Q4. ABG tror på 1% minskade intäkter jämfört med Q4. 

När det gäller nya rekryteringsannonser var Q1 2023 cirka 8% sämre än Q3 2022, där tredje kvartalet säsongsmässigt är det svagaste. Jag är faktiskt nöjd om man kan ligga på 2022 års ”semesterkvartal” som snitt under ”icke-semesterkvartal” 2023.

Antalet nya rekryteringsannonser per månad (enligt min statistik) hittills under 2023 uppgår till 28, 24 respektive 28 stycken. Det har hittills därmed inte vara en sekventiell avtagande trend (justerat för att februari innehåller färre antal dagar).

Ogunsen publicerade förra veckan sin årsredovisning. Där avslutade VD sitt textavsnitt med orden ”Jag ser fram mot ännu ett utvecklande och framgångsrikt år”. Styrelseordföranden avslutade sitt textavsnitt med orden ”I en orolig värld står dock Ogunsen starkt och det mesta pekar på ännu ett bra år för vår del”.

År 2022 var ett fantastiskt år för Ogunsen. Kan man leverera ett ”bra” 2023 så är jag nöjd. Vidare tror jag att det (någon gång) framöver dyker upp ett nytt förvärv av Ogunsen, vi får se om det blir 2023 eller något annat år 😊

6 comments:

  1. Jag vet att Kvalitetsaktiepodden tog upp Ogunsen, minns inte alla tal klart men att de sålt av sin position, tror de var/är osäkra på utvecklingen av rekrytering.

    Själv håller jag mig till olja, de norska bolagen dök häftigt, fick till en dubbel effekt. NOK-SEK var ju under 1 (hur det nu är möjligt????!!) och bolagen handlades ned rejält. Så fick ju OPEC+ för sig att minska utbudet. Inte lätt detta. Lyssnar relativt ofta också på Jeff Snejders EURO dollar university podd, den är ju rätt "teknisk" men han förklarar på ett ganska bra sätt makro och vilka signaler marknaden ger. Onekligen verkar det som att många större spelare positionerar sig för fortsatt tuffare tider.

    Funderar när/om bankerna kommer få ta större smällar från fastigheterna? Må ju vara en hel drös med fastighetsbolag inom framför allt handel (hushålls skulder också???) som får problem. Senast var det väl Stadium som gått ut med att hyrorna må sänkas, är väl en tidsfråga innan andra kedjor också kommer kräva rabatter.

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, Kvalitetsaktiepodden har sålt. Både att Kvallepodden sålt och tuffare marknad låg/ligger i mina förväntningar.

      Jag kan oljesektorn dåligt, vilka norska oljebolag kan du tipsa om för egen utforskning? :)

      Vi får se, förhoppningsvis har de flesta bankerna gjort sin hemläxa. Jag hoppas/tror storbankerna kommer stå stabilt, t ex ibland pushar fastighetsbolagen att ta in nytt kapital (om det behövs) i kombination med ny bankfinansiering. Det ska bli mycket intressant att följa utvecklingen, viktigt att välja rätt såväl fastighetsbolag och bank.

      Delete
    2. Själv äger jag Equinor, Aker BP och Vår Energi. Borde egentligen ha koncentrerat allt till ett bolag men har blivit att eftersom Vår Energi har sjunkit mer än de andra så har jag gått in där.

      Oljefält fungerar i regel som ett aktiebolag. Som ägare så vill man sprida riskerna => säljer ut del av innehavet så i regel har ett oljefält flertal ägare. Dock finns alltid en operatör och de andra ägarna är partners. Tex Vår energi har enbart 20% av egen produktion och 80% operatör medan Equinor så skulle jag tro att det är det motsatta. Med andra ord så äger du tex Vår Energi så kommer du bli ägare till fält som också ägs av tex Equinor.

      Sen skiljer det ju i skuldgrad, Equinor har (förvisso betydigt större förut) en internationell gren men också en förnybar del. Den förnybara delen har väl per idag enbart kostat pengar, tror att man i princip är inne där pga av politiska orsaker (+60% av Equinor ägs av norska staten).

      Är du ny i olja så hade jag nog sökt på Eric Nutall (han har en bra twitter feed) men då får du upp framför allt kanadensiska bolag.

      Mvh
      Emigrantinvesteraren

      Delete
  2. Jag äger också Ogunsen. Jag ligger kvar. KAP har ju en strategi som går ut på att trejda aktivt och det är de proffs på. Där är inte jag. Omständigheten att de sålt spelar därför mindre roll för mig. Jag tror emellertid, som de tog upp i KAP, att det kan finnas anledning att utvidga innehavet efter att utdelningen skiljs av. Gjorde liknande i SHB och det tror jag kan vara ett bra köptillfälle i bolag en vill vara långsiktig i som samtidigt harhög och stabil utdelning.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Exakt, KAP brukar (i normalfallet) inte vilja äga bolag där vinsten förväntas gå ner jämfört med senaste året. Skulle aktien innan utdelningen rusa upp mot 50 kr kanske jag skulle överväga att skala av men annars är planen att hålla kvar. Jag kommer nog inte köpa mer direkt efter utdelningen (givet att kursen inte faller betydligt mer än utdelningen).

      Delete