Pages

Thursday 13 April 2023

The Dividend Story drog in intäkter i mångmiljonklassen 2022

Jag vet inte om någon minns det, men när jag började blogga gick jag igenom samtliga mina innehav. Vart och ett av mina innehav presenterades via ett eget dedikerat blogginlägg. Innehaven redogjordes för i omvänd storleksordning.

När jag endast hade min tre största innehav kvar att redovisa ställde jag en fråga på Twitter vilka innehav som mina följare trodde utgjorde mina tre största innehav. Då jag inte redovisat något investmentsbolag tidigare i min portföljgenomgång var det många som gissade att t ex något eller några av Investor, Industrivärden, Lundbergs eller Svolder etc fanns på listan över min tre största innehav.

Vid tillfället i fråga fanns däremot inget investmentbolag i portföljen. Den enkla anledningen var att jag vill vara mitt eget investmentbolag. Som Lundbergs har visat kan man dock vara ett investmentbolag och ändå investera i investmentbolag. Numera utgör Investor ett av mina kärninnehav.

Jag roade mig i helgen med att göra ett finansiellt årsbokslut för The Dividend Story. Jag började med att öppna ett nytt kalkylblad i Excel. Där klistrade jag in en sammanställning av bolagen som fanns i min portfölj vid utgången av 2022 samt hur många aktier jag ägde i respektive bolag.

Som ett nästa steg gick jag igenom respektive bolags bokslutskommunikéer, varav jag från dessa hämtade uppgifter om totalt antal utestående aktier samt intäkter, rörelseresultat, vinst efter skatt, tillgångar, skulder, eget kapital och kassaflöde från den löpande verksamheten för helåret 2022.

När ovanstående data var insamlad räknade jag ut hur stor del jag ägde av respektive bolag samt hur stor del av bolagens intäkter och resultat mm som tillhör mig (givet min ägarandel).

Man kan säkert ha massa åsikter om tillvägagångssätt etc. Detta är dock endast (enligt mig) en rolig grej som jag la några timmar på. Personligen tycker jag det är kul att lyfta blicken lite och inte bara se på aktiekursen, utan att jag de facto äger andelar i ett (flera) bolag.

Vid utgången av 2022 fanns 23 bolag i min portfölj. För de flesta bolagen behöver jag några decimaler för att kunna identifiera min ägarandel. Totalt hade jag fyra decimaler, vilket bland annat behövdes för att fastställa min ägarandel i H&M. Mina ägarandelar är givetvis små överlag, men det var åtminstone upplyftande att se att första decimalen för två innehav inte var en nolla (= jag äger mer än 0,1% i två bolag 😊). Störst ägarandel har jag i Ogunsen.

Av mina 23 bolags leveranser 2022 kan man summera ihop intäkter som hänför sig till The Dividend Story uppgående till drygt 11 mkr. Rörelsemarginalen landade på 12% och vinsten efter skatt uppgick till cirka 840 000 kr.

6 comments:

  1. Det där är kul. Jag har försökt men jag har alltför diversifierad portfölj. Kanske kan man göra detta tillsammans på något sätt? Investmentbolagen är dock ett härke att reda ut. Jag har varit i kontakt med några av deras IR-avdelningar för att höra om man kan få denna info per aktie, men de jag fick svar ifrån hade inte den informationen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, ja denna övning gör verkligen att man önskar man hade färre innehav i portföljen. Håller med, investmentbolagen blir knepiga - jag exkluderade investmentbolagen + fonden jag ägde vid årsskiftet.

      Delete
  2. Två Månadslöner13 April 2023 at 12:47

    Kul med excel, jag själv brukar gå igenom i slutet av varje månad vad vi haft i utgifter, imkomster, hur sparandet ser ut, portföljvärde, fördelning osv. Det är avkopplande på något sätt. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Det är en riktigt fin och avkopplande sysselsättning :)

      Delete
  3. Först - grattis! 840 kSEK är inte dåligt, det motsvarar väl en årsbruttolön på 1,2 - 1,3 MSEK med dagens skattesystem???? Få svenskar som har en sådan lön.

    Jag har som sagt varit i Sverige under påsken, hann med ett besök i Stockholm men spenderade mest tid i min barndoms hemstad. Det som slog mig när jag gick i centrum (förvisso bara en halv dag) är hur mycket av butikslokalerna som är tomma. Ja, det finns ju köplador utanför stan som utarmat centrum men ändå. När jag dessutom läser, senast idag på computer sweden om att Elgiganten sällar sig till dem som protesterar om höjda hyror så förstår jag inte hur fastighetsbolagen kan rekommenderas? Handelns omsättning om jag inte har fel föll kraftigt i Q1 2023 trots hög inflation. Om vi bortser från dagligvaror så skulle jag inte bli förvånad om volymen är ned med 20% yoy => Jag får inte ihop med att man rekommenderar fastigheter just nu.

    Min andra spaning blir indirekt av denna, borde inte bankernas kreditförluster bli skyhöga????? Sitter själv på en stor post i Swedbank, funderar på om uppsidan vs risk är bra??? Må ju komma en hel drös med fastighetsbolag men även privatpersoner som får svårt att betala sina lån? Samtidigt ser jagidag att SEB gått ut och sänkt sina listräntor med 0,6%.

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Avseende tomma lokaler, syftar du på din barndomsstad eller Stockholm eller båda? :) Jag såg i någon flash att Atrium Ljungberg påtalade att det var bättre fart i retail igen (tror det var besöksantal?), dock stor skillnad på typ av retail. Den typ av retail du nämner har det nog överlag tufft medan t ex matbutiker och Systembolaget har en annan situation.

      Det har ju pratats en del år om "butiksdöden" etc, många butiker har redan stängts och vissa bolag slagits ut. Sedan blir så klart hyresökning väldigt tuff för bolag med små marginaler. Förhoppningsvis kan fastighetsbolagen och butikerna vara pragmatiska sett ur ett kortsiktigt perspektiv. På längre sikt behövs nog butiker och köpcentrum generellt ses över för att skapa mer av happening-känsla när kunderna besöker dessa.

      Givet obligationsmarknadens status är det nog en hel del fastighetsbolag som knackar på dörren hos storbankerna nu. Personligen tror jag att bankerna stundom också kräver motprestation t ex gör en nyemission på X mkr så lånar vi ut X mkr.

      Gällande privatpersoner med bolån tror jag man generellt verkligen gör allt man kan för att betala, dvs. undvarar all icke-nödvändig konsumtion innan handduken tvingas kastas in.

      Vidare har generellt storbankerna starka finansiella ställningar. Slarvigt uttryckt har nog storbankerna inte sällan också de kunder med högst kreditvärdighet. En fundering skulle kunna vara hur det då ser ut för aktörer som fokuserar mer på privatlån utan säkerhet där räntorna är mycket högre och kanske kundernas kreditvärdighet inte är lika stark som hos bolånekunderna hos storbankerna.

      Oavsett vilket så är det intressant att följa utvecklingen. En större ekonomisk sättning, hög arbetslöshet och fortsatt räntor som är på klart högre nivåer än under senaste åren - då kommer det bli svettigt för många.

      Delete