Pages

Wednesday 19 April 2023

Självkänsla

En del personer har bra självförtroende när det kommer till vad de klarar av men låg nivå på självkänsla när det kommer till rätten att uppleva glädje. En sådan person kan uppnå mycket men sakna förmågan att njuta av framgångarna.

Inledningen till dagens blogginlägg skulle nog kunna vara en beskrivning av mig – eller åtminstone mitt tidigare jag. I alla fall var det en person som en gång sa till mig ”jag tror att du har bra självförtroende men att du inte har den bästa självkänslan”.

Personens kommentar fick mig att fundera en del. Ska jag vara ärlig visste jag inte ens vad självkänsla var för något. Efter det blev det lite av en sanning att jag inte har den bästa självkänslan. Jag håller dock med om att personen hade en bra poäng. Jag har alltid haft väldigt bra självförtroende på många saker jag ska leverera och jag har många gånger varit i toppen när det kommer till diverse olika prestationer.

Det kanske inte låter särskilt ödmjukt, men jag ser även utfallet av min finansiella resa som en form av ”elitprestation”. Oavsett om man vill det eller inte så tror jag det är relativt få som kan uppnå vad jag har gjort inom ramen för min pengamaskin.

Min prestation gör mig inte till världsmästare, men om jag ska konvertera prestationen till en miltid (löpning) är det enligt mig definitivt en SUB 30-tid med god marginal – vilket gör att man åtminstone tillhör den svenska löpar(herr)eliten.

Återigen vill jag poängtera att ovan exempel inte ska ses som skryt. Gör man något som anses vara ”elit” krävs uppoffringar, vilka många inte vill göra och bland dem som gör det är det också en del som ångrar sina val i efterhand.

Vad jag kan konstatera är dock att jag borde ha varit bättre på att fira framgångar. Jag har haft mycket fokus på att bara ”köra på”. Att stanna upp, njuta och reflektera är viktigt. Det innebär inte att man per se blir nöjd och lat. Att stanna upp och zooma ut ger viktiga perspektiv och skapar fortsatt motivation.

Jag har under de senaste åren jobbat på min självkänsla. Det är belönande att jobba inåt. Jag mår väldigt bra idag och står tryggare i mig själv. På tal om självkänsla läste jag i slutet på mars ut boken The six pillars of self-esteem, vilken är skriven av Nathaniel Branden.

Jag tycker att det fanns flera intressanta och tänkvärda delar i boken. Jag har dock inte för avsikt att läsa boken igen. Jag skrev istället ner en del anteckningar (se nedan) som jag ämnar återkomma till och läsa då och då.

Anteckningarna nedan är huvudsakligen på engelska så om du inte vill läsa engelska kan du skippa resten av detta inlägg 😊

  • Most people underestimate their power to change and grow. They believe implicitly that yesterday’s pattern must be tomorrows. They do not see choices that exist. The belief that you are powerless becomes a self-fulling prophecy.
  • Självkänsla kan beskrivas på flera olika sätt. T ex (1) confidence in our ability to think, confidence in our ability to cope with the basic challenges of life; and (2) confidence in our right to be successful and happy, the feeling of being worthy, deserving, entitled to assert our needs and wants, achieve our values, and enjoy the fruits of our efforts.
  • There is a feedback loop between our actions in the world and our self-esteem.
  • High self-esteem allows you to live better. High self-esteem correlates with rationality, realism, creativity, independence, willingness to admit mistakes etc.
  • The healthier our self-esteem is, the more likely are we to treat other with respect since we don’t see them as a threat.
  • Low self-esteem correlates with unhappiness.
  • It would be hard to name a more certain sign of poor self-esteem than the need to perceive some other group as inferior.
  • If we do not believe in ourselves – the universe is a frightening place.
  • Författaren ser självkänsla som något att likställa med ett immunsystem. Ett bra immunsystem gör att man mer sällan blir sjuk. När man blir sjuk är man mer motståndskraftig och blir frisk snabbare.
  • Man kan inte ha för bra självkänsla.
  • Många tror att kaxighet och arrogans etc är tecken på god självkänsla, men tvärtom kan det vara ett tecken på dålig självkänsla.
  • Bra självkänsla handlar om att trivas med den man är, det handlar inte om att vara bättre än andra.
  • Självrespekt = anse att man är värd lycka, välmående och framgång.
  • Neither pride nor self-esteem can be supported by the pursuit of second-hand values that do not reflect who we really are.
  • The base and motor of poor self-esteem is fear.
  • Self-esteem is what I think about myself, not what other people think about me. Don’t become an approval addict.
  • The level of self-esteem is determined what a person does within the context of his or her knowledge and values.
  • The six pillars of self-esteem: (1) The practice of living consciously, (2) the practice of self-acceptance, (3) the practice of self-responsibility, (4) the practice of self-assertiveness, (5) the practice of living purposefully and (6) the practice of personal integrity.
  • Fear and pain should be treated as signals not to close our eyes but to open them wider.
  • Living consciously implies that my first loyalty is to truth, not to making myself right.
  • To find it humiliating to admit an error is a certain sign of flawed self-esteem.
  • Without self-acceptance, high self-esteem is impossible.
  • If I am unwilling to take responsibilities for the attainment of my desires, they are not really desires.
  • Often what people call “thinking” is merely recycling the opinions of others.
  • Self-assertiveness: It simply means the willingness to stand up for myself and to treat myself with respect.
  • Winners look for solutions, losers look for someone to blame.
  • Healthy self-assertiveness includes the ability to say no and don’t skip to do things just because expectations or judgements of others.
  • To live without purpose is to live at the mercy of chance – because we have no standard of what is worth doing. Our orientation to life is reactive rather than proactive = we are drifters.
  • I cannot organise my behaviour optimally if my goal is merely “to do my best”.
  • If I don’t do anything, nothing is going to change.
  • When ideals and practise match, we have integrity.
  • When we behave in ways that conflict with our judgement of what is appropriate, we lose face in our own eyes.
  • A tragedy of many lives is that people greatly underestimate the self-esteem costs and consequences of hypocrisy and dishonesty.
  • I am not here on earth to live up to someone else’s expectations; my life belongs to me.
  • I am responsible for raising my self-esteem; no one else can give me self-esteem.
  • My self-esteem is more valuable than any short-term rewards for its betrayal.
  • You cannot build self-esteem on a foundation of “I am not enough”.
  • In passivity neither our reason nor our passion nor our creativity nor our imagination fulfil themselves.
  • The practise of integrity consists of having principals of behaviour and being true to them.
  • Self-esteem has to do with the relationship with ourselves and with reality, it has nothing to do with others.
Tänkvärda frågor:

  • What kind of being should I seek to become?
  • By what principles should I guide my life?
  • What values are worth pursuing?

5 comments:

  1. Mycket bra punkter där och stämmer bra överens med de iakttagelser jag gjort på min egna resa (jag är inte framme ännu).

    Jag skulle också vilja veta vilka källor som genererar dålig självkänsla, speciellt nu som förälder. Hur vet jag att jag inte för vidare min egen dåliga självkänsla? Jag har identifierat några faktorer, men tänk om jag missar något och just det är vad mina barn tar med sig...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Intressant och tänkvärt med föräldraperspektivet. Vilka källor/faktorer har du identifierat? Om du tycker det är en för privat fråga kan du ignorera den :)

      Delete
    2. Utan att gå in på detaljer kan jag säga att jag 1: dels "ärvt" en dålig självkänsla med allt vad det innebär, vilket gjorde mig extremt sårbar då jag 2: varit i två längre och psykiskt destruktiva förhållanden i min ungdom. Naturligtvis förstod jag inte att de var destruktiva och de var också av helt olika karaktär. Det är först i vuxen ålder jag har insett det och att det dåliga inte berodde på mig.

      Delete
    3. Tack för att du delar! Tråkigt att höra om de psykiskt destruktiva förhållandena :( Du är fantastisk och förtjänar det BÄSTA!

      Delete
    4. Vad fint sagt, tack! :-)

      Delete