Pages

Sunday 16 April 2023

Portföljnyheter i veckan: v.15

I detta inlägg försöker jag summera delar av det som hände i nyhets-/brusväg kring mina portföljbolag under den gångna veckan samt dela några av mina tankar om det som har hänt. Jag kommer aldrig att kunna fånga allt som händer utan summerar lite utvalda delar kring det jag finner intressant.

B3 CONSULTING GROUP: På torsdagen offentliggjorde B3s dotterbolag Rebel and Bird (B3 äger 75% av Rebel and Bird) att man ingått ett samarbete med Preem. Huvudsakligen kommer samarbetet fokusera på att förbättra Preems appar och webbsidor, detta både utifrån ett tekniskt och användarvänligt perspektiv.

Min kommentar: B3-koncernen har haft samarbete med Preem sedan ’flera år tillbaka’, det är dock trevligt att även dotterbolaget Rebel and Bird nu kan välkomna Preem som kund. Ett exempel på samarbete och positiv synergieffekt inom B3-koncernen.

EVOLUTION: I veckan har EVO kommunicerat att det nya spelet Extra Chilli Epic Spins nu är live. Från ATGs hemsida ges följande beskrivning av det nya spelet: ”Kliv raka vägen in på den Mexikanska marknaden och upptäck den hetaste chilin på länge. Slot möter (min tilläggskommentar: game) show i Extra Chilli Epic Spins som bjuder på ett sexhjuligt Megawaysspel i en livestudio. Piñatas kan ge dig multiplikatorer upp till 20x insatsen eller en free spins session. Varje basspel innehåller fem snurr på varandra och om du samlar de tre bokstäverna H, O och T aktiverar du 8 stycken free spins”.

Min kommentar: EVO har i vanlig ordning en spännande roadmap för innevarande år. Jag ser framemot att följa ovan och övriga spel som de lanserar. Enligt Avanza kommer årets EVO-utdelning att trilla in på kontot på måndag. Jag har för avsikt att återinvestera utdelningen i EVO, får se om det blir till veckan eller senare under året.

INTRUM: På torsdagen meddelades det att kreditvärderingsinstitutet S&P bibehåller betyget BB för Intrum men sänker utsikterna från stabila till negativa.

Min kommentar: En oro vid en investering i Intrum är den icke-tillfredsställande finansiella ställningen. Skuldsättningen är på en klart högre nivå än bolagets målsättning. Jag har en mindre post i Intrum och kommer inte överväga att köpa mer aktier innan den finansiella ställningen kan ses i klarare ljus. Jag tror inte att man helt ska ignorera risken för nyemission.

NCC: På torsdagen annonserades det att NCC plockat hem ett renoveringsuppdrag avseende att renovera 192 lägenheter i Östersund. Ordervärdet uppgår till 180 mkr. Arbetet inleds i Q3 2023 och väntas vara färdigt under Q1 2026.

Enligt ägardatatjänsten Holdings har Första AP-fonden köpt 3,5 miljoner B-aktier i NCC under mars. Detta innebär att NCC äger 3,2% av aktierna i byggbolaget samt att det (enligt Holdings) är första gången sedan 2013 som Första AP-fonden äger aktier i NCC.

Min kommentar: Jag välkomnar Första AP-fonden tillbaka i ägarlistan efter flera år utanför. NCC har inte rosat marknaden under de senaste åren och Första AP-fonden bör således ha fått bättre avkastning på annat håll. Förhoppningsvis har de nu en tillfredsställande fingertoppskänsla (tajmingmässigt) när det gör comeback i ägarlistan.

NEOBO: Jag följer veckovis upp antalet lediga objekt som finns på Neobos hemsida. När dessa textrader skrivs på fredagseftermiddagen har Neobo 195 lediga lägenheter och 28 lediga lokaler.

Min kommentar: Under tiden jag har följt upp antalet lediga lägenheter hos Neobo har bolaget som mest haft 223 lediga lägenheter, vilket man hade under vecka 10. Utvecklingen går således åt rätt håll. När det gäller antalet aktieägare hos Avanza fortsätter den sjunkande trenden. Sedan vecka 9 har man tappat drygt 1 600 aktieägare i genomsnitt per vecka. Man har dock cirka 156 000 aktieägare kvar, så jag räknar med att det fortsatt kommer minska framöver.

PEAB: På tisdagen informerade Peab att man av Nacka kommun fått uppdraget att ha hand om vinterskötseln av kommunens vägnät från och med oktober 2023. Uppdraget inkluderar bland annat snöröjning och sandupptagning. Ordervärdet uppgår till 78 mkr. Uppdraget gäller från och med oktober 2023 till och med oktober 2025, dock finns möjlighet att förlänga uppdraget med upp till totalt sju år.

På torsdagen stod det klart att Peab vunnit ett asfaltskontrakt i Uppsala, där ordervärdet uppgår till 45 mkr per år. Uppdraget till sista januari 2025.

På fredagen annonserade Peab att man fått uppdraget att bygga ett nytt polishus i Malmö. Kontraktsvärdet uppgår till 448 mkr. Byggstart är planerat till september 2023 och arbetet väntas vara klart våren 2026.

Min kommentar: Förutom polishuset i Malmö är det småordrar men det är glädjande att se att Peab annonserar tre nya uppdrag i en ”kortvecka”. Generellt tycker jag att detta är typiska Peab-ordrar, dvs. flera mindre ordrar och inte sällande ordrar som berör offentlig verksamhet.

RESURS: I veckan har det informerats att Erik Selin ökat sitt innehav i Resurs med 5,9 miljoner aktier. Efter köpet äger Selin 3,3 procent av rösterna och kapitalet i Resurs.

Min kommentar: Ibland funderar jag lite på hur det skulle ha blivit om Selin blivit ordförande i Resurs istället för Collector. En sak tror jag med säkerhet man skulle kunna hävda i alla fall, nämligen att antalet insynsköp skulle ha ökat.

12 comments:

  1. Många nyheter på gång som vanligt. Ja Skanska plockar flera order och säljer Borås Tingsrätt. Dock skall jag börja i bokstavsordning som vanligt. Orkar dock inte skriva någon kommentar om nyheterna då jag känner mig slutkörd till 90%.

    I Tisdags förlängde Coor avtal med Karolinska sjukhuset till 2024. Avtalet började 2017 och har ett årligt värde på 75 miljoner.

    Nimbus förvärvade i tisdags försäljningsrätten från Gressvik Marina i Östfold.

    Skanska har: vunnit ett bygge för en stöttning för vallar i damm åt BHP Cooper i Clobe, Arizona USA. Ordervärde 630 miljoner i Tisdags.
    Samma dag skrev man även på ett tilläggsavtal för tillverkningsanläggning i Västra USA. Arbetet pågår och skall vara klart april 2024. Värde = 700miljoner.
    Motorvägsorder i Rogaland, Norge ordervärde 390 miljoner.
    Ytterligare en nyhet samma dag. Denna gång är det dock en försäljning av Borås Tingsrätt till Vacse för 320 miljoner.
    I onsdags blev det klart att man bygger kontor och logistik center åt Axis Communications i Lund för 730 miljoner.
    Till sist kom en order i fredags gällande ett forskningscenter åt Campus Ullevål AS i Oslo Norges Geotekniska Institut (NGI) och Aspelin Ramm som är Fastighetsutvecklings företag. Campus Ullevål blir ett forskningscentrum för klimat, energi, miljö och ingenjörsrelaterad geovetenskap och blir en av de första byggnaderna som färdigställs i Oslo Science City – huvudstadens nya innovationsdistrikt. Ordervärde 1 miljard.

    Tele2 förlorade dom i patent och konkurrensverket vilket betyder att man måste blockera piratsajter. Detta hände i torsdags.

    Busstillverkaren Volvo Campx lade till fintech till sina fokusområden. Detta hände i Torsdags.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Känner mig piggare.

      1. Coor. Det är roligt att Coor lyckas förlänga sina service avtal och extra roligt att se denna med en årligt värde.

      2. Nimbus återförsäljningsrätt är intressant att se vad den blir värd. Ingen summa eller när det startar står med.

      3. Skanskas alla order: Man har hört om BHP Billington men jag orkar inte och kommer nog inte att kolla upp om det är dotterbolag eller liknande.
      Rogalands administrativa centrum är tydligen Stavanger vilket är för mig en halvkänd stad.
      Vacse som numera kommer att äga Tingsrätten är ett fastighetsutvecklingsbolag inom samhällsfastigheter.
      Axis Communications är ett bolag som var på tapeten förut men inte lika mycket längre.
      Sista låter som om man skall göra detta åt Aspelin och Ramm. Det måste vara att de inte känner att det är värt att bygga hela utan att de bara vill utveckla i framtiden.

      Tele 2: Det gällde Tele2, Telenor och Tre. Vi får se vad som händer för Bahnhof i framtiden.

      Campx driver redan innovation.

      Delete
    2. Tack Mikael för att du delger dina spännande nyheter! Sonen föddes på Karolinska så jag var där och testade Coors service, bland annat maten :) Verkligen imponerande med Skanskas alla ordrar!

      Delete
    3. Skönt att du kände dig piggare senare på dagen, ta hand om dig!

      Delete
    4. Jag tar hand om mig när plötsliga saker händer kommer stressen.

      Delete
  2. På sätt och vis beträffande intrum, och andra bolag inom inkasso. I veckan meddelade PMÖD förbud mot att ta ut förseningsavgifter på försenade krediter gentemot konsumenter. Om jag förstår det rätt får endast lagstadgade avgift enligt inkassolagen tas ut, däremot inte tillkommande avtalade avgifter.

    Jag vet inte hur mycket av inkassobolagens intäkter som kommer från den här typen av avgifter som tas ut av konsumenter. Men, det kan inte vara bra för deras marginaler och är en illustration av de regulatoriska risker som finns i dessa bolag.

    Inga intressanta nyheter i de bolag jag själv äger i veckan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bra spaning! Regulatoriska risker är (och finns nog sannolikhet att det fortsätter / ökar) stökigt i banksektorns alla olika delar - finns risk för press på många håll (t ex ökade kostnader för att vara compliant och minskade möjligheter till prissättning i din text ovan).

      Delete
  3. Såg att B3 grundaren Sven Uthorn startat nytt konsultbolag, Zunny People. Är själv verksam i branschen och det normala är att försöka gräva där man har sina kontakter, så kan kanske komma att påverka B3 negativt om Zunny lyckas.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stort tack för info, det hade jag missat! Han äger ju en del aktier i B3 fortsatt så förhoppningsvis gräver han inte för djupt :) Hade varit fint om de kunde bli en gemensam start-up med B3 :P Vad är din upplevelse av IT-branschen (efterfrågan, prisstatus etc) just nu?

      Delete
  4. För att spinna vidare från en kommentar jag skrev häromdagen angående banker; jag har ju en "personlig tränare" (läs hund) som kräver mycket tid/motion och ofta använder jag den tiden till att lyssna på podcasts och/eller fundera på investeringar.

    - En podcast jag lyssnar relativt ofta är EurodollarUniversity med Jeff Snider, den kanske är teknisk men ger ändå en inblick i macro. I senaste podcasten nämner Jeff Warren Buffet; Warren har såvitt jag förstår det sålt av alla bankaktier förutom BoFA, en del bankaktier som han ägt i 25-30 år. Han gör bedömningen att det kommer komma fler bankkriser framöver.

    - Svenska kronan (SEK) är ju rekordsvag mot EUR, varför? Det må ju ha med folkets och även fastighetsbolagens stora lånebubbla? Riksbanken har ju agerat oerhört konstigt med minusränta och krydda på det så har ju inga politiker velat ändra i ränteavdrag/amorteringskrav.

    Så, min slutsats: Jag funderar starkt på att sälja min post i Swedbank. Det är en post som jag köpte in för ca 2,5 år sedan.

    Min take med Buffett är att han tror att det kommer komma fler banker som SBV, jag skulle inte bli förvånad om han har rätt + jag tror att Deutsche Bank kommer falla ihop. Det har ju ryktats om den banken i många år, BNP och Socitete Generale?

    Jag funderar därför på att sälja min Swedbank position, även om den har gått ned +10% sen toppen men jag fick ju 5% utdelning, efter Q1 rapporten. Min take är att eftersom tex BOFA, Wells Fargo hade bättre rapporter än förväntat så gick kurserna upp, jag kan tänka mig att bank kommer visa feta vinster. SHB har jag också, kanske den ryker också? Min tanke är att aktierna kan komma ned rejält, kanske kring 40-50%?

    Jag vet ju att du har en stor position i SHB, challenge me - vad för tankefel gör jag om du har för avsikt att behålla aktierna???

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    ReplyDelete
    Replies
    1. Min spontana take är att du borde sälja om du tror aktierna ska gå ned 40-50% :) Skämt å sido.

      För egen del sålde jag ju av en del Nordea-aktier strax under ATH, så jag agerade i linje med Buffett. I linje med Buffett räknar jag också med mer bankstök i framtiden.

      Regionala amerikanska banker är dock mindre reglerade, något som Trump genomförde om man förstått det hela korrekt. Överlag är jag annars inte särskilt insatt i amerikanska banker.
      Min take är att de svenska bankerna är överlag välskötta och välkapitaliserade, samt verkar under hårda regleringar. Skulle det bli en global bankkris kommer dock såklart även svenska storbanker få det tufft.

      Skulle Handelsbankens A-aktie sjunka 50% skulle jag överväga gå all in :P Handelsbanken handlas idag till rabatt mot eget kapital, medan Swedbank handlas till premie mot eget kapital. Handelsbanken blev förra året rankat som Europas säkraste bank och världens tredje säkraste bank (om jag minns rätt).

      För Swedbank tror jag det vore bra om det kunde bli "settling" kring böterna så det inte råder någon osäkerhet.

      Med det sagt finns det många osäkerhetsmoment - samt att centralbankerna snart förhoppningsvis nått kulmen på höjningscykeln för den här gången. Vill man maximera sin avkastning finns det nog bättre alternativ än storbank. För egen del kommer jag dock ha kvar min position i Handelsbanken tills vidare och än så länge fortsatt se det som mitt top-pick i sektorn.

      Delete