Pages

Monday 15 May 2023

Stor utdelningsmilstolpe nådd

Som bekant inledde min fru och jag vår resa mot finansiellt oberoende i augusti 2011. Vi hade då en nettoförmögenhet kring 200 000 kr.

Sedan dess har vi gnetat på med sparande och investeringar. Detta är något vi har gjort månad ut och månad in. Vi har ingen exceptionell kompetens när det kommer till att hitta de bästa aktierna vid varje givet ögonblick. Personligen tycker jag däremot att vi är helt okej på att spara pengar, vara relativt konsekventa och agera målmedvetet.

Som bloggnamnet antyder är utdelningar något vi gillar. Sedan den första utdelningen trillade in på kontot 2011 har det trillat in en stor mängd utdelningar. Under förra veckan passerade vi en för oss stor milstolpe, detta då vi passerade 3,5 miljoner kronor i ackumulerade utdelningar sedan starten 2011.


Bilden ovan (jag ska fixa en snyggare bild när vi passerar 4 mkr 😉) visar våra totala utdelningar per år från och med 2011 till idag. Första året landade utdelningarna på cirka 18 000 kr. Det känns overkligt att vi idag har samlat ihop mer än 3,5 mkr i utdelningar. 2023 kommer bli ett nytt rekordår för oss när det kommer till utdelningar. Under innevarande vecka kommer vi att ha passerat utdelningsnivån för helåret 2022.

Jag är väldigt nöjd med vår utveckling sedan 2011. Det är dock viktigt att vara ödmjuk över att situationen kan förändras fort. Vi är tacksamma över utvecklingen hittills och ska göra vårt bästa för att trenden över tid ska fortsätta uppåt.

10 comments:

  1. Riktigt bra jobbat! Det är en stor bedrift ni lyckats med! Och visst ska man vara ödmjuk, men man måste få landa i, dela med sig av och fira sina framgångar precis som du gör! :-)

    ReplyDelete
  2. Fantastiskt bra jobbat. Vill även flika in att jag nu köpt B3 consulting, inväntat värdering som jag är nöjd med vilket nuvarande nivår är. Kommer fortsätta diplöpa om det fortsätter ner.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stort tack! Kul att du köpt aktier i B3. Vi får hoppas bolaget fortsätter leverera framöver :)

      Delete
  3. Mycket imponerande arbete. 3.5 mkr!!! En sådan summa är svår att ta in. Mot 4 mkr!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Stort tack! Yes, nu tar vi sikte mot 4 mkr :)

      Delete