Pages

Saturday 15 April 2023

Börsveckan, utdelningar och kassaposition

Vi kan nu lägga ytterligare en börsvecka till handlingarna. Inför rapportperioden har många pratat om diverse olika vinstvarningar ”som kommer (eller borde) ske”. Hittills har det dock inte trillat in extremt många vinstvarningar – vi får se om den trenden ändras nästa vecka.

Under den gångna börsveckan bjöd dock storbolaget Volvo Group på en omvänd vinstvarning, vilken uppskattades av marknaden. Volvo finns tyvärr inte i min portfölj, men sonen var åtminstone nöjd att han har Volvo som innehav.

Jag tycker alltid det är lite vanskligt med kategoriska uttalanden i stil med ”konsumenten har det tufft, alla sällanköpsbolags aktier ska därför krascha”. Sällanköpsbolagen var här endast ett exempel, det finns många exempel man skulle kunna lyfta fram.

Som den kloke Buffett säger: ”Pris är vad du betalar och värde är vad du får”. Om ”alla” redan har kännedom om att något är ”dåligt”, då lär oftast marknaden ha tagit höjd för att det inte direkt kommer vara rekordsiffror som kommer presenteras. Sedan får man alltid bilda sig en uppfattning om hur mycket höjd marknaden har tagit och sätta det i relation till vad man tror bolagen kommer leverera.

Ponera att vår lägenhet var värd 13 mkr när bostadsmarknaden var som allra hetast. Personligen tyckte jag marknaden hade skenat iväg för mycket och jag hade därför inte varit intresserad av att köpa vår lägenhet för 13 mkr.

Stigande inflation och räntor har sedan bidragit till att kyla av bostadsmarknaden och många talar om ”bostadsprisras”. Om marknaden erbjuder mig att köpa lägenheten för 10 mkr så innebär det en betydande rabatt mot 13 mkr. Jag tycker drygt 10 mkr är ett rimligt värde för lägenheten, däremot är inte säkerhetsmarginalen tillräckligt stor för att jag skulle slå till.

Om man ponerar vidare att marknadsaktörerna fortsätter att prata om att marknaden är iskall och priserna ska ner mer, bland annat till följd av att privatpersonerna inte har pengar att betala sina räntor.

Min poäng är här att oavsett hur mycket priserna sjunker så kommer man alltid (givet att det man ämnar köpa inte är ”skräp”) komma till en nivå där priset är för intressant för att ignorera – detta oavsett om det kommer vara tufft i 1-2 år till. Det vore ju inte rationellt att tacka nej till att köpa min lägenhet för 4 mkr idag om jag tror att jag kan sälja den för 10-12 mkr om 2-3 år (även om priset eventuellt skulle kunna sjunka till 3,5 mkr om 6 månader).

Hursomhelst, det blev en ganska stor utsvävning här. När det gäller den gångna börsveckan uppvisades en positiv utveckling på aggregerad nivå. För egen del har jag varken köpt eller sålt några aktier i veckan. Jag har fortsatt att knappt kolla på aktiekurser.

Push-notiser från Avanza har däremot förkunnat att det trillat in utdelningar från NCC på min depå och att sonen fått utdelningspengar från Volvo. I absoluta tal har jag fortsatt en del kassa. I skrivande stund uppgår kassan till cirka 650 000 kr.

Hoppas att ni har några spännande köp- och/eller säljtransaktioner att bjuda på i kommentarsfältet nedan.

17 comments:

  1. Bra påminnelse om vad värde är. Lätt att dras med i bruset. Kanske är det precis nu, när "alla" talar om hur svårt det blir för konsumenten som en ska köpa konsumentbolag. Absolut kommer byggmax och fenix outdoor sannolikt att ha ett antal svåra kvartal framför sig, men det är också därför det är billigt nu.
    Jag reflekterade själv över detta, särskilt när jag hörde KAPs analys av fenix. Funderar på att ta en liten post där för att bevaka kommande rapporter. Jag gillar deras produkter och som sades i kap så handlas de nu där de "borde" ligga så långsiktigt är det nog ett bra köp.
    Beträffande byggmax väntar jag nog på rapporten innan det blir köp.

    Veckan som gick: tog hem vinst i Alimak på 80 kr (emissionsspeken gav 12 procent) och sålde av lite i kinnevik runt 164 kr. Ökade ytterligare lite i SHB på 89 kr, assa Abloy på 229 kr och Atlas på 114. Alla tre är för mig riktig kvalitet som nu är på bra värdering.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fina köp och affärer samt kloka och intressanta tankar! Håller med dig om matvalsupplägget. Alltid svårt att veta när bästa tajmingen är men det finns nog en del att börja spana in iaf (om man är långsiktig investerare) :)

      Delete
  2. Så himla spännande vet jag inte, men det blev köp i Bahnhof och SSAB :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Snyggt! Hehe, ja man vill nog inte ha det för spännande :)

      Delete
  3. Tack för info, jag har fortsatt ökat Inwido och Volkswagen, trevlig kommande utdelning från båda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Såg att Handelsbanken kom med rek på Inwido i veckan. Hoppas de kan dra till med ett förvärv snart :)

      Delete
  4. Blev köp i Microsoft, Peab och Neobo den här veckan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fint! Ska bli intressant att se om det blir nya insynsköp i Peab efter rapporten. Ser också mycket framemot Neobos utveckling kommande kvartal och år :)

      Delete
    2. Ja men verkligen :)

      Delete
  5. Ökade i Skanska

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stabilt! Skanska har i vanlig ordning plockat hem en hel del ordrar i veckan har jag noterat :)

      Delete
  6. God eftermiddag!
    Blev inköp i amerikanska fastighetsbolaget Realty Income Corp. Har stort förtroende för dem!

    Glad helg!

    ReplyDelete
  7. Har ingen aning om vad som kommer att bli bra eller dåligt, de flesta råd jag följt historiskt har visat sig vara fel. Man känner sig dum när man nästan ensam tänker "köp" sen säger alla andra sälj, och man säljer, trots att magen säger nåt annat. I slutändan visade det sig att jag hade rätt och "alla andra" hade fel. Så kan det gå. Har köpt lite ACRE och Aker BP.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fina köp! Jag håller med, det är fint att gå motvals ibland :)

      Delete
  8. Alltid lika givande att ta del av dina tankar, en fundering; Hur kommer det sig att du har Volvo i sonens väska men inte i dina egna?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack för fina ord! Nja, det är en bra fråga faktiskt :) Jag har funderat på att plocka in den i min portfölj också men inte kommit till skott, kanske jag kan få "ändan ur" framöver :)

      Delete